ירון זליכה לא יוזיל את מחיר הרכב

הנה השלבים שתעבור ועדת הרפורמה: מהישיבה הראשונה ועד לקבורת מסקנותיה

בשלהי אוגוסט, הודיע משרד התחבורה על כוונתו לבצע רפורמה מבנית בענף יבוא הרכב באמצעות ועדה בראשות ירון זליכה. ולא סתם רפורמה, אלא מהלך שינטרל את כוחם של השחקנים הוותיקים, יאלץ אותם למכור נכסים וזיכיונות, וינער היטב גם את שוק הליסינג, המוסכים, החלפים והרכב החשמלי.

ענף הרכב שמגלגל מחזור שנתי בהיקף 35 מיליארד שקל והכוונות לבצע רפורמה מקיפה העירו קן צרעות.

דרך זרועה מהמורות

דוגמה בולטת למה שצפוי סיפקה בשבוע שעבר ישיבה שבה לקחו חלק שר התחבורה, בכירי משרדו וכמה פקידים בכירים מהאוצר והתמ"ת, במטרה לגבש מדיניות מוצהרת, שתוצג בפני (ואולי תנחה את) ועדת זליכה.

במשרד התחבורה צפו שהישיבה תסתיים בהצהרת כוונות על הרחבה עתידית של היבוא האישי של רכב לישראל, בהתאם לגישה המוכרת של השר, כולל פעולה להסדרת מעמדם הלא-ברור של סוכני היבוא האישי באמצעות חקיקה.

אלא שהישיבה נזרעה מהמורות: נציג רשות המסים, למשל, הביע בישיבה עמדה נחרצת כנגד מתן לגיטימציה ליבוא אישי "מסחרי". בעבר טענה הרשות כי הפעילות הזו מביאה להפסד 100 מיליון שקל מסים בשנה, למדינה.

אמנם רשות המסים היא רק אגף אחד באוצר, אבל היא יושבת על "השיבר המרכזי" של הכנסות המדינה, וקשה לראות את האוצר שמשווע כיום לכל הכנסה נוספת שהוא יכול לגייס, מתעלם מעמדתה הנחרצת בנושא הזה.

מה שהיה הוא שיהיה

בשקט ושלא לציטוט, מספרים לנו כי לוועדת זליכה מחכים בפינה גם בכירים באוצר, שיש להם חשבון פתוח והיסטורי עם העומד בראש הוועדה, ושחוששים כי הוועדה עשויה להיות מקפצה שתחזיר את זליכה לפעילות פוליטית, ואולי לתפקיד בכיר במשרד האוצר.

אנחנו לא רומזים, חלילה, ששיקולים אישיים יקדמו לשיקולים ממלכתיים, אולם אסור לשכוח שלאוצר יש דרכים עצמאיות רבות לשנות ולעצב את שוק הרכב הישראלי, ולהותיר את הוועדה של משרד התחבורה מנוטרלת ונטולת השפעה. ועוד לא הזכרנו את ועדות הכלכלה והכספים, שיצטרכו לאשר את ההמלצות הרבות לרפורמות בענף הרכב, אם וכאשר יוגשו. זוהי זירת משחק של לוביסטים "כבדים", וכל הצדדים המעורבים מכירים את כללי המשחק ויודעים איך להפעיל את השחקנים על הלוח.

קבורה בשלושה מהלכים

לכן אנחנו מוכנים לחרוג ממנהגנו, ולנבא את ההתפתחויות העתידיות המרכזיות סביב ועדת זליכה:

בשלב הראשון הוועדה תגיש פה אחד - הרכבה של הוועדה מבטיח שלא תהיה אופוזיציה פנימית - המלצות אגרסיביות ומרחיקות לכת לפתיחת הענף לתחרות, שיכללו הרחבה של יבוא אישי באמצעות חקיקה והקלות בשטח, נטרול יחסי הגומלין ההדוקים בין ענף הליסינג לענף יבוא הרכב, "הפרטה" של מוסכי הרשת של היבואנים ומערך יבוא החלפים, נקיטת סנקציות נגד יצרני הרכב במטרה לאפשר יבוא מקביל, ועוד.

בשלב השני, משרד התחבורה יאמץ את המלצות הוועדה ללא סייג וישתמש בהן בתור "אפוד מגן" נגד התקפות מבחוץ, ובתור עילה לניסיון לבצע שינויי חקיקה ורגולציה בענף.

בשלב שלישי השינויים יועברו, אולי, להליכי חקיקה בכנסת. שם, בחסות "רעשי רקע", לחצים מצד גופים ממשלתיים ואחרים, הנושא יועבר מיד ליד כמו תפוח אדמה לוהט שאף אחד לא רוצה לגעת בו, "יימרח" על פני זמן ממושך, כמיטב המסורת, וייעלם בסופו של דבר ברקע.

ניפגש בעוד שנתיים ונראה.