שריג: "היעד להפעלת המסלקה הפנסיונית - כבר ב-2012"

יו"ר איגוד חברות הביטוח, עופר אליהו, במושב הפתיחה של הכנס האלמנטרי השנתי של לשכת סוכני ביטוח המתקיים באילת: "חובות של מדינות יש להחזיר מהתקציב"

"לא די בכך שחזרנו לאחרונה לאי יציבות ביטחונית שאת השלכותיה הכלכליות קשה להעריך, אף נקלענו למשבר כלכלי עולמי - וכל זאת בעת ניסיון לשידוד מערכות חברתי. יש לזכור שחובות של מדינות אינם מתאדים אלא יש להחזירם מהתקציב עצמו", אמר אמש (ב') עופר אליהו, מנכ"ל אליהו חברה לביטוח ויו"ר איגוד חברות הביטוח, שהוסיף כי "לפיכך שומה עלינו להישמר פן יקרה אצלנו מה שהתחולל בעשירות ממדינות העולם".

אליהו נשא דברים במושב הפתיחה של הכנס האלמנטרי השנתי של לשכת סוכני ביטוח המתקיים באילת.

הממונה על שוק ההון, פרופ' עודד שריג, הגיע לכנס ימים ספורים לאחר שהגיע להבנות ולפשרה עם לשכת סוכני ביטוח, בראשות אודי כץ, בנוגע לתוכניות האוצר לגבי הוראות התגמול לסוכנים. "ההוראות שלנו משנות את מבנה התגמול לסוכני הביטוח אבל לא את היקף התגמול", אמר שריג.

הוא פירט כי גם לאחר הפשרה עם הסוכנים, עמלת המכירה (עמלת ה"היקף") לא תשולם בגין שיווק של מוצר ספציפי (כדי למנוע הטיה למוצר שלא בהכרח מתאים ללקוח), אלא בגין שיווק של קבוצת מוצרים. עמלת המכירה תשולם עבור יעד מכירות של שנה לפחות (כפי שהיה קודם לפשרה), והעמלות השוטפות (שכוללות גם עמלות נפרעים ועמלות שימור) יהוו את החלק המשמעותי מסך כל עמלות הסוכנים.

הממונה הוסיף וציין כי "בטווח הארוך מאוד, ככל הנראה יועצים בבנקים יתנו ייעוץ פנסיוני בסיסי ומי שירצה ייעוץ מתקדם יעבוד עם סוכני ביטוח. ההשערה שלי לגבי אופי השוק בעוד 20 או 30 שנה נגזרת ממה שראיתי בשווקים אחרים", אמר שריג וציין בהתייחס לעתיד הקרוב בהרבה כי "היעד שלנו הוא שהמסלקה הפנסיונית תתחיל לפעול כבר ב-2012".

לצד ההתייחסויות המתבקשות להסדרת עמלות הסוכנים, שריג ממשיך לשנות את אופי ההסדרה של האגף בראשותו, מהסדרה על פי נהלים להסדרה על פי עקרונות, כשהמפוקחים נדרשים ליותר ויותר רגולציה עצמית. על רקע זה מפרסם האוצר טיוטת קובץ הוראות, המגבירות את אחריות החברות לאיכות מוצריהן, באמצעות שינוי דרמטי של אופן אישור המוצרים החדשים בענף.

"במקום הליך אישור פרטני לכל רכיב בכל תוכנית, ההליך החדש הוא הליך הודעה: גופים יודיעו לנו על תוכניות חדשות, ואישורן יהיה אוטומטי, אלא אם נתנגד. ההליך החדש יחייב את החברות לקחת אחריות רבה על המוצרים שלהן, כי אחרת המוצרים יהיו פגומים. אותנו ההליך מחייב לבקרה ופיקוח שונים מאלו הנהוגים כיום, ואנו פועלים גם בכיוון זה", הסביר שריג.

כמו כן, האוצר מפרסם עתה, לאחר עבודה ארוכה, את ספר החוזרים של האגף - המכונה "קודיפיקציה" - המספק מיפוי מסודר של הנחיות הרגולציה, אגב דירקטיבת סולבנסי והמקובל בעולם.

אודי כץ התייחס לאחת המתחרות החריפות של הסוכנים ואמר כי "נדמה שהגענו לסף התחתון בניסיונות הנואשים של ביטוח ישיר לערער את מעמד הסוכנים", אמר ביחס לחברת הביטוח הקוראת בפרסומיה לנטוש את סוכני הביטוח.

סוכני הביטוח: השירות הטוב ביותר - חברת אליהו

השירות שמעניקות חברות הביטוח השתפר ב-2011 ברוב המכריע של החברות, בתחומי הביטוח הכללי שבעיקר עוסקים בביטוחי הרכב והדירה. כך עולה מסקר שביעות הרצון השנתי של לשכת סוכני ביטוח, שממצאיו פורסמו היום (ג') בכנס הסוכנים באילת. מהממצאים עולה כי מבחינת סוכני הביטוח, השירות הטוב בענף הביטוח ניתן על ידי חברת הביטוח אליהו, כשמקרב החברות הגדולות מגדל מובילה את הדירוג.

מהסקר עולה כי שביעות הרצון הכללית של סוכני הביטוח גבוהה יותר בקרב החברות הקטנות שנבחנו (אליהו, שומרה והכשרה ביטוח) מאשר בחמש חברות הגדולות - מגדל, הראל, מנורה מבטחים, כלל ביטוח והפניקס. הסקר נעשה באוגוסט האחרון בקרב 702 חברים בלשכת סוכני הביטוח, באמצעות פרופ' קמיל פוקס וחברת "דיאלוג". בין היתר מעניקים סוכני הביטוח לחברות הביטוח ציון די בינוני בכל הנוגע לתעריפים. כמו כן נמצא שמגדל מובילה בתחום הטכנולוגי, בעוד שלאליהו יש את תעריפי החברה הנוחים ביותר. שתי החברות נהנות משביעות הרצון הגדולה ביותר בטיפול בתביעות הביטוח של המבוטחים על ידי סוכני הביטוח.