הערכות ביטחונית מוגברת בארה"ב לקראת אירועי הזיכרון

ארה"ב מציינת היום מלאת עשר שנים לפיגועי 11 בספטמבר ■ ברקע עצרות הזיכרון: אמצעי ביטחון חודרניים בעקבות מידע מודיעיני מפקיסטאן על קשר לפוצץ מכונית תופת בניו-יורק או בוושינגטון

במצב רוח לאומי עכור, על רקע משבר כלכלי שמקבל צביון כרוני, וקרע פוליטי שמפלג את האומה, מציינת היום (א') ארה"ב מלאת עשר שנים לפיגועי הטרור ב-11 בספטמבר 2001 באתר המגדלים התאומים בדרום מנהטן, שקרסו לאחר ששני מטוסי נוסעים חדרו לתוכם; בפנטגון, שספג פגיעה קשה מפגיעת מטוס נוסף; ובשנקסוויל, פנסילווניה, האתר שבו התרסק מטוס רביעי, שהיה כנראה בדרכו לבית הלבן, לאחר שנוסעיו גברו על החוטפים.

לקראת עצרות הזיכרון, ננקטים אמצעי ביטחון חמורים בניו-יורק, בוושינגטון ובאזורים מטרופוליטניים אחרים, וכן בתשתיות אסטרטגיות כנמלי-תעופה וים, גשרים, מנהרות ותחנות כוח, בעקבות מידע מודיעיני מפקיסטאן, שהוגדר כ"אמין", על קשר לפוצץ מכונית תופת במנהרה או גשר בניו-יורק או בוושינגטון.

הטקס המרכזי יתחיל ב-3.30 אחה"צ לפי שעון ישראל באתר הזיכרון הלאומי בשטח שבו התנוססו המגדלים התאומים, לא הרחק מנהר ההאדסון, בהשתתפות נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הנשיא לשעבר, ג'ורג' בוש, ובני משפחות הקרבנות. בטקס יוקראו שמות כל הקרבנות וייחנך מוזיאון לאומי לזכר האסון. המוזיאון ייפתח לקהל הרחב מחר (ב').

לאחר הטקס בניו-יורק, יצא אובמה לאתר ההתרסקות בשנקסוויל. הוא יניח זר באתר וישוחח עם משפחות הקרבנות. אתמול נחנך אתר הזיכרון במקום במעמד סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן.

שר ההגנה, ליאון פאנטה, ויו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, מייק מולן, ישתתפו בטקס זיכרון לקרבנות הפיגוע בפנטגון, ליד אגף הבנין שהושמד, ומאז נבנה מחדש. גם אובמה מתוכנן להגיע למקום. אור ליום ב', לפי שעון ישראל, ישא אובמה דברים ב"קונצרט התקווה", בקנדי סנטר, שיוקדש לזכר הקרבנות.

מרכז וושינגטון ודרום מנהטן נראו אתמול כמצודות תחת מצור. גישה במכונית לאזורים אלה היתה כמעט בלתי אפשרית. מחסומי בטון גילחו נתיבים בכבישי גישה והותירו רק מסלול אחד שהוביל למחסומי ביקורת. מחסומים הוצבו גם בגשרים ומנהרות. כל המשאיות נעצרו ונהגיהן נדרשו לפתוח את תא המטען ולהצהיר על תכנו. אלפי שוטרים נפרשו בניו-יורק ובוושינגטון, ובכללם צוללנים, חבלנים וצלפים. האחרונים הוצבו על גגות בנקודות מפתח. נוכחות כבדה במיוחד של שוטרים וחיילים מורגשת בתחנות הרכבת הגדולות של ניו-יורק, גרנד סנטראל ופן-סטיישן, ויוניון סטיישן בוושינגטון, במרחק הליכה מהקונגרס. מסוקים ומטוסי קרב טסים בשמי ניו-יורק. שלטים חשמלים הוצבו ברחובות מנהטן: "אל תגיעו לדאון טאון".

חלק מתכניות הביטחון הוכנו כבר במאי, אך הן הוחמרו בעקבות קבלת המידע על הפיגוע המתוכנן. לפי המידע, עומדים להוציאו אל הפועל שלושה טרוריסטים, אחד מהם כנראה בעל דרכון אמריקני, שנכנסו, או עומדים להיכנס, לארה"ב. על סמך המידע הקלוש הזה, עברו בסוף השבוע מאות אנליסטים במרכזי לוחמה נגד טרור והצליבו מידע על רבבות נוסעים שהגיעו באחרונה לארה"ב עם רשימות חשודים בטרור.

אמש הודיעו אנשי ממשל, כי אין שום ראיה שטרוריסט של אל קאעדה הצליח להיכנס לארה"ב.