מי מכר אתמול ב-100 מ' ש' בדקות הסיום של המסחר?

גורם בשוק ההון בשיחה עם "גלובס": "תעודות הסל הממונפות אחראיות לירידה. הן חייבות ללכת עם המגמה ולכן מעצימות את הירידות או העליות"

הבורסה בתל-אביב רשמה אתמול (א') בסיום המסחר ירידות חדות מאוד, ומדד ת"א 25 סגר את היום בצניחה של 4.4%. במשך מרבית שעות המסחר נע המעו"ף בטווח צר יחסית ואיבד 2.3%-2.6% מערכו. כשעה לפני הסיום נרשמה החרפה והמעו"ף נפל למדרגת ירידה של כ-3.5% ובשלב הנעילה חלה צניחה נוספת.

גורם בשוק ההון אומר בשיחה עם "גלובס" כי "מי שאחראי לירידה החדה הן תעודות הסל הממונפות, ה"פי 3" למיניהן. הן נאלצו למכור כ-147 מיליון שקל אתמול כדי להתכסות ולאזן את עצמן, כ-50 מיליון שקל נמכרו ככל הנראה כשעה לפני הסגירה וכ-100 מיליון שקל בשלב הנעילה. זה הכל מדווח באתר הבורסה, אגב. התעודות האלה שקופות לציבור ואפשר לראות את זה".

"מה שקרה אתמול היה למעשה שילוב קטלני של מחזורים נמוכים ומגמה שלילית. ברור שאם המחזור היה גבוה בהרבה והיו קונים חזקים ממול אז הירידה הייתה הרבה יותר מתונה. צריך להבין שהם חייבים למכור בסיום עם המגמה - אם השוק יורד אז הם חייבים למכור כדי להתכסות ולהתאזן וכך הם מחריפים את הירידות והתנודתיות".

- אז בעצם כל ההסברים מסביב על המחאה וטורקיה לא רלוונטים?

"בעצם לא קרה שום דבר מיוחד בשעה האחרונה של המסחר. מדובר בפעולה טכנית לגמרי שהפילה את השוק וזה משפיע על הציבור ועל שחקנים אחרים, במיוחד כאלה שלא מבינים מה עומד מאחורי הירידות, פסיכולוגית".

"צריך גם להבין שפעולות כאלה קורות כל יום אבל בסכומים הרבה יותר קטנים ולא שמים לב לזה, אבל זה מעצים את התנודתיות".

- אפשר לשנות משהו, אולי מכיוון הבורסה?

"אפשר לעשות את זה גם אחרת ובצורה יותר הרבה יותר הדרגתית שלא תזעזע את השוק. לא חייבים לזרוק 100 מיליון שקל בשלב הנעילה ולהביא לנפילות כך כך חדות ועל הדרך לחתוך קופון שמן. בבורסה חושבים כבר הרבה מאוד זמן לעשות משהו אבל כנראה שהם חוששים או משהו אחר, בכל מקרה הם לא פועלים למרות הבעייתיות".

"כולנו חלק מהשוק הזה. אם השוק רוצה לרדת 4.5% אז שיירד, זה בסדר גמור. רק שאנשים לא מבינים שזה קורה מסיבות טכניות בלבד. אחר כך שומעים כל מיני שטויות על "תמיכה טכנית" וכולי. מדובר פה בפעולה מתמטית בלבד, טכנית בלבד. אלה תעודות בעייתיות, הן גורמות לנזק. השוק לא מבין עד היום מה קורה לו למרות שדברים דומים כבר קרו במהלך 2008 וב-2009".

נזכיר כי ב-20 בנובמבר 2008 נרשמה תנודה חרידה הרבה יותר בת"א. המסחר בבורסה בתל-אביב הופסק אז לאחר מפולת בשערו של מדד המעו"ף. רצף של הוראות מכירה במניות המרכיבות את המדד בהיקף כספי קטן יחסית (30 מיליון שקל בקירוב) אך בעסקאות שמצאו קונים רק בשערים נמוכים הרבה יותר הביאו את המדד מירידה של כ-5.5% לנפילה של 11.1% ואת מנתק הזרם לפעול, קרי להפסיק את המסחר.

המסחר בבורסה, לרבות בנגזרים, חודש באותו היום הדרמטי בשעה 18:00. שלב טרום מסחר הנעילה התחיל באופן אקראי בין 18:10 ל-18:11. שלב הנעילה התחיל ב-18:19-18:24, אף הוא באופן אקראי.