שווייץ מגבילה את המסחר בפרנק - המטבע קורס 8%

הבנק המרכזי בשווייץ הטיל מגבלה על השער המקסימלי של הצמד אירו-פרנק, במטרה לבלום את ייסוף הפרנק ■ המהלך בוצע לראשונה מזה 30 שנה

הבנק המרכזי של שוויץ (SNB) הפתיע היום (ג') את השווקים כאשר קבע שער חליפין מינימלי לאירו לעומת הפרנק השוויצרי, במטרה לבלום את התחזקות הפרנק השווייצרי, שיוצרת, לדברי הבנק, איום על כלכלת שווייץ. הבנק אמר כי לא יסכים יותר לשער חליפין נמוך מ-1.20 פר"ש לאירו.

"ה-SNB יאכוף שער מינימלי זה בנחישות המרבית, והוא מוכן לרכוש מטבע זר בכמויות בלתי מוגבלות", נאמר בהודעת הבנק. ה-SNB הוסיף כי "אפילו בשער של 1.20 פר"ש לאירו, הפר"ש עדיין גבוה וצריך להמשיך את ההחלשה לאורך זמן. אם יהיה צורך בכך לנוכח הצפי הכלכלי וסיכוני הדפלציה, ינקוט ה-SNB צעדים נוספים".

בתגובה להודעה, רשם הפרנק השוויצרי היחלשות חדה לעומת האירו והדולר. האירו נסק לרמה של 1.280 פר"ש, ולאחר מכן רשם ירידה קלה, בעוד הדולר העפיל לרמה של 0.8579 פר"ש.

המהלך גם דחף את האירו לרמה של 1.4286 דולר, בעוד הין היפני שנחשב למקלט בטוח רשם ירידה תלולה לעומת הדולר.

היצואנים השווייצרים, שרבים מהם ספגו הפסדים וקיצצו את שולי הרווח, דרשו רמת מינימום של הפר"ש לעומת האירו. במהלך תמכו גם חלק מהפוליטיקאים והכלכלנים, אך חלקם האחר מזהיר מפני הסיכונים הכבדים הכרוכים בניסיון להילחם בשווקים, וכן מפני הסכנות הפוטנציאליות ל-SNB.

הפר"ש, שהעפיל לרמה כמעט שוויונית לעומת האירו בתחילת אוגוסט, צנח לרמה של כמעט 1.20 פר"ש לאירו לאחר שה-SBN הזרים נזילות למערכת בהמשך החודש, במהלך שהפך חלק משיעורי הריבית קצרת הטווח לשליליים, והגדיל את עלויות אחזקת הפר"ש.

אובדן האמון החריף בגוש האירו בשבעת הימים האחרונים עורר זינוק מחודש של הפר"ש, ומחק את מרבית השפעתם של צעדי החירום הקודמים שנקט ה-SNB.

עם זאת, אנליסטים אמרו שהתערבות ה-SNB עלולה לגרום לצעדי תגמול מצדם של בנקים מרכזיים אחרים. "ההודעה הנוכחית מעוררת את הסיכון הפוטנציאלי שבנקים מרכזיים אחרים ייצאו גם הם בהכרזות מפתיעות כדי להתמודד עם הסבב החדש הזה של רתיעה מסיכונים," אמר דיביאנג שאה מ-IFR מרקטס.

בהתפתחות נפרדת, הזהיר היום אחד ממחברי התחזיות הכלכליות המובילים בשווייץ שכלכלת המדינה ניצבת על סף מיתון בגלל המטבע החזק והיחלשות הכלכלה העולמית.