140 עיתונאים בפנייה לבעלי ערוץ 10: "החופש העיתונאי ספג מכה"

140 עיתונאים ועובדי ערוץ 10 חתמו על עצומה הקוראת לבעלי הערוץ לשמור על החופש העיתונאי של חברת החדשות ■ בין החתומים: יעקב אילון, תמר איש-שלום, שרון גל ורביב דרוקר

140 עיתונאים בכירים ועובדי חברת חדשות ערוץ 10 חתמו על עצומה שהועברה לבעלי המניות של הערוץ, הקוראת להם לשמור על החופש העיתונאי של חברת החדשות.

בעקבות התפטרותו של גיא זהר בסוף השבוע בשידור חי מהתוכנית "השבוע" של חדשות ערוץ 10, מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, אמר כי "אירועי הימים האחרונים בחדשות 10 ו ערוץ 10 מטלטלים את היסודות עליהם מושתת השידור המסחרי-ציבורי".

בין 140 החתומים על גילוי הדעת: עיתונאים בכירים כמו יעקב אילון, תמר איש-שלום, שלומי אלדר, אלון בן-דוד, אסף ברנע, נסלי ברדה, שרון גל, ניב גלבוע, רביב דרוקר, מתן חודורוב ועוד (הרשימה המלאה מטה).

העיתונאים כתבו בעצומה: "חדשות 10 נהנתה עד היום מחופש עיתונאי יוצא דופן. זו דרכה של החברה, זה האתוס שלה, וזו הסיבה שהתפרסמו בה כמה מהתחקירים החשובים של השנים האחרונות. לאכזבתנו הגדולה, הדרך הזו ספגה מכה קשה באירועי הימים האחרונים.

"קשה להסביר עד כמה האירועים הללו מטרידים ומעציבים אותנו. נלחמנו על קיום הערוץ הזה ועל חברת החדשות, גם משום שזו פרנסתנו - אבל גם מכיוון שאנחנו חדורי תחושת שליחות לגבי תפקידנו בחברה הישראלית".

החתומים מבקשים להדגיש מספר סעיפים: ראשית הם מבהירים כי כלי תקשורת מחויב להתנצל אם נפלה טעות בשידוריו, אך אסור שהתנצלות תיכפה עליו. חייבת להיות לו היכולת למתוח ביקורת על גופים ואישים חזקים הקשורה קשר ישיר לנכונות להילחם על האמת שלך בבית משפט. החתומים מבהירים כי הם אסירי-תודה לבעלי המניות של הערוץ הזה, שממשיכים לתמוך בו כלכלית ושבזכות הגב הרחב שלהם. זו הפעם הראשונה שזה קורה, אבל זו חייבת להיות גם הפעם אחרונה.

החתומים סבורים כי אין זכות קיום לערוץ הזה ולחברת החדשות, אלא כאשר כל צופה יודע שמה שהוא שומע מאנשי חברת החדשות הוא מה שהם חושבים ולא מה שהונחת עליהם מלמעלה. הם מצפים כי כל הגורמים שקשורים לניהול ערוץ 10 - מדירקטוריון חברת החדשות, דרך הנהלת החברה, בעלי המניות ומועצת הרשות השנייה, יבהירו באופן חד-משמעי כי החופש עיתונאי של חברת החדשות יישמר ושהמנכ"ל החדש שימונה, ימונה אך ורק על בסיס שיקולים מקצועיים וענייניים.

"יהיה קשה מאוד להמשיך להילחם על כל ידיעה ועל כל שידור"

עובד בערוץ 10, בין החתומים על העצומה, אמר היום (א') ל"גלובס" כי העיתונאים והעובדים שתחמו על המסמך הזה מצפים מבעלי הערוץ לתת סוג של ביטחונות שדבר כזה (ההתנצלות הכפויה - י.נ) לא יכול לחזור שוב, והם מבקשים להדגיש כי גוף תקשורת לא יכול להמשיך כך.

