צדק חברתי ב-IFA: מוצרי אלקטרוניקה לא לעשירים בלבד

משבים קלילים של רוחות המחאה החברתית הגיעו לאולמות התצוגה של תערוכת האלקטרוניקה הבידורית IFA 2011 ■ חידושים שמשדרגים את משוואת התמורה לכסף (גם לכסף הקטן)

המחאה החברתית של קיץ 2011 בישראל חידדה לרבים את המודעות לעיוות הקיים בחלוקת המשאבים בכלכלה ובשוק - ולא רק בישראל. אין מדובר בתחומים הגדולים בלבד, כמו דיור ורכב, אלא אפילו בדברים קטנים כמו מוצרי צריכה אלקטרוניים. הגישה המסורתית של היצרנים הגדולים הייתה, ועודנה, פשוטה: את המוצרים הטובים, הקלים והאופנתיים, את העיצובים הידידותיים למשתמש ואת החידושים האחרונים אנחנו שומרים לבעלי הממון. מי שאין לו, שיסתפק בפשרות משמעותיות.

זו גם הייתה הגישה השלטת בתערוכת האלקטרוניקה הבידורית IFA השנה - שננעלה השבוע בברלין, בירת גרמניה - ובה מרבית החידושים הוצגו בדגמי על לעשירים בלבד. אבל פה ושם מצאנו גם כמה חידושים עם פוטנציאל חברתי, או לפחות עם פוטנציאל שמשדרג בשיעור ניכר את משוואת התמורה לכסף. להלן בחירותינו האישיות.

אולטרה-בוק: משקל נוצה להמונים

עד לעת האחרונה היו בענף המחשבים הניידים הבדלי מעמדות ברורים: המנהלים ובעלי הממון השתמשו בדגמים דקיקים, אופנתיים, עתירי ביצועים וקלילים - 1.4 ק"ג בקירוב ומטה - שעלו אלפי דולרים. הצעירים, נטולי הממון והפועלים השחורים של תעשיית ההיי-טק כרעו תחת המשקל של מחשבים עסקיים מקובלים וזולים בעלי עובי, משקל וסקס-אפיל של גושי בטון.

מחשבי האולטרה-בוק אמורים להביא את בשורת העיצוב והמשקל גם אל ההמונים, ושתי הדוגמאות הראשונות בתערוכה ממחישות זאת היטב. ה-Aspire S3 של אייסר מצויד במסך 13.3 אינץ' ובעיצוב ניהולי ונחשק. יש לו מפרט מתקדם שכולל את מעבד הדור האחרון של אינטל, דיסק-פלאש מטיפוס SSD בנפח של 240 ג'יגה, יציאת HDMI, הפעלה כמעט מידית ממצב שינה ועוד הרבה פיצ'רים עדכניים. כל זה במחיר התחלתי של כ-800 דולר בלבד בארה"ב. במפרט-העל יגיע המחיר לסביבות ה-1200 דולר - פחות ממחצית המחיר של מחשבים בקטגוריית המשקל/עיצוב הזו בעבר.

ה-Z830 של טושיבה מציע גם הוא מסך בגודל דומה, עיצוב ועובי שיכולים לעורר קנאה גם בקרב משתמשי מקבוק אייר (15.9 מ"מ בחלק הדק), שלדת מגנזיום ומשקל שנע סביב 1 ק"ג. גם כאן אפשר למצוא את מעבדי הדור האחרון, ופיצ'רים שונים, ובהם הזרמת תוכן אלחוטית ברזולוציה גבוהה באמצעות רכיב WIDI. כל זה במחיר נגיש - כנראה פחות מ-1,000 דולר בארה"ב.

פלאש-אייר: לחסוך ברכישת גאדג'טים

אחד החידושים החשובים בתערוכה כמעט לא נראה בצלן של טלוויזיות ה-3D הענקיות והטאבלטים, שכיסו כל פינה. הייתה לכך סיבה טובה: מדובר בכרטיס SD זערורי בגודל ציפורן ממוצעת. ואולם הכרטיס הזה מביא עמו חידוש גדול בדמות רכיבWi-Fi סטנדרטי שמוטמע בו, ומציע פתרון לבעיה המוכרת "איך מחברים לרשת מכשירים ללא חיבור רשת". הפתרון הדומה ביותר, שהיה קיים עד כה בשוק, הוא כרטיס eye-Fi, שנועד בעיקר למצלמות ונתמך על ידי מספר מוגבל יחסית של דגמים.

