"המשקיעים צריכים לדאוג; כל מהלומה תפיל את השווקים"

מרצה לכלכלה באוניברסיטת קליפורניה: "בשלב זה כבר היינו אמורים לראות צמיחה בשיעור משמעותי יותר, במקום זה, אנחנו בקושי רואים צמיחה"

ארצות הברית על סף מיתון לראשונה מזה שנתיים. נתוני המאקרו בשבועות החולפים הצביעו בין היתר על האטה בייצור, ירידה בביטחון הצרכנים וירידה בערך הנדל"ן. זאת, במקביל לעליית מחירי האג"ח של ממשלת ארה"ב וכתוצאה מכך ירידה בתשואות. כל אלה מצביעים על כך שהכלכלה האמריקנית תקועה במקום.

"בשלב זה כבר היינו אמורים לראות צמיחה בשיעור משמעותי יותר, במקום זה, אנחנו בקושי רואים צמיחה", אמר ג'יימס המילטון, מרצה לכלכלה באוניברסיטת קליפורניה. "אנחנו צריכים להיות יותר מודאגים. הכלכלה שלנו במצב עדין, כל מהלומה נוספת תפיל את השווקים".

לטענת ג'וליה קורונדו, כלכלנית בכירה בחברת BNP Paribas, שלפי תחזיותיה הכלכלה האמריקנית תתכווץ ב-2% ברבעון האחרון של השנה, חודש ספטמבר עלול לציין את תחילת הירידות הגדולות. "איפה שאין עבודה ואין הכנסה, לא יהיו גם הרבה הוצאות", אמרה קורונדו.

נזכיר כי לפי דוח התעסוקה שפורסם ביום המסחר האחרון (ו'), באוגוסט נוצרו 17 אלף משרות במגזר הפרטי, אך קוזזו עלי ידי 17 אלף משרות שנגרעו במגזר הממשלתי. כמו כן, השכר הממוצע לשעה ושעות העבודה הממוצעות ירדו.

"הטרנד כעת בשוק הוא לדאוג", אמר ג'פרי פרנקל, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת הרווארד. "הכלכלה במדרון ארוך. במובן מסויים, אנחנו כמו בשנות ה-30, בשפל הגדול. הכלכלה החלימה אבל לא מספיק כדי לייצר משרות".

מנקודת מבט היסטורית, לוקח בין 6 ל-21 חודשים לקבוע אם יש מיתון. המיתון האחרון, שהחל בדצמבר 2007 והסתיים ביוני 2009, היה המשמעותי ביותר מאז מלחמת העולם השנייה והצביע על התכווצות הכלכלה ב-5.1% מהרבעון האחרון של 2007 ועד הרבעון השני של 2009.

"כבר שלושה חודשים שאני טוען שאנחנו לא הולכים למיתון כפול, אבל אני מפסיד בוויכוח הזה", אמר טוני ריינמונדו, מנכ"ל חברת Behlen Manufacturing. "כל הנתונים, המומנטום, ובעיקר התחושות אומרים שארה"ב בדיכאון".