ארדואן עובר ממלים למעשים: טורקיה מגרשת את השגריר הישראלי מאנקרה ומקפיאה הסכמים צבאיים

שר החוץ הטורקי אחמט דאבוטולו: הייצוג הדיפלומטי לרמה נמוכה יותר - דרגת מזכיר שני ■ דאבוטולו דרש שוב התנצלות ישראלית על תקרית ה"מרמרה" ■ "ישראל היא זו שאחראית למצב. טורקיה לא תיסוג עד שישראל תסכים לכל הדרישות - חזקה מספיק כדי להגן על אזרחיה"

יחסי ישראל-טורקיה בשפל של כל הזמנים: שר החוץ הטורקי אחמט דאבוטולו כינס היום (ו') בצהריים מסיבת עיתונאים קצרה ודרמטית באנקרה, בה הכריז על הצעדים שנוקטת טורקיה עקב סירובה של ישראל להתנצל רשמית על תקרית ה"מרמרה".

"טורקיה תוריד את רמת הייצוג הדיפלומטי שלה בישראל לדרגת מזכיר שני", אמר דאבוטולו. הכוונה היא שטורקיה מושכת את השגריר שלה בחזרה לאנקרה ואפילו לא מציבה במקומו קונסול, אלא מזכיר - רמה דיפלומטית נמוכה יותר. שר החוץ הטורקי הכריז עוד כי כל ההסכמים הצבאיים של טורקיה עם ישראל מושעים. הוא המשיך ואמר כי "ישראל היא זו שאחראית למצב. טורקיה לא תיסוג עד שישראל תסכים לכל הדרישות".

היום צפוי להתפרסם דוח פאלמר על המשט לעזה באופן רשמי. הלילה הודיעה טורקיה כי דרישתה להתנצלות מצד ישראל נותרה בעינה - למרות הדלפת הדוח ל"ניו יורק טיימס". שר החוץ הטורקי אחמט דאבוטולו מתח ביקורת קשה על הדלפת הדוח לפני מועד פרסומו הרשמי ואף ציין כי בשיחתו עם מזכ"ל האו"ם באן קי-מון גם האחרון הופתע מההדלפה. "טורקיה מספיק חזקה כדי להגן על אזרחיה, ללא קשר לדברים שאומרים גורמים אחרים".

אמש נועדו בפריז מזכירת המדינה האמריקנית הילרי קלינטון ודאבוטולו. מדובר בפגישה שנקבעה מראש, ללא קשר לפרסום דוח פאלמר, לפני כינוס הוועידה הבינלאומית בלוב. עיקר הפגישה עסק בעתידה של לוב, על רקע המהומות המתחוללות במדינה.

במהלך הפגישה ביקשה קלינטון מעמיתה שלא לדרדר עוד יותר את הקשרים הרופפים ממילא בין ישראל לטורקיה, זאת בעקבות פרסום דוח פאלמר. על פי הפרסום באתר "הורייט" הטורקי, אמר דאבוטולו לקלינטון כי אין בכוונת טורקיה לסגת מכוונתה לדרוש התנצלות מישראל - ואף תשלום פיצויים למשפחות של הרוגי המרמרה, כפי שקובע הדוח.