מסימני התקופה: 20% ירידה בביקוש למשרות תיווך דירות

AllJobs: באוגוסט השנה פורסמו באתר 148 משרות תיווך, לעומת 195 משרות שפורסמו באוגוסט אשתקד ■ "ללא משכורת בסיס, יש ברירה טבעית"

בשנתיים שבהן היתה פריחה בענף הנדל"ן, זרמו לתחום התיווך מאות מחפשי הזדמנויות שרצו לגזור קופון ממחירי הדירות הגבוהים ומריבוי העסקאות.

בפאנל מתווכים שערך "גלובס" לפני כחצי שנה, סיפרו בכירי הענף כי התחום קלט מתווכים חדשים רבים שחיפשו לרכב על גל הגאות, מהלך שהתאפשר בעיקר בזכות תנאי הסף הנמוכים כיום לעוסקים בתחום: בחינת כניסה פשוטה ותשלום שנתי על רישיון תיווך. באותו פורום, קבלו המתווכים על כך שהבחינה לקבלת רישיון מתווך קלה מדי ואינה מצליחה לשמש כמנגנון שמירה על רמה מקצועית גבוהה בענף התיווך.

והנה, עם שוך הגאות בשוק הנדל"ן, מתרחשים שני תהליכים מקבילים: האחד - הביקוש למתווכים ירד באופן משמעותי, והשני - חלה ברירה טבעית של המתווכים הקיימים, שבה שורדים המתווכים המצליחים ואילו אלה שאינם מתאימים למקצוע, נושרים. זאת, גם משום שמספר העסקאות קטן - על פי נתוני משרד האוצר, במחצית 2011 נרשמה ירידה חדה בשיעור 16% במספר עסקאות הנדל"ן למגורים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד - וגם משום שנדרש אורך רוח רב יותר על מנת לסגור כל עסקה.

מנתוני אתר הדרושים AllJobs שהגיעו ל"גלובס", עולה כי הביקוש למתווכים צנח ב-24% בשנה החולפת. באוגוסט השנה פורסמו באתר 148 משרות תיווך, לעומת 195 משרות שפורסמו באוגוסט אשתקד. בהשוואה ליולי השנה, מדובר ב-7% ירידה בביקוש למתווכים.

בתחום מכירות הנדל"ן - לרבות אנשי שיווק באתרי המכירות של הפרויקטים החדשים - נרשמה 22% ירידה בביקוש לעובדים, מ-214 משרות שפורסמו באוגוסט 2010, ל-166 משרות שפורסמו באוגוסט השנה.

לדברי קרין מיטל, מנהלת המחקר של AllJobs, "הירידה בביקוש לעובדים בתחום, היא נגזרת ישירה של הירידה בביקוש לנדל"ן, והיא מקבלת כפל משמעות לאור המחאה החברתית-כלכלית שהתחילה בהתנגדות לעלייה במחירי הדיור".

ברירה טבעית

היא מדגישה כי הביקוש כולו לעובדים דווקא נמצא במגמת עלייה בחודשים האחרונים. על פי נתוני AllJobs, סך הביקוש לעובדים בחודש אוגוסט 2011 עמד על 40,413 משרות, בהשוואה לחודש יולי 2011, אז הדרישה עמדה על 38,587. עלייה זו באה לאחר 11%עליה בחודש יולי, ועוד 8% בחודש מאי. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, מדובר ב-6% ירידה (42,892 משרות באוגוסט 2010), עדיין, ירידה מתונה בהשוואה לירידה הדרסטית שנרשמה בענף התיווך.

לדברי עדינה חכם, מנכ"לית רשת התיווך אנגלו סכסון, "השוק שוחק יותר, ומי שלא מתאים פשוט נושר. נשירה משמעותית יש בקרב הסוכנים החדשים בשנה הראשונה לעבודתם. לוקח זמן רב יותר לסגור עסקה, וללא משכורת בסיס, יש ברירה טבעית".

משך הזמן לסגירת עסקה עלה בתקופה האחרונה משלושה חודשים לשישה חודשים בממוצע, אומרת חכם. "התקופה הקרובה צפויה להיות תפר - יהיו פחות עסקאות", היא מעריכה, אך מדגישה כי הרשת אינה מצמצמת את מצבת כוח האדם, שעומדת כעת על 470 סוכנים: "יש פחות פניות לעבוד אצלנו, אך אנחנו פותחים כל חודש קורס של 18 עד 20 תלמידים, כרגיל".

"העסקים לא ירדו"

וחרף הנתונים על הירידה בביקוש, המחאה החברתית על יוקר הדיור והנתונים הרשמיים המצביעים על צינון בשוק הנדל"ן, חכם והמתחרה ברנרד רסקין, מנכ"ל רשת התיווך רי/מקס, משדרים עסקים כרגיל: "היקף העסקים שלנו לא ירד וחסרים לנו עוד 500 מתווכים ברשת", אומר רסקין, שמעסיק כיום 1,000 סוכנים. "כל שבועיים אנחנו פותחים מחזור חדש של קורס מתווכים".

עם זאת, הוא סבור שמספר המתווכים הרשומים כיום ברשם המתווכים שבמשרד המשפטים, למעלה מ-15 אלף, משקף תמונה מעוותת של הענף. להערכתו, יש רק 5,000 מתווכים פעילים - וכל היתר רק מחדשים את הרישיון כל שנה. "השאר הלכו ללמוד את המקצוע בשביל הכיף, כמו שהולכים לחוג קרמיקה", אומר רסקין.

בשל מחסומי הכניסה הנמוכים לענף, "הצטרפו בשנים האחרונות אנשים שרצו לעשות כסף קל", אומר רסקין. "עכשיו, ייכנסו אנשים שהענף באמת מוצא חן בעיניהם ויהיו גיוסים מוצלחים יותר".

ביקוש למשרות בענף הנדלן
 ביקוש למשרות בענף הנדלן