"אם מדד S&P 500 יירד ב-5% נוספים - ברננקי יתערב"

"מדד הסיכון העולמי של מריל לינץ'" נפל לשפל חדש שלא נראה מאז חודש מארס 2009 ■ המסקנה, לפי כלכלני מריל לינץ': זה הזמן לקנות מניות ■ 44% ממנהלי ההשקעות בעולם: רווחי החברות יירדו בשנה הקרובה ■ מריל לינץ' למשקיעים: קנו מניות בנקים, מכרו מניות היי-טק

הפאניקה בשיאה ורמות הסיכון שמוכנים לקחת על עצמם מנהלי ההשקעות נמצאת בשפל של השנתיים וחצי האחרונות (מאז חודש מארס 2009). כך, לפי סקר מנהלי הקרנות החדש של מריל לינץ'.

גם אופק וטווח ההשקעה נמצא בשפל, כלומר המשקיעים לא מוכנים לקחת סיכונים לטווח בינוני וארוך ומשקיעים בניירות ערך לטווח קצר בלבד.

המסקנה של כלכלני מריל לינץ' (ה"איתות" המתקבל מ"מדד הסיכון העולמי של החברה", שנפל לרמה של 29 נקודות בספטמבר לעומת 33 נקודות באוגוסט - שפל חדש מאז חודש מארס 2009, לפני שהחל הראלי הגדול בשווקים): זה הזמן לרכוש מניות ולהגדיל סיכונים. הממוצע ארוך הטווח של מדד הסיכון הזה עומד על כ-40 נקודות.

ממצא מעניין נוסף מהסקר: מרבית מנהלי ההשקעות לא צופים גלישה של הכלכלה העולמית למיתון (רק כשליש מעריכים שכך יקרה), אולם המשקיעים כבר מתמחרים משבר בנקאות משמעותי באירופה. כ-17% מהמנהלים צופים הצטמקות של הכלכלה העולמית ב-12 החודשים הקרובים, לעומת 19% בסקר הקודם.

כ-60% מהמשתתפים בסקר מעריכים שמדד ה-S&P 500 צריך ליפול לרמה של כ-1,100 נקודות לפני שהפדרל ריזרב, בראשות בן ברננקי, יתערב ויכריז על תוכנית חדשה לתמרוץ הכלכלה. 24% ממנהלי ההשקעות דווקא מעריכים שלא תהיה תוכנית תמרוץ מוניטארית נוספץ (QE3).

בנוגע לרווחי החברות, כ-44% ממנהלי ההשקעות צופים ירידה ברווחים בשנה הקרובה, לעומת 30% בסקר הקודם שנערך באוגוסט. מדובר בנתון הגרוע ביותר מאז חודש ינואר 2009.

עוד עולה מהסקר כי מנהלי ההשקעות מעדיפים כיום לצמצם החזקות במניות ולהגדיל החזקות באגרות חוב (מגמה המשתקפת היטב בביצועים של מדדי המניות לעומת מדדי האג"ח בשבועות האחרונים). ואם כבר משקיעים במניות קיימת העדפה בולטת לשווקים המתפתחים וגם לשוק האמריקני, בהשוואה לשוקי אירופה.

למשקיעים שמחפשים הזדמנויות בהשקעות המנוגדות למגמות הראשיות (Contrarians) ממליצים במריל לינץ' להשקיע בלונג במניות, בבנקים גלובליים, במניות אירופאיות, בחברות תשתית יפניות, במניות מחצבים בשווקים מתפתחים. מנגד, לבצע שורט על מזומן, מניות אנרגיה, היי-טק ומוצרי צריכה בסיסיים בארה"ב.