הראל-פיא מצטרפת להעלאות דמי הניהול בקרנות הכספיות

תגבה בכל הקרנות הכספיות שלה 0.15% ■ המנהלים הגדולים האחרונים שטרם העלו דמי ניהול: מגדל שוקי הון, וכן מיטב בקרן כספית אחת

לאחר כמעט ארבע שנים, שבהן מנהלי קרנות הנאמנות לא גבו דמי ניהול בקרנות הכספיות, נראה כי תופעת הסבסוד הזו עומדת להיעלם. הראל-פיא, חברת הקרנות השנייה בגודלה בענף, הודיעה היום על העלאת דמי ניהול בכל הקרנות הכספיות שלה ל-0.15%.

הראל-פיא מנהלת קרוב ל-9 מיליארד שקל בקרנות הכספיות, כך שבמהלך קיים פוטנציאל לתוספת הכנסות של כ-13 מיליון שקל בשנה (התוספת בפועל תהיה כנראה נמוכה יותר, בגלל פדיונות שהמהלך יגרור).

הפסדים מצטברים של עשרות מיליונים

הראל פיא, שבניהול סמי בבקוב, מיישרת בכך קו עם כל המנהלים הגדולים שכבר העלו את דמי הניהול בקרנות הכספיות שלהם, למעט מגדל שוקי הון, וכן מיטב עם קרן אחת. גם לאקסלנס ודש יש קרנות כספיות (אחת לכל אחת) שאינן גובות דמי ניהול, אך אלו מוגבלות ביחידות.

מהלכי ייקור דמי הניהול, שבהם נוקטים באחרונה מנהלי הקרנות, אינם מקריים. עד לפני כמה חודשים הם גייסו כספים בקרנות מסורתיות, ויכלו לבצע סבסוד צולב עם הקרנות הכספיות שבניהולם. אולם זה כמה חודשים שהקרנות המסורתיות סובלות מפדיונות של מיליארדי שקלים (מהקרנות המסורתיות של הראל-פיא יצאו למעלה מ-4 מיליארד שקל מתחילת השנה), ומרבית הכספים שנשארו בענף או שמגויסים, זורמים לקרנות הכספיות וקרנות המק"מ למיניהן.

ההפסדים שנגרמים בשל כך למנהלי הקרנות הם עצומים. למשל, על כל שקל בקרן כספית מפסיד מנהל הקרן כ-0.2% על עמלת הפצה, עמלת יצירה והוצאות נלוות. ניתן להעריך כי מאז השקתן ב-2008 הסבו הקרנות הכספיות הפסדים מצטברים של עשרות מיליוני שקלים למנהלים בענף.

לפני כמה חודשים ביצעה הראל-פיא את הצעד הראשון שלה ביציאה מאפיק הכספיות, כאשר הגבילה את מספר היחידות בקרנות הכספיות שלה, שהיא יכולה להציע למשקיעים. היה זה רק עניין של זמן עד שיגיע המהלך המשלים של העלאת דמי הניהול, והוא מגיע כעת, גם לאור הערכות של הראל-פיא כי בקרוב הענף כולו ינהג כך.

בהראל-פיא לוקחים בחשבון, שהקרנות הכספיות יסבלו מפדיונות גדולים, בין היתר כיוון שמושקעים בהן גופים גדולים (חברות וארגונים), שוודאי יעברו לשתי הקרנות האחרונות בענף שנותרו ללא דמי ניהול.

כחלק מיישום לקחי העבר, בעיקר ממקרה פסגות (בית ההשקעות העלה במפתיע את דמי הניהול בקרנות הכספיות שלו, וגרם לאובדן אמון בקרב יועצי ההשקעות בבנקים), הראל-פיא הודיעה על העלאת דמי הניהול החל מ-15 בחודש זה. עד אז עמלים בחברה על עדכון טלפוני של יועצי ההשקעות בבנקים על המהלך.

הקרנות הכספיות הגדולות בענף
 הקרנות הכספיות הגדולות בענף