מנהלי ביה"ח בפריפריה: ההסכם ימנע קריסת מערכת הבריאות

ליצמן למתמחים: "אין כל אפשרות לפתוח את ההסכם הקיבוצי שנחתם כחוק" ■ מנהלים של 6 בתי חולים בפריפריה שלחו היום מכתב בו הם מביעים תמיכה בהסכם שנחתם עם משרד האוצר

סגן שר האוצר, יעקב ליצמן, נפגש הערב (ב') עם נציגי הרופאים המתמחים ודן עימם בפרטי ההסכם שנחתם בין משרד האוצר וההסתדרות הרפואית (הר"י). במהלך הפגישה ליצמן הבהיר כי "אין כל אפשרות לפתוח את ההסכם הקיבוצי שנחתם כחוק" וקרא למתמחים לשלב ידיים לטובת החולים ולמען הרפואה הציבורית. בתום הפגישה סוכם על קביעת המשך לדיונים במטרה למצוא פתרונות אפשריים לשיפור מצבם ותנאיהם של הרופאים הצעירים.

מוקדם יותר היום שלחו מנהלי 6 בתי חולים בפריפריה מכתב המביע תמיכה גורפת בהסכם ובראשי הר"י. זאת, כשברקע מנהלי בתי החולים במרכז ממשיכים לצאת בגלוי נגד ההסכם.

במכתב ששלחו בין היתר מנהל בית החולים סורוקה, מנהל בית החולים זיו ומנהל בית החולים העמק, נכתב כי "מזה שנים שאנו מתריעים על פערים בלתי נסבלים במצב מערכת הבריאות בפריפריה ההולכים וגדלים. אך הבעיה החמורה מכולן היא הפער בכמות ואיכות הרופאים".

"במדינת ישראל קיימת מערכת בריאות ציבורית טובה, אך קיים חשש כבד כי היא לא בהכרח תהיה כזו בעוד עשור", הוסיפו מנהלי בתי החולים במכתב. "אי אפשר להתעלם מהעובדה שמערכת הבריאות הפרטית במרכז הארץ שואבת אליה משאבים וכח אדם איכותי שלמד והתמקצע במערכת הציבורית ובכך פוגעת ומחלישה את המערכת הציבורית".

"לראשונה מזה שנים", כתבו, "נחתם הסכם שמחזק משמעותית את הרפואה הציבורית ונותן לפריפריה כלים אמיתיים להתמודד עם בעיית המחסור בכוח אדם. הסכם זה יאפשר משיכת רופאים באיכות גבוהה בעזרת מענקים ויכולת השתכרות משופרת. אנו מאמינים בחשיבותו של ההסכם לקידום וחיזוק מערכת הבריאות הציבורית בישראל ובפתרונות שיסייעו למניעת קריסת מערכת הבריאות בפריפריה".

כפי שפורסם ב"גלובס", כל 1,067 המתמחים שהגישו לפני כחודש מכתבי התפטרות (שבוטלו בינתיים ע"י ביה"ד לעבודה) מגיעים מאזור המרכז וירושלים, ו-80% מהם מגיעים מחמישה בתי חולים גדולים במיוחד. מבין המתמחים שהגישו היום ואתמול מכתבי התפטרות חדשים, כולם מגיעים מאזור המרכז.

נזכיר כי על פי ההסכם שנחתם, באזור המרכז יקבלו תוספות שכר של כ-30% בפריסה ל-8 שנים, ואילו בפריפריה יקבלו תוספות שכר של כ-50% בפריסה ל-3 שנים בלבד. רופאים צעירים שיעברו לפריפריה למשך תקופת התמחות בת 4-6 שנים יזכו למענקים בגובה 300-500 אלף שקל. רופאים במקצועות שבמחסור שעובדים במרכז יזכו לתוספות של כ-50%, ואילו רופאים כאלה מהפריפריה יזכו בתוספות של 67%.