דוח ועדת הבדיקה: מערכת הולכת הדלק הסילוני לא נוקתה כעשור

שר התחבורה אימץ את המלצות הוועדה שבדקה את אירוע זיהום הדלק הסילוני ■ מסקנות: מערכת המסננים של צינורות הדלק בנתב"ג הצליחה לבלום את כניסת הזיהום למיכלי המטוסים

הזנחה מתמשכת, העדר פיקוח ורגולציה ואי יישום המלצות וועדות הבדיקה הם שעמדו מאחורי הזיהום המסתורי בדלק המטוסים שגרם להשבתת ההמראות מתנב"ג במאי השנה, כך עולה מהדוח הסופי של וועדת הבדיקה שמינה שר התשתיות הלאומיות ד"ר עוזי לנדאו שפורסם היום. הדוח הועבר להערות הגורמים הרלבנטיים המעורבים בהזרמת הדלק הסילוני למטוסים בנתב"ג.

הוועדה בראשותו של חן בר-יוסף ראש מינהל הדלק במשרד, לא מטילה אחריות על אף אחד מהגורמים המעורבים בהזרמת הדלק הסילוני למטוסים ובאחסנתו והסתפקה בזיהוי הכשלים במערכת והמלצות לתיקונם. אחד הממצאים החמורים ביותר הוא שמערכת ההולכה של הדלק הסילוני (דס"ל) לא עברה ניקוי למעלה מעשור, זאת למרות שהסטנדרט המקובל בעולם עומד על ניקוי אחת לשנתיים. מערכת הולכת הדלק הסילוני מהמאגרים ובתי הזיקוק עד לנתב"ג היא באחריות חברת תשתיות נפט (תש"ן) הממשלתית. חברת נכסי תעופה, חברת-בת של פז אחראית כלפי רשות שדות התעופה (רש"ת) על תקינות הדלק שמגיע למטוסים. נכסי תעופה מחזיקה בחוות מיכלי אחסנה של הדלק ובצנרת בשטח הנמל ווהיא זו שהתריעה על הזיהום שהביא להשבתת הנמל.

כזכור ב-5 למאי החליטה רשות שדות התעופה להשבית את המראות המטוסים מהנמל לאחר שחומר בלתי מזוהה התגלה במסננים של מערכת הזרמת הדלק למטוסים. לאחר השבתה של פחות מיממה עברו המטוסים לתדלוק באמצעות מיכליות בעלויות גבוהות ובאיטיות רבה, עד שבסופו של דבר הוחלט לחדש את ההזרמה בצנרת לאחר שהוכח שהחומר המזהם אינו מצליח לחדור את המסננים של מערכת ההולכה. בעקבות האירוע מינו שרי התשתיות והתחבורה וועדות בדיקה לבדוק היבטים שונים של התקלה. הוועדה בדקה את מערכת הזרמת הדלק הסילוני למטוסים בנתב"ג ובמקביל מינה משרד התחבורה וועדה לבדיקת פעולת נתב"ג וחברות התעופה. גם דו"ח הוועדה של משרד התחבורה צפוי להתפרסם היום.

לאחר שבדיקות שנערכו במעבדות המובילות בארץ ובחו"ל לא הצליחו לגלות מהו החומר המזהם המסתורי קובעת הוועדה כי מדובר ב"חומר מפוחם, מרכיבי יסודות שונים ומתכות וחומר אורגני דמוי פוליאתילן, שמקורם במערכת הייצור, האחסון וההזרמה". אל כל המרכיבים האלה הצטרפו "תוצרי שחיקה של פילטרים שקרסו" במסנני היציאה מחוות המיכלים בנתב"ג.

הוועדה ממליצה לרשות שדות התעופה לבחון "הקמתה של חווה נוספת של מיכלי אחסון ומערך הזרמה בנתב"ג". ההמלצה מתייחסת לטענות שהעלו גורמים בחברות התעופה בעקבות האירוע כי יש צורך בהכנסת חברה נוספת לפז נכסי תעופה. בנוסף, הוועדה ממליצה כי רשות שדות התעופה תתנה כל אישור להפעלת מיתקן אחסון או תדלוק של דס"ל בנתב"ג, או בכל שדה תעופה אחר, בקיום "תחזוקה נאותה" של המיתקן ומגדירה - בפעם הראשונה - מהן הדרישות לעמידה בדרישה זו. בנוסף ממליצה הוועדה על שורה ארוכה של צעדים טכניים ובהם הכנסת בדיקות ומערכות בקרה, שינויים בשיטת ההזרמה והתאמת התקן הישראלי לדס"ל במטרה למנוע כניסת חומרים זרים.

הוועדה מציינת כי המלצותיה של וועדת בדיקה שהוקמה בעקבות אירוע קודם ב-2005 לא יושמו באופן מלא וממליצה כי הפעם ייושמו אותן המלצות "לא יאוחר מסוף שנת 2013".