למרות דוח המבקר: גיל חיימוביץ - מ"מ מנהל מחוז במאוחדת

בעקבות דוח מבקר המדינה על קופ"ח מאוחדת, הודח חיימוביץ מתפקיד מנהל אגף הכספים, ומנכ"ל משרד הבריאות גרם להדחתו גם מתפקיד מנהל רשת בתי האבות של הקופה, אך בסופו של דבר הלך לו קלף משוגע

‎‎למי שהיה מנהל אגף הכספים והתקציבים בקופת חולים מאוחדת, גיל חיימוביץ', הולך קלף משוגע. דוח מבקר המדינה על קופ"ח מאוחדת, אחד החמורים שפורסמו אי פעם, שחשף שחיתות יסודית בכל השדרה הניהולית של הקופה, היה סלחני כלפי חיימוביץ'. המבקר מיכה לינדנשטראוס, שנקב בדוח בשמותיהם המפורשים של מנכ"ל הקופה הקודם שמואל מועלם ומבקר הפנים הקודם דוד סומך, אמנם התייחס בחריפות גם לגיל חיימוביץ', אבל המעיט בנקיבת שמו המפורש. ייתכן שחיימוביץ' חייב את ההישג הזה לפרקליטו, עו"ד דוד שמרון. ואולי זה בזכות קשריו המצויינים עם יו"ר הקופה, הרב ירחמיאל בויאר.

על יישום דוח המבקר הופקד מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו. במכתב של גמזו מ-21.12.10, שהגיע לידי "גלובס", הורה המנכ"ל ליו"ר דירקטוריון קופ"ח מאוחדת בויאר לתקן את הליקויים בתוך 6 חודשים, כולל טיפול בכוכבי הדוח. המנכ"ל מועלם, המבקר הפנימי סומך, ועוד כמה בעלי תפקידים, הודחו וסולקו מהקופה. חיימוביץ', בניגוד לאחרים, נשאר בקופה.

החלטה תמוהה של הדירקטוריון

המנכ"ל גמזו כתב כך על חיימוביץ': "האגף בראשותו של רו"ח חיימוביץ' ביצע תשלומים בניגוד להסכם חתום, אך נתן יד להצגתו של ההסכם כמחייב; ביצע באופן שוטף תשלומים לפי סיכומים והסכמים שלא נערכו לפי דיני המכרזים, חלקם בע"פ, רק על בסיס הוראות תשלום של האגפים מזמיני השרות, ללא בקרה של חוקיות ההתקשרות וביצוע השירותים שבעדם בוצע התשלום, הכול בניגוד לכללים הבסיסיים המחייבים כל מערך כספי-חשבותי, ובכלל זה כללי הבקרה והבידוק הכספי המקובלים...

"חיימוביץ' שילם ורשם הוצאות בספרים בלי שקיבל לידיו אסמכתאות ראויות בדבר מרכיבי התשלום ופעמים אף בלא שנחתם הסכם עם נותן השירותים; חלק מהתשלומים ששולמו ללא בקרה מתאימה בוצעו כחלק ממתן טובות הנאה שהמבקר מצא בהן בצדק רב פגם, ושמר חיימוביץ' עצמו נמנה עם מקבליהן‏‎;‎‏ ממצא חמור נוסף נוגע לרישום מטעה של הוצאות שיווק ופרסום ברישומים החשבונאיים, במטרה להציג היקף הוצאות קטן או תואם את המותר בתקנות.

‏"על פני הדברים נראה שמר חיימוביץ' קיבל בהסכמה את ה'שיטה' הקיימת, בלא לעשות דבר לשינוייה, תוך שהוא 'מנער חוצנו' מן האחריות למהות הקלוקלת של התשלומים שביצע האגף (בתואנה כי זו נתונה לפי נהלי הקופה לגופים המזמינים), ובכך איפשר את המשכה והתחזקותה. ראש אגף הכספים, שלפי תחומי אחריותו משמש חשב הקופה וגזברה הראשי, הוא לא רק דרג ביצוע בכיר, אלא גם - בהתחשב בפונקציות האמורות - שומר סף, שבידו ומחובתו למנוע הוצאת כספים בניגוד לכללים.

‏"בהתנהלותו זו יש משום חשש להפרה חובת המקצועיות והזהירות, אשר ייתכן שהסבה לקופה נזק כספי ניכר, ובנוסף יש בה לכאורה משום פגיעה בחובת האמון שלו כלפי הארגון, שבו מילא את התפקיד הבכיר ביותר באגף הכספים".

לא לחינם התרשם גם יו"ר הדירקטוריון ירחמיאל בויאר, כי "המבקר קובע שאגף הכספים חטא לאורך כל הדרך", בלא שהוא מסתייג מקביעה מתחייבת זאת. הסתפקות הדירקטוריון בהחלטה כי הוא "ממליץ לדון בהתנהלות ותפקוד אגף הכספים בעתיד הקרוב" תמוהה, בין היתר לנוכח העובדה כי לא ברור למי מכוונת ה'ההמלצה', שעה שהאחריות לדון ולהחליט בנושא, לא "בקרוב" אלא לאלתר, היא על הדירקטוריון עצמו.

‏"לפיכך - על הדירקטוריון לדון לאלתר באופן תפקודו של רו"ח חיימוביץ' ולכל הפחות להוציא מאחריותו את התפקידים החשבותיים, לרבות אחריות לתשלום חשבונות ובקרתם", כתב גמזו. ‏

‎‎‏"מדובר במינוי זמני"

‎‎חברת יאלון היא חברה בשליטת קופ"ח מאוחדת, המנהלת שני בתי מלון ו-7 בתי אבות של הקופה. יו"ר החברה הוא יו"ר הקופה, הרב בויאר. בחודש יוני מינה בויאר את חיימוביץ' למנכ"ל חברת יאלון. כעבור ימים אחדים נזעק מנכ"ל משרד הבריאות ד"ר גמזו, ודרש מבויאר לבטל את המינוי. המינוי בוטל.

לפני שבועות אחדים מינה בויאר את חיימוביץ' לתפקיד מנהל מחוז צפון של קופ"ח מאוחדת. המינוי בוצע לפני כניסתו לתפקיד של מנכ"ל הקופה החדש, ד"ר אשר אלחיאני. גורמים בקופה אומרים, כי נראה שחיימוביץ' מקבל יחס מיוחד מיו"ר הדירקטוריון בויאר, כאילו לא היה דוח מבקר מדינה, ובניגוד לרוח ההנחיה של מנכ"ל משרד הבריאות גמזו.

‏‏מקופ"ח מאוחדת נמסר: "גיל חיימוביץ' מונה לממלא מקום למנהל מחוז חיפה, בלי סמכויות חתימה, וההסדר עומד באמות המידה המחמירות שקבע מנכ"ל משרד הבריאות". ‏‏

משרד הבריאות מסר: "מדובר במינוי זמני והמשרד בשלב זה לא מתערב בסוג מינוי זה".‏ ‏‏