הרכבת מראשל"צ לת"א צפויה לעלות כפול מבית-שמש לי-ם

הרכבת הגישה לאישור משרד התחבורה מחיר של 15 שקל בקו ■ מדובר במחיר גבוה פי 2 גם ממחיר הנסיעה באוטובוס ■ ‏‏משרד התחבורה: "המשרד מעוניין להוזיל את התעריפים"

‎‎רבות כבר נכתב על כך שקו רכבת הפרברים, שתחