טרישה לוחץ על איטליה: "לצמצם במהירות את הגירעון"

נשיא ה-ECB אמר אתמול שממשלת איטליה חייבת לעמוד בהתחייבותה לאזן את תקציבה עד שנת 2013 ולהעביר רפורמות כדי להמריץ את הכלכלה האיטלקית

נשיא הבנק המרכזי האירופי, ז'אן קלוד טרישה, המשיך אתמול (שבת) ללחוץ על ממשלת המרכז-ימין באיטליה לפעול במהירות לצמצום גירעונותיה כדי להרגיע את השווקים המודאגים מן החוב הציבורי האיטלקי.

ראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני, שנפגע בשבוע שעבר מהתפרצות מחודשת של שערורייה ישנה, לא מצליח לפי שעה ללכד את הקואליציה החצויה שלו להעברת אמצעים ברורים לצמצום החוב הריבוני האיטלקי, שמסתכם ב-1.9 טריליון אירו או כ-120% תמ"ג שנתי.

בתום שבוע של לחצים גוברים על אג"ח האוצר האיטלקי, טרישה חזר ואמר אתמול (שבת) שממשלת איטליה חייבת לעמוד בהתחייבותה לאזן את תקציבה עד שנת 2013 ולהעביר רפורמות כדי להמריץ את הכלכלה האיטלקית הקפואה.

"חיוני לחלוטין לגבש ולחזק את איכות ואמינות האסטרטגיה האיטלקית ויכולת פירעון החובות שלה", אמר טרישה בכנס כלכלי בעיר סרנוביו בצפון איטליה. גם שלשום הוא השמיע דברים דומים.

הבנק המרכזי האירופי, שקונה מאז תחילת אוגוסט אג"ח מדינה איטלקיות בשוק הפתוח כדי לנסות להוריד את תשואותיהן ולמנוע זינוק בעלויות גיוסי ההון של איטליה, הגביר באחרונה את אזהרותיו שלפיהן רומא צריכה לפעול במהירות לשיפור מצבה הפיסקלי.

ישנן גם הערכות שהבנק המרכזי יצמצם את רכישות האג"ח שלו כדי ללחוץ על רומא לפעול במהירות להעברת חבילת צעדי צנע בהיקף 45.5 מיליארד אירו, שמונחת כעת בפני הפרלמנט. אך כל סימן לצמצום רכישות האג"ח האיטלקיות על ידי ה-ECB עלול להצית גל מימושים, שיקרב את הכלכלה השלישית בגודלה במרחב האירו למצב חירום בנוסח היווני.

איטליה דורשת המשך תמיכה

שר החוץ האיטלקי, פרנקו פרטיני, אמר שרומא דורשת מה-ECB לא לצמצם את תמיכתו והוסיף שהוא סמוך ובטוח שזה לא יקרה. "אני מוציא מכלל אפשרות שה-ECB יפסיק לסייע לאיטליה ולספרד בצורה זו", הוא אמר לכתבים בכנס הכלכלי בסרנוביו.

פרמיית הסיכון שאותה דורשים המשקיעים באג"ח המדינה האיטלקיות ביחס לאג"ח הגרמניות המקבילות עלתה ביום ו' ל-3.31 נקודות אחוז, הגבוהה ביותר מאז תחילת קניית האג"ח הללו על-ידי ה-ECB לפני כחודש. תשואת האג"ח האיטלקיות לעשר שנים סיימה את השבוע ברמה של 5.29%. רמה של 7% ומעלה נחשבת בלתי אפשרית לגיוסי הון. במהלך אוגוסט עלתה התשואה מעל 6%.

נשיא איטליה, ג'ורג'יו נפוליטאני, אמר בשבת שממשלות רבות באיטליה נכשלו במאמצים למנוע מהחוב הציבורי לצאת מכלל שליטה, ונחוצה פעולה מהירה כעת. "היססנו לפעול בנחרצות ובעקביות כדי להיחלץ מהנטל הכבד של החוב הציבורי המצטבר", אמר נפוליטאני, שמילא תפקיד חשוב במשבר הנוכחי. הוא השתמש בסמכותו כראש המדינה כדי לתווך בין יריבים פוליטיים בקואליציה ולגבש סדרת הסכמים על סעיפים תקציביים.

אך חילוקי דעות פוליטיים ומקצועיים בקבינט האיטלקי פוגעים במאמצים לסכם את חבילת צעדי הצנע. שר האוצר, ג'וליו טרמונטי, מתנגד לעמדות של ראש הממשלה ברלוסקוני ושל שרים נוספים. קיימות הערכות שלפיהן הממשלה תיפול לפני תום תקופת כהונתה ב-2013, ותוחלף בממשלה זמנית של טכנוקרטים.