"ניו-יורק טיימס": ה-FBI צותת לשגרירות ישראל בוושינגטון

המתרגם של הבולשת, שמאי ליבוביץ, נכדו של פרופ' ישעיהו ליבוביץ, העביר רישומי של השיחות המצותתות לבלוגר ריצ'ארד סילברסטין, עורך הבלוג הליברלי "תיקון עולם"

אף.בי.איי. צותת לשיחות שנוהלו בשגרירות ישראל בוושינגטון. עו"ד שמאי ליבוביץ, נכדו של פרופסור ישעיהו ליבוביץ' ששימש כמתרגם בשירות הבולשת הפדרלית, תרגם את תמלילי השיחות, אך העביר עותקים של התמלילים לידי בלוגר בשם ריצ'ארד סילברסטין, מסיאטל, עורך של הבלוג הליברלי "תיקון עולם". הפרשה נחשפת הבוקר (ג') ב"ניו יורק טיימס".

לייבוביץ, שמתגורר במדינת מרילנד, נדון אשתקד ל-20 חודשי מאסר לאחר שהודה בהעברת מידע מסווג לידי הבלוגר. במהלך המשפט לא נחשף מעולם שמו של הבלוגר והוא תואר במסמכי התביעה כ"מקבל A". לאחר שליבוביץ הודה באשמה, ציין השופט שהוא עצמו אינו יודע בדיוק למי העביר ליבוביץ את המסמכים. לייבוביץ עומד לסים בקרוב את ריצוי עונשו.

עתה מתבררת הסיבה לחשאיות יוצאת הדופן של שאפפה את המשפט: ליבוביץ העביר לבלוגר תמלילים סודיים של שיחות שאף.בי.איי. הקליט בחשאי בשגרירות ישראל בוושינגטון, מגלה ה"טיימס". בין האנשים שהבולשת האזינה לשיחותיהם עם השגרירות נמצאים אזרחים אמריקניים תומכי ישראל ולפחות מחוקק אחד בקונגרס, לדברי הבלוגר.

בראיון ל"טיימס", חשף הבלוגר טפח מפעילות הריגול של ארה"ב נגד בעלת ברית קרובה שלה. הוא טוען, ששרף את המסמכים שקיבל מליבוביץ' בחצר ביתו באמצע 2009, לאחר שנודע לו שליבוביץ' נחקר בחשד להדלפות. אך הוא אמר שקיבל כ-200 דפים של תמלילי שיחות טלפון ושל מה שנראה לו שיחות של השגרירות. לדבריו, באחד מהתמלילים, הביעו פקידים ישראליים חשש, שהשיחה ביניהם עלולה להיות מוקלטת.

ליבוביץ, שנמנע מלהגיב על הידיעה, הדליף את המסמכים בגלל חששותיו ממהמאמצים האגרסיביים של ישראל להשפיע על הקונגרס ועל דעת הקהל בארה"ב, ובגלל חששו שישראל תפציץ מתקנים גרעיניים באיראן, אמר הבלוגר ל"טיימס".

בעוד ששלטונות ארה"ב מצותתים באופן שגרתי לשגרירויות זרות מסוימות בארה"ב, איסוף מידע מודיעיני על בעלות ברית הוא תמיד סוגיה פוליטית עדינה, במיוחד כשמדובר בבעלת ברית קרובה כישראל.

אף. בי. איי. מצותת לשגרירויות זרות ונציגים של מדינות זרות ששוהים בארה"ב בעיקר כדי לאתר מרגלים זרים. מידע על עניינים אחרים, כלומר נושאים שאינם קשורים לפעולת ריגול, מועבר ע"י אף.בי.איי. לסוכנות הביון המרכזית (סי.איי.איי.) ולסוכנויות אחרות. ההאזנות מתבצעות ע"י חטיבת הטכנולוגיה התפעולית של הבולשת, שפועלת מקוונטיקו, בווירג'יניה, לדברי מתיו אייד, שכותב על ענייני מודיעין ושמתאר את פעילויות ההאזנות של אף.בי.איי. בספר שהוא עומד לפרסם בינואר. מתרגמים כמו ליבוביץ פועלים ממשרד אף.בי.איי. בקאלוורטון, מרילנד.

כותב ה"טיימס": "סוכני ריגול נגדי של ארה"ב מתארים את את הפעילויות המודעיניות של ישראל בארה"ב כנרחבות למדי, והיקפן קטן אך במעט מאלה של רוסיה וסין. סוכני ריגול נגדי של אף.בי.איי. פוקחים עין זה מכבר על פעילויות ריגול ישראליות".