"אם ערוץ חדשות לא יכול לפעול בלי לחשוש שכל פרסום יגרור התערבות שכזו - לא יהיה לצופים טעם לצפות בחדשות שהוא מייצר. התחושה של כולנו היא שאם לא נהיה בטוחים בכך שזו אכן הפעם האחרונה - יהיה לנו קשה מאוד להמשיך להילחם על כל ידיעה ועל כל שידור", אמר העובד.

בתוך כך, ח"כ נחמן שי קורא הבוקר למועצת העיתונות ולמערכת המשפטית לפעול כדי להבהיר כי לא יינתן להון להשפיע על התקשורת הישראלית. "הטלטלה העוברת על ערוץ 10 משקפת סכנה אמיתית לחופש העיתונות בישראל. נראה כי אחד היסודות החשובים לדמוקרטיה הישראלית נמצא בסכנה. אני מצפה כי מועצת העיתונות תפעל בזריזות, ובעקבותיה גם המערכת המשפטית כדי להבהיר כי לא יינתן להון להשפיע על התקשורת הישראלית, הנמצאת בחלקה בבעלותם הישירה והעקיפה של אילי הון", אמר ח"כ שי.

העיתונאים והעובדים שחתמו על העצומה: אסף אוזן, מיה איידן, נדב איל, נועה אילסר, עמנואל אלבז, סימה אלמוג, דנאל אל-פלג, הילה אלרואי, הגר אלרואי, נדב בורנשטיין, דרור בכר, דן בלאושטיין, רפי בליטי, איריס בסוק, לי בר-לבב, רוני בר-קול, ליעד ברונר, סאני ברמן, עמית גוטר, דב גיל-הר, ניר גליק, ניצה גלצר, עדי גרתי, חגי דותן, ליאור דניאלי, אלירז דקאלו, יונת דרור, דוד דרעי, אלון הדר, אבנר הופשטיין, דני הכט, אור הלר, נעם המאירי, רובי המרשלג.

עוד חתמו: דורון הרמן, מיכל וגנר, אריק וייס, גידי ויניש, מואב ורדי, יואב זיו, עידו זנד, דרור זרסקי, זאב חספר, ישראל טויטו, הארי טולדו, יובל טורבינר, אפי טריגר, רותי יובל, ליאת יופה, איליה ירוחימוביץ, יותם ירקוני, סיוון כהן, אייל כהן, אייל כהן, לבנת כהן-ניסן, יובל כובש, גלי לב חיימוב, חן לוטקין, אלי לוי, אמנון לוי, גיא לוין, עמיחי ליבנה, גיא לרר, דני מולכו, ניר מזעקי, נלה מיוחס, ינון מילס, רעות מישור, צ'יקו מנשה, ארז מרקוביץ', אלעד משולם, נגה ניר-נאמן, חוני סטולר, יובל סייג, ירין סרף, בעז עופרי, אבי עמית, גלית פורת, יונתן פיחוטקה, נדב פייניק, רועי פינצי, טליה פלד-קינן, אייל פרבר, נדב פרי, אביב פרנקל, ענבר פרסי, מאור צור, אורית צור, רועי צורף, אסף צ'רנילס, אליה קהאן, אושרת קוטלר, אופיר קופרשימדט, טלי קורין, ליאור קינן, ענת קירצ'וק, ניצן קפלנסקי, הדס קפלנסקי, ברוך קרא, ליטל ראובן, טל רבינובסקי, נטע רודרמן, מיקי רוזנטל, ישראל רוזנר, עידן רות, עמרי רחמימוב, טל רימון, מאיה רימר, אלי רכלין, גלית שאול, דנה שבתאי, רותם שדות, רענן שוויד, ברוך שי, הילה שי-וזאן, עפר שלח, רועי שרון, גיל תמרי, אמיר נוי, אמנון ברקאי, ענת סביצקי, אריאל מרגלית, נחושתן אוקון, גיא זהר, גיל אמיר, צבי יחזקאלי, עמית גרינר, ארנון גל.