פישמן: "אם יקחו לי כל הכסף זה יספיק לממשלה לרבעון"

פישמן מעריך כי מחירי הדירות לא יירדו וש"מטרכטנברג לא ייצא כלום; פשוט צוחקים מאיתנו מבוקר ועד ערב" ■ על החשש ממיתון נוסף בארה"ב: "היא לא הולכת למשבר"

איש העסקים אליעזר פישמן נשאל היום (ד') בכנס "כלכליסט" בת"א איך אפשר לגרום לכך שאנשים יוכלו לקנות דירה בלי עזרת ההורים; פישמן אמר נחרצות: "אין פתרון. במשרדי המכירות היום בא זוג צעיר עם ילד וזוג הורים או שניים שבאים לממן. זה המצב היום. מי היום מסוגל לשלם את המשכנתא?".

בכנס חזה פישמן כי ענף הנדל"ן ייכנס לקשיי מימון, מה שיגרום לקבלנים לבנות פחות: "התחזית שלי - הבנקים מפסיקים את מימון ענף הנדל"ן. כל הזמן אומרים שהמחירים יירדו; אנשים מחכים וגם הקבלנים מחכים. יש להם מגרשים. הם הרוויחו לא רע בשנים האחרונות. אטיאס יכול לשווק קרקעות אבל אין אף לא תוכנית אחת שאפשר לבנות מהיום למחר. זה סתם שיווק של קרקעות. יש לי הצעה - שיורידו 25% מתקציבי משרדי הממשלה - יהיה אז כסף לכולם. פשוט צוחקים מאיתנו מבוקר ועד ערב. לא יירדו מחירים".

פישמן קרא לייעל את המשק הישראלי כדי להביא להוזלת מחירים והתייחס לדרישות ל"צדק חברתי" במסגרת המחאה החברתית: "אין לי פתרונות - הם יודעים הכל. 31 שרים ועוד סגני שרים שיכולים לפתור את הבעיות. בכל המחאה אני לא שומע את המילה ייעול, וכל המשק צריך להתייעל. אם יתייעלו יהיה כסף. לקחת מטייקונים כסף? אם ייקחו לי את כל הכסף זה יספיק לממשלה בקושי לרבעון".

הוא טען כי ישנה אבטלה סמויה במגזר הציבורי והציע לממשלה "לעשות ולא לדבר". בהתייחסו לוועדת טרכטנברג אמר פישמן: "סביר להניח שמטרכטנברג לא ייצא כלום. יעבירו מפה לשם. המחאה הפעילה את הפעמונים אך ייקח הרבה שנים כדי לשנות את כל מה שרוצים. בינתיים יתעסקו בספינים וטייקונים".

פישמן התייחס גם לחששות ממיתון נוסף בארה"ב והעריך כי לא יתרחש מיתון: "לא סוער בארצות הברית, אצלנו סוער. לא שמו לב שברננקי אמר שהריבית תישאר אותו הדבר בתקופה הקרובה. 4-5 חודשים ייקח עכשיו זמן עד שיירד להם האסימון. עוד שנה חצי ארה"ב תצמח בגלל השקעות. הכדאיות לבנות שם מפעלים תגדל, האבטלה תרד ויקנו יותר מוצרים אמריקאיים ופחות מסין. יש שם מלאי גדול של דירות, כמעט לא בונים שם, וזה גם ייגמר. אני לא חושב שארצות הברית הולכת למשבר".

* אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"