מחריף הפילוג בהנהגת המחאה: דפני ליף במסיבת עיתונאים, איציק שמולי והסטודנטים ייפגשו עם טרכטנברג

(עדכון) - דפני ליף קוראת להרחיב את הגירעון ■ סתיו שפיר: "דורשים פתרונות מיידיים" ■ קבוצה נוספת קוראת להפסקת עצרות המחאה ■ דפני ליף מתנערת מהקריאה

הפילוג בין יוזמי מחאת האוהלים לבין התאחדות הסטודנטים מחריף: בעוד שיוזמי המחאה - דפני ליף, סתיו שפיר וחבריהם כינסו מסיבת עיתונאים בה קראו להרחיב את הגירעון כדי לענות על הדרישות החברתיות, התאחדות הסטודנטים דווקא רוצה הידברות. במקביל, ישנו פיצול נוסף כאשר קבוצה בראשות יגאל רמב"ם הוציאה הודעה נפרדת לתקשורת שמעידה על פילוג נוסף במחאה - בין ההנהגה שלה (דפני ליף, סתיו שפיר וחבריהן), לבין נציגי המאהלים מהשטח.

"המאבק רק מתחיל", נכתב בהודעה של רמב"ם, עליה לא חתומים דפני ליף, סתיו שפיר ורגב קונטס, מיוזמי מחאת האוהלים. בהודעה נכתב כי יש לפרק את המאהלים ולהפסיק את עצרות המחאה, ולהכין תוכנית פעולה להמשך המאבק. סתיו שפיר התנערה בשיחה עם "גלובס" מהודעה זו. דפני ליף התייחסה לכך במסע"ת שכינסה ואמרה: "האוהלים עדיין כאן, אם לא מתקפלים באופן גורף".

במסיבת העיתונאים שכינסו ליף, שפיר ויתר מנהיגי המחאה, הוכרז כי מעתה לא יאפשרו לשום חבר כנסת או שר להתעלם מהדרישה לתקציב חדש. צוות המומחים המייעצים ליוזמי המחאה גיבה את הדרישה בנתונים ובעבודה מקצועית שמראה כיצד ניתן להרחיב את התקציב מבלי להגדיל את הגירעון כדי לתת מענה לדרישות החברתיות: "תקציב חברתי הוא לא שאלה של יכולת אלא של רצון והחלטה", קראה ליף, שקיבלה גיבוי גם מפרופ' אביה ספיבק שישב לידה: "אפשר לפרוץ את התקציב".

ליף הוסיפה: "העם לא דורש פירורים. 85% מהציבור דורשים מהממשלה טיפול עומק בבעיות היסוד של החברה הישראלית.

ספיבק והנוכחים במסע"ת קראו להגדיל את מסי רווחי הון בבורסה ואת מס החברות, וכן לבטל פטורים ממס כדי להקל על מעמד הביניים. ספיבק הוסיף כי "מי שצריך להחליט בין החלופות זה הציבור, אך לכלכלנים יש תפקיד במחאה - הנתונים שהם מגבשים מלמדים על עומק הבעיות בסקטור הציבורי ורמת השירות לציבור. זו לא מחאה של ילדים מפונקים. הטענה נגדם שאי אפשר לטפל בכל הבעיות ובכל הדרישות של המפגינים. אפשר וצריך לפתוח את התקציב ולא לסכן כלום".

במסע"ת נכחה גם סתיו שפיר שאמרה: "אנו זועקים את זעקת האנשים שאין להם בית; משפחות שלמות שאוהל היום הוא ביתן היחידי. יש מצוקות שניתנות לטיפול מיידי ויש להן כתובת אחת: איפה אתה, ראש הממשלה? לאן נעלמת? אנחנו נמצאים במאבקים קיומיים ודורשים פתרונות מידיים".

