אי-ביי פותחת מרכז נוסף בישראל; רכשה סטארט-אפ

בינואר 2011 השלימה The Gifts Project סבב גיוס מהקרנות אינדקס וג'מיני בהיקף של מעל מיליון דולר

מג וויטמן, אז מנכ"לית eBay וכיום פוליטיקאית, דיברה ב-2007 על ההטמעה של Social Commerce (מסחר המבוסס על שיתוף חברתי) בפעילות של ענקית הקמעונאות המקוונת. וויטמן ציינה כי הגולשים לא רק נכנסים ויוצאים מאי-ביי, אלא תורמים לרכישות ערך מוסף.

שלוש שנים אחרי עזיבתה של וויטמן, אי-ביי מתחילה לשלב את הרעיון בפעילות הליבה של החברה.

בסוף השבוע הוציאה אי-ביי, על-פי הערכות, כמה עשרות מיליוני דולרים כדי לרכוש את חברת הסטארט-אפ הישראלית The Gifts Project, שגייסה בסך הכול 1.1 מיליון דולר.

את החברה הקימו רון ומאיה גורה עם מתן בר וארז דיקמן לפני שנתיים, והיא פיתחה פתרון לרכישת מתנות קבוצתית שאמור להשתלב באתרי מדיה חברתית או מסחר אונליין.

העסקה מגיעה לאחר כשנה של שיתוף פעולה בין החברות, והיא תוביל להקמת מרכז פיתוח של אי ביי בישראל.

בינואר 2011 השלימה The Gifts Project סבב גיוס מהקרנות אינדקס וג'מיני בהיקף של מעל מיליון דולר.

רשימת המשקיעים בחברה מורכבת מתמהיל מעניין. מצד אחד אייל גורה, אחיו של המנכ"ל ובעלה של מאיה, יחד עם יוסי ורדי. גורה וורדי הם פעילים בתחום האינטרנט, שהיו מעורבים בכמה אקזיטים מוצלחים בשנה האחרונה, אך בהיקפים נמוכים, כפי שקורה לעיתים קרובות בחברות אינטרנט בישראל.

גורה הספיק להיות מעורב בשני אקזיטים נוספים בחברות שהקים, שניהם באפריל האחרון: Picapp שנרכשה על-ידי Ybrant תמורת 10 מיליון דולר ו-PicScout, שנרכשה על-ידי Getty Images, תמורת 20 מיליון דולר.

בחברה השקיעו גם קרנות גדולות יחסית שמחפשות הקיפים פיננסיים בסדר גודל אחר.

בניגוד לדעתן של הקרנות?

קרנות הון סיכון מבוססות יחסית לא נכנסות לרוב להשקעה כאשר החברה נמצאת לקראת מכירה בסכום נמוך, גם אם מדובר בהחזר מכובד.

מאחורי הקלעים של העסקה, כך נודע ל"גלובס", דחפו היזמים למכירת החברה וייתכן שהדבר היה בניגוד לדעת הקרנות. עם זאת, המכפיל על הכסף שהושקע הוא מספיק מרשים כדי שבסופו של דבר כולם יהיו מרוצים.

אי-ביי, שהייתה הפלטפורמה העיקרית שעליה פעלו פתרונותThe Gifts Project, תוסיף את הפעילות הנרכשת לשני מרכזי פיתוח שהיא כבר מפעילה בישראל ותתמקד בפיתוח ובבנייה של פלטפורמות ומוצרים לרכישה חברתית. רון גורה, שינהל את הפעילות, ואנשיו ידווחו מעתה לסגן נשיא אי-ביי למסחר חברתי, דון ברדפורד.

זוהי הרכישה השלישית של אי-ביי בישראל. ב-2005 היא רכשה את חברת Shopping.com ב-620 מיליון דולר ובנתה סביבה מרכז מו"פ לחברה בנתניה; ב-2008 רכשה ענקית הקמעונאות את חברת Fraud Sciences ב-169 מיליון דולר והפכה אותה לסניף המקומי של פייפאל בישראל; ביוני היא רכשה את חברת מג'נטו האמריקנית של היזמים הישראליים רועי רובין ויואב קוטנר בסכום כולל של כ-100 מיליון דולר.

המסחר החברתי הוא אחד הטרנדים הבוערים כיום בתחום האינטרנט, ומושקעים בו כספים רבים. ברבעון הראשון של השנה הושקעו בתחום זה 1.93 מיליארד דולר, כך לפי האתר Social Commerce Today .

גרופון גרפה את ההשקעה העיקרית, כאשר גייסה 950 מיליון דולר בינואר, אך מלבדה יש עוד 30 חברות נוספות שגייסו כספים.

"הרכישה שביצעה אי-ביי רק מחזקת את מגמת החיבור בין המסחר המקוון לתחום החברתי", מסביר מנכ"ל פייפאל ישראל, עודד זהבי. "זו הצהרה חשובה שאי-ביי מאמינה כי התחום הזה הוא מעבר לגימיק ושהוא הופך להיות חלק מהמיינסטרים".

הרכישות של אי ביי בישראל
 הרכישות של אי ביי בישראל