הפלאש מגיע לאייפון? אדובי משיקה פתרון למכשירי ה-iOS

אחד הפיצ'רים שהכי חסרים למשתמשי האייפון והאייפד הוא התמיכה בטכנולוגיית ה- Flash של אדובי ■ היות ואפל עקשנית בעמדתה, אדובי עושה צעד נוסף בכיוון

מי שעוקב אחרי סצנת האייפון, האייפד ובכלל מערכת ההפעלה iOS למכשירים הניידים של חברת אפל, יודע עליה דבר אחד שנשאר ברור, עקבי וקצת מעיק מהיום הראשון שבו הגיחה לאוויר: היא לא תומכת בפלאש. המשמעות היא כמויות אינסופיות של אתרי אינטרנט, תכני וידיאו ומשחקים שלא ניתן לחוות אותם באופן מלא כפי שאנו גולשים אליהם מהמחשב האישי או ממכשירים סלולריים אחרים שתומכים בה, על אף האיכויות הרבות של דפדפן הספארי במכשירי ה-iOS.

אדובי, בעלת טכנולוגיית הפלאש שבה עשו שימוש מקימי אתרים במשך שנים רבות, נכנסה לפני כשנתיים לעימות חזיתי עם אפל והמנכ"ל שלה לשעבר, סטיב ג'ובס. מאז, הרוחות קצת נרגעו ובסוף השבוע האחרון אדובי עשתה צעד חיובי נוסף עבור משתמשי ה-iOS עם השקת שרת פלאש מדיה חדש (Flash Media Server 4.5).

אין צורך לפתוח שמפניות ולהתחיל לתכנן באילו משחקי פלאש תשחקו באייפון שלכם. השרתים החדשים יתמכו כרגע אך ורק בהזרמת וידיאו למכשירי ה-iOS, בדומה למה שקורה היום עם הדפדפנים האלטרנטיביים לאייפון ולאייפד כדוגמת Skyfire. המשמעות היא שברגע שתגלשו לאתר אינטרנט שבו יש תוכן וידיאו המבוסס על פלאש (ובעל האתר עושה שימוש בשרתים החדשים של אדובי), התוכן יעובד ויומר בשרתים של אדובי לטכנולוגיית HTML5 הנתמכת על ידי מכשירי ה-iOS, ואז יהיה זמין עבורכם באייפון.

במידה מסוימת, הפתרון שמציעה אדובי עם השקת שרת המדיה החדש שלה הוא יישור קו עם משנתו של ג'ובס, אותה הוא פרש במכתב פתוח ונדיר שפרסם לפני כשנתיים בזמן שהמתיחות בין שתי החברות הייתה בשיאה.

המאמר שכתב ג'ובס, "מחשבות על פלאש" (Thoughts on flash) מתאר בדיוק את המהלך שאליו הגיעה אדובי לאחר כשנתיים שבהן הבינה כי אין לה סיכוי להילחם באפל. השורה התחתונה של ג'ובס במאמר הזה היא שאדובי צריכה להתאים את עצמה לטכנולוגיית ה- HTML5 שבה תומכת אפל, במקום להילחם בה.

מאז אותו מאמר נדמה כי באדובי אכן הפנימו, וניתן לומר שאפילו קיבלו על עצמם, את המסר של ג'ובס - אך באופן חלקי. בחודש מרץ השנה השיקה אדובי כלי מיוחד להמרת אנימציות ואפליקציות המבוססות על פלאש לטכנולוגיה הנתמכת במכשירי ה-iOS של אפל - HTML5.

אדובי, מבחינתה, מעדיפה להיות חכמה מאשר צודקת: מצד אחד היא אינה מוותרת על טכנולוגיית הפלאש ומצד שני היא גם לא מתכוונת להישאר מחוץ למכשירים הניידים של אפל, היות ופלטפורמת הסמארטפונים רק הולכת ותופסת נתח שוק גדול יותר מיום ליום.