הבלוג "תיקון עולם" של סילברסטין כותב על ישראל ועל יחסי ישראל - ארה"ב מזווית ליברלית. סילברסטין אמר ל"טיימס", כי החליט להתראיין כדי להבהיר שלייבוביץ אינו מרגל, אם כי הוא הואשם על פי חוק העוסק בריגול, טקטיקה משפטית שננקטת נגד כמעט כל עובדי המדינה שהואשמו בהדלפת מידע לעיתונות. סילברסטין טוען, כי ליבוביץ פעל על סמך מניעים נאצלים.

סילברסטין סיפר, כי התוודע לליבוביץ לאחר שנודע לו שגם ליבוביץ מפרסם בלוג ליברלי, שקרוי "רדיפה אחר הצדק". השניים הסכימו, שההשלכות של התקפה ישראלית פוטנציאלית על מתקנים גרעיניים באיראן הן מקור לדאגה. על סמך מה שנודע לו במהלך עבודתו באף.ב.איי., האמין ליבוביץ כי מאמציהם של דיפלומטים ישראלים להשפיע על הקונגרס ועל דעת הקהל בארה"ב הם מופרזים ובלתי ראויים.

"אני רואה את ליבוביץ כפטריוט אמריקני וכחושף מעשי שחיתות והייתי רוצה שגם פעולותיו ייראו בהקשר כזה", אמר סילברסטין. "מה שבאמת הטריד את שמאי באותה תקופה היתה האפשרות של פעולה ישראלית נגד איראן. הוא חשב שפעולה כזו תזיק לישראל ולארה"ב".

סילברסטין הסיר מהבלוג שלו את את כל הפוסטים שנכתבו על סמך המידע שהדליף לו ליבוביץ לאחר שהחלה החקירה הפלילית נגד האחרון. אולם סילברסטין הצליח לשלות שלושה פוסטים מאפריל 2009 והעביר אותם ל"ניו יורק טיימס".

בפוסטים נאמר שהם מבוססים על "מקור סודי", במאמץ להסוות את מקורם האמיתי. פוסט אחד דיווח ששגרירות ישראל סיפקה לברק אובמה "תדרוכים מילוליים באופן סדיר" על המלחמה נגד חמאס בעזה בשבועות שחלפו בין בחירתו של אובמה לבין השבעתו כנשיא. פוסט אחר מדווח על שיחות טלפוניות של פקידים ישראליים בירושלים, וושינגטון ושיקאגו שבהן נדונו השקפותיהם של חברי קונגרס על ישראל. פוסט נוסף מדווח על שיחה בין פעיל יהודי במיניסוטה לבין שגרירות ישראל. נושא השיחה היה פגישה בין איש השגרירות לבין ציר בית הנבחרים קית אליסון, דמוקרט ממיניסוטה, מוסלמי, שתכנן נסיעה לעזה.

לאחר מעצרו, תיאר ליבוביץ את ההדלפות כ"שגיאה חד-פעמית, שאירעה כאשר עבדתי באף.בי.איי. וראיתי דברים שסברתי שהם עבירה על החוק ולא הייתי צריך לדווח על כך לכתב". סילברסטין מסביר, כי ליבוביץ התכוון בכך למאמצים של דיפלומטים ישראליים להשפיע על הקונגרס.

ליבוביץ, בן 40, נראה כמועמד חריג לעבודה באף.בי.איי. הוא עבד כמה שנים כעורך דין בישראל וייצג כמה לקוחות, בכללם מארוואן ברגותי, שהורשע בניהול התקפות טרור נגד ישראלים. ליבוביץ אמר, שברגותי מזכיר לו את משה רבנו. ב-2004 עבר ליבוביץ לסילוור-ספרינג, מרילנד, פרבר של וושינגטון. הוא מחזיק באזרחות ישראלית ואמריקנית, לדברי סילברסטין.

העובדה שארה"ב מנהלת פעולות ריגול נגד ישראל נחשבת כמובנת מאליה בעיני מומחים לענייני מודיעין, מציין ה"טיימס". "התחלנו לרגל אחר ישראל עוד לפני הקמתה, ב-1948, וישראל ריגלה תמיד אחרינו", אומר מתיו אייד. "האזנות לשיחות של ישראלים נחשבו תמיד לנושא רגיש ביותר וסומנו באות הקוד גאמא כדי להדגיש את רגישותן".

דאגלס בלומפילד, בעל טור על נושאים ישראליים בכמה עתונים יהודיים, אמר ל"טיימס", שכאשר עבד באייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, בשנות ה-80, הוא הניח תמיד שהשיחות עם שגרירות ישראל אינן פרטיות.

"אני לא מופתע לשמוע שאף.בי.איי צותת לישראלים", אמר בלומפילד. "אך אני חושב שזה ניצול בלתי נבון של משאבים מפני שאינני רואה את ישראל כאיום על ביטחון ארה"ב".