כרטיס ה-SD החדש, בטכנולוגיית פלאש-אייר, מתחבר לכמעט כל מכשיר אלקטרוני נייד עם חריץ בפורמט SDHC שקיים בשוק, ומאפשר גם העלאה וגם הורדה אלחוטית של נתונים - כולל תמונות וקבצי וידאו. את התקשורת אפשר לבצע עם מחשבים או בין מכשירים ניידים שונים שמצוידים בכרטיס, שכמעט ואינו צורך כוח חשמלי מהסוללה של המכשיר המארח.

מדובר בטכנולוגיה חברתית ביותר: הכרטיסים הזעירים צפויים להרחיב משמעותית את השימושיות ואת אורך החיים של מכשירים ותיקים קיימים, ולחסוך את הצורך ברכישת מכשירים חדשים ומקושרים. הכרטיסים צפויים לצאת לשוק לקראת פברואר 2012.

סמארטפונים ענקיים: משדרגים את התמורה

תג של כ-600 דולר לסמארטפון אינו מחיר צנע, אבל בטיטאן החדש של HTC יש כמה חידושים, שמציבים אותו גבוה במשוואת התמורה לכסף. אחד מהם הוא פנייה ללא מעט לקוחות בוגרים, לא בהכרח מבוגרים, שנמנעו עד כה מלאמץ את ז'אנר מכשירי המגע החכמים בשל מגבלות הנדסת האנוש שלהם.

החידוש החשוב ביותר במפרט הוא אימוץ מסך 4.7 אינץ' ענק - על גבול מגבלת ממדי הכיס הטיפוסי - שיאפשר למשתמשים לקרוא טקסטים, ליהנות מתכנים ולהפעיל יישומים גם ללא צורך במשקפי קריאה וללא אין-ספור לחיצות סרק בסגנון "נסה וטעה". חרף המסך הנכבד, המכשיר שוקל כ-160 גרם בלבד ואינו עבה יותר מהממוצע של ז'אנר מכשירי המגע.

גם הסוללה מקטינה את הפשרה ומספקת משך תפעול הגיוני, גם תחת עומס העברת נתונים ושימוש נמרץ ביישומי וידאו. היצרן מבטיח שבע שעות פעולה תחת עומס מלא ועד 19 ימים במצב המתנה, והנתונים הללו כבר מתחילים להיות סבירים. פרט לזה כוללת החומרה פריטים עדכניים שכבר ראינו בשוק באחרונה, כמו מעבד 1.5 ג'יגה-הרץ, מצלמה עם עדשה אופטית רחבה ואפשרות לצילום פנורמי ואפשרות לסטרימינג של תכנים מהטלפון לטלוויזיות תומכות.

עוד ייחוד של הטלפון הוא אימוץ מערכת ההפעלה החדשה מנגו של מיקרוסופט (גרסה 7.5 של חלונות מובייל 7 - למי שמתעקש על השם הרשמי). מיקרוסופט מצטרפת מאוחרת מאוד לשוק אגרסיבי שנשלט על ידי מערכות ההפעלה הטלפוניות של אפל וגוגל, אבל אסור לזלזל בענק מרדמונד. גרסה 7.5 החדשה כוללת לא פחות מ-500 שינויים וביצועים חדשים, ובהם תמיכה מלאה בדפדפן אקספלורר 9, חיפוש באמצעות מנוע החיפוש המובנה של מייקרוסופט ותמיכה בריבוי משימות, כולל יישומי צד שלישי. התמיכה המובנית ביישומי חלונות וכוח העיבוד המשמעותי הופכים את המכשיר המגודל הזה, ואת המכשירים הדומים שיבואו בעקבותיו, למועמד רציני להחליף את הנטבוקים בסביבה העסקית ולהציע חבילה של שניים במחיר אחד.