שלושה קולות למחאה

בתוך כך, נציגי התאחדות הסטודנטים בראשות איציק שמולי ייפגשו היום ב-14:00 עם ועדת טרכטנברג במסגרת הדיונים שהיא מקיימת, כדי לנסות ולהבין מהם הצעדים וההמלצות הצפויות של הוועדה במסגרת בחינתה את יוקר המחיה בישראל.

עוד סממן לפילוג כאמור, הוא פירוק המאהלים ברחבי הארץ. התאחדות הסטודנטים החלה כבר לפרק את אוהלי המחאה שהקימה לפני כחודש וחצי בשדרות רוטשילד בתל אביב ולדברי שמולי, הסטודנטים יפרקו את כל מאהלי המחאה שלהם ברחבי הארץ השבוע. שמולי אמר ביום ראשון האחרון כי לדעתו האוהלים עשו את שלהם וכי זה הזמן לשלב הבא במחאה.

מנגד, יוזמי המחאה לא ממהרים לפרק את המאהלים וצפויים להמשיך עם הצעדים שנקטו מאז תחילת המחאה. במסיבת העיתונאים היום הם הציגו את המהלכים העתידיים שבכוונתם לבצע בתקופה הקרובה - במסיבת עיתונאים נפרדת ולא עם הסטודנטים.

גם נציגי המאהלים מהשטח מסכימים בשיחה עם "גלובס" שקיים פילוג. הפילוג הוא לא רק בין יוזמי המחאה (ליף, שפיר וחבריהן) לבין איציק שמולי והסטודנטים, אלא גם בין ההנהגה לבין נציגי המאהלים מהשטח - כשהדמות המובילה שם הוא יגאל רמב"ם. "אנחנו, נציגי המאהלים מהשטח ניסינו לשתף פעולה עם דפני ליף וסתיו שפיר, אבל הן לא רצו לדבר איתנו ולהוריד את הכוח שלהן", אמר רמב"ם בשיחה עם "גלובס".

לדבריו, "לא הצלחנו להגיע להסכמה עם הנהגת המחאה. אנחנו רוצים מאבק ארוך טווח - מהשטח, רק כך זה יצליח - מאבק מהשטח ולא בתקשורת. הכנו תוכנית עבודה מפורטת עם נציגים מכל הארץ". דעתם של אנשי השטח דומה מאוד לדעתם של איציק שמולי והסטודנטים - הם בעד הידברות עם הממשלה ולא פוסלים מראש את ועדת טרכטנברג.

"הציבור לא נשאר במחאה בגלל דפני ליף, אלא כי יש לו בעיה אמיתית. אנחנו לא נגד ליף, אבל אנחנו יודעים שמאבק רק בתקשורת לא יגיע רחוק. אנחנו ריאלים ויודעים שהתקשורת לא תהיה שם כל הזמן, והציבור מתחיל להיות מותש מכל עצרות המחאה - הוא לא ייצא שוב לרחוב", אמר.

לדבריו, נציגי השטח הולכים למשהו ארוך טווח - להפעיל לחץ על הכנסת כי היא זו שבסופו של דבר תכריע ותקבל או לא תקבל את המלצות ועדת טרכטנברג. "אנחנו רוצים שהכוח של המחאה יישמר, ואם הוא יתבסס רק על התקשורת, הוא לא יישמר".

"לגבי האוהלים - אנחנו רוצים שכל מאהל יקבע את מה שנכון לו - אנחנו לא רוצם שהאוהלים יהיו רק אוהלי שינה. להתעסק בגימיקים כל הזמן זה נחמד, אבל זה לא יקדם אותנו. ביום חמישי נצא עם תוכניות מפורטות ונציג מה אנחנו רוצים - יהיה כנס פעילים מיוחד.

מחאת האוהלים הצעות צוות יונה ספיבק
 מחאת האוהלים הצעות צוות יונה ספיבק

מחאת האוהלים שלושת קולות למחאה / צלם: תמר מצפי, רוני שיצר
 מחאת האוהלים שלושת קולות למחאה / צלם: תמר מצפי, רוני שיצר