כץ צפוי להכריז על רפורמה ביבוא האישי של רכבים

בכירי המשרד מתכנסים היום לדון בנושא ■ בין ההכרזות הצפויות: פעילות חקיקה להסדרת פעילות "מתווכי היבוא האישי"

משרד התחבורה צפוי להכריז על רפורמה מהותיות במסגרתה יינתנו הקלות משמעותיות בייבוא האישי של רכב לישראל. בכירי המשרד אמורים לדון היום (ד') בנושא ולגבש דרכים, להפוך את הייבוא האישי למסלול ייבוא חוקי כאלטרנטיבה לייבוא הסדיר. בתום הדיונים או בימים הקרובים צפוי שר התחבורה, ישראל כץ, להכריז על מדיניות חדשה בנושא.

בין השאר שואף כץ להסדיר את אפיק הייבוא האישי באמצעות חקיקה בכנסת, שתבטל את הסטאטוס "האפור", שבו פעלו עד כה מתווכי הייבוא האישי. השאיפה היא להפוך את המתווכים לדילרים לכל דבר עם רישיון ייבוא וסחר. בנוסף, מתוכננות ככל הנראה הקלות נוספות בייבוא האישי כמו "מסלול מהיר" לקבלת רישיון ייבוא ועוד.

יצוין כי שר כץ הודיע בתחילת הקדנציה שלו כי הוא רואה בייבוא האישי את אחד האפיקים המרכזיים, שיפתחו את שוק הרכב הישראלי לתחרות ויביאו להורדת מחירים. אולם בפועל בשנה וחצי האחרונות חלה ירידה דרסטית בהיקף הייבוא האישי של רכב לישראל בין השאר בשל החמרת צעדי האכיפה של המשרד שכללה לאחרונה גם חקירה של מייבאי רכב והחזרת כלי רכב מייבוא אישי לחו"ל.

בינואר הקרוב תידון בבג"ץ עתירתם של ארבעה יבואני רכב ושל איגוד יבואני הרכב כנגד משרד התחבורה, בטענה שהמשרד אפשר לייבא לארץ בייבוא אישי כלי רכב, שאינם עומדים בדרישות התקינה, ומאפשר ייבוא באמצעות "מתווכים" שאין לה רישיון ייבוא. כוונת משרד התחבורה להסדיר את הייבוא האישי באמצעות חקיקה עשויה לסלול "מסלול עוקף בג"ץ" ולהכשיר בדיעבד את פעילות הייבוא האישי.

בענף מעריכים כי על רקע השינוי עומדת גם הרפורמה המתקרבת להרחבת הייבוא מארצות הברית באמצעות הסרת חסמי התקינה של פנסי החזית ומתן אפשרות לייבא כלי רכב יפניים וקוריאניים מארצות הברית. הרפורמה הזו עשויה להרחיב משמעותית את אפיק הייבוא האישי מארצות הברית ולהוזיל את העלויות.