בכיר ב-GE: "בישראל יודעים לעשות קפיצות דרך יצירתיות"

ד"ר בנגט נילסן שיגיע לביקור בישראל מאמין שרובוטים יחליפו את הרופאים, מעריך שמכשירי הדמיה חדשניים יהיו בגודל של טלפון סלולרי ולא חושש לכוון גבוה: "אנחנו מעוניינים לשנות את עולם הבריאות"

"אנחנו", מצהיר ד"ר בנגט נילסן, "מחויבים לשפר את הבריאות בעולם השלישי". ההצהרה הזו נשמעת מעט פחות יומרנית כאשר מביאים בחשבון שנילסן הוא מנכ"ל חטיבת המחקר של GE Healthcare, שמעסיקה אלפי עובדים והיא חלק מתאגיד GE הענקי, שנסחר לפי שווי של 159 מיליארד דולר.

נילסן נוקב ביעדים מספריים. "אנחנו רוצים להפחית את עלות הטיפולים ב-15%", הוא מפרט, "להגביר את האיכות ב-15% ולשפר את הנגישות ב-15%. תוך חמש שנים נרכוש או ניצור 100 טכנולוגיות חדשות או מתודולוגיות חדשות כדי להגיע ליעד הזה. כבר בחרנו 45 טכנולוגיות או מתודולוגיות, והקצינו 6 מיליארד דולר".

אחד התחומים שבהם GE פעילה הוא החיפוש אחר מכשירי הדמיה קטנים, ניידים ומדויקים יותר. "תוך שנים לא רבות", מעריך נילסן, "נראה מכשירי הדמיה בגודל של טלפון סלולרי, שאותו יישא הרופא איתו לכל מקום, במקום סטטוסקופ".

היום (ד') יגיע נילסן לביקור קצר בישראל, בין השאר על מנת להתרשם ממכשיר MRI שמפתחים חוקרים באוניברסיטת תל אביב, בשיתוף עם האיחוד האירופי ו-GE. "נבנה חלקיקים", הוא מסביר, "שה-MRI יודע לזהות. על כל חלקיק כזה נניח תרופה שאותה ניתן לשחרר בתזמון שבו נבחר. כשנראה שהתרופה הצטברה במקום הנכון, למשל בגידול, נדאג שהתרופה תשתחרר".

רגע לפני שהוא נוחת כאן, נילסן מפרגן לחדשנות הישראלית. "רוב החידושים בעולם מגיעים כתוספות קטנות, שנבנות אחת על גבי השנייה", מסביר נילסן, "מישראל הגיע שיעור לא רגיל של חידושים פורצי דרך, חידושי 'קוואנטום ליפ'. הסיבה העיקרית לכך היא האוניברסיטאות שלכם. הן מעודדות צורת חשיבה יצירתית".

הלו"ז של נילסן יכלול גם השתתפות בכנס SMIT לחדשנות רפואית, שייערך בין ה-14 ל-16 בספטמבר בתל אביב, ולביקור אצל מגוון השותפים הקיימים והפוטנציאליים של GE בישראל, לרבות במרכז הפיתוח של החברה בחיפה שמעסיק מאות עובדים.

GE, נזכיר, היא שותפה בחברת אינסייטק. החברה רכשה גם את חברת Versamed ואת החטיבה הגרעינית של אורבוטק וחתמה על הסכמי שת"פ עם דיפ בריז, ויידמד וארינטה. לרשימה ניתן להוסיף מספר שת"פים בתחום הקלינטק.

כולם עובדים ביחד

החיפושים של GE אחרי טכנולוגיות חדשות הם חובקי עולם. "כ-80% מהחדשנות שלנו מגיעה היום מבחוץ", אומר נילסן.

לא מעט תאגידים מלקטים חידושים מאוניברסיטאות, בתי חולים וחברות צעירות, אך שיעור של 80% נחשב לחריג. "למרות שיעור החדשנות הגבוה שאנחנו מביאים מבחוץ, גם בתוך הבית אנחנו חברה מאוד חדשנית", אומר נילסן.

הפעילות המשותפת הזו, ה-ecosystem של הבריאות, היא אחת ממילות המפתח שנשמעות בכנסי בריאות בעולם בשנתיים האחרונות. ארגוני הבריאות השונים מאמינים שזו הדרך היחידה להפחית את עלות הטיפול הרפואי, מבלי שהמערכת תקרוס.

"אנחנו מעוניינים לשנות את עולם הבריאות", אומר נילסן חד וחלק. "בזמן האחרון מבינים כי שינוי כזה לא יכול להגיע מחברה אחת או מבית חולים או מבטח בריאות אחד, אפילו לא מממשלה אחת, אלא רק אם כולם עובדים ביחד כסביבה משולבת".

"קחו למשל את אבחון האלצהיימר", אומר נילסן, "זה תחום שבו GE לא הייתה פעילה במיוחד בעבר, כי האבחון נעשה על בסיס שאלונים והטיפול על בסיס תרופתי בלבד, ואילו GE היא חברת דיאגנוסטיקה.

"לאחרונה מתרבים המחקרים המדברים על אפשרות של אבחון אלצהיימר באמצעות MRI, ולנו נפתח שוק ענק. כדי לפתח מערכת כזו היטב, אנחנו צריכים להבין את תהליך האבחון, גם את השפעת בחירת הטיפול וגם את התקדמות המחלה לאורך זמן.

"כחלק מהתהליך, אנחנו יכולים לעזור ולהפוך את הטיפול במחלה ליותר אישי, מותאם למצבו של אותו החולה. למהלך כזה יש תרומות מרחיקות לכך על מערכת הבריאות". נילסן מוסיף כי "הטיפול בקשיש ובמחלותיו הכרוניות הוא אחת המטלות החשובות של המערכת".

רובוט, תציל אותי

יעד נוסף ברשימה של GE הוא חדר הניתוח. "זו המטרה המובילה שלנו", מספר נילסן, "היום ההדמיה מבוצעת בדרך כלל לפני ואחרי הניתוח. אנחנו רוצים להביא כמה שיותר הדמיה לחדר הניתוח כי מחקרים מראים שככל שהניתוחים מבוצעים תחת יותר הדמיה, כך עולה הסיכוי שאנשים יירפאו ללא סיבוכים". אם הרעיון הזה ימומש במלואו, יהיו בשנת 2030 יותר רובוטים מאשר רופאים בחדרי הניתוח.

האנשים בחלוקים הלבנים (והירוקים) לא יישארו מחוסרי עבודה. הם ימשיכו לבצע אבחונים, לתכנן את מהלך הניתוח במחשב, לעקוב אחרי המתרחש ולהתערב כשדברים בלתי צפויים מתרחשים. את המגע עם החולה יבצע הרובוט.

הטכנולוגיה תאפשר לבצע ניתוחים מרחוק, ואולי אפילו כמה ניתוחים במקביל, בפיקוחו של אותו רופא, מהלך שיכול להוביל לחסכון דרמטי.

GE כחול לבן
 GE כחול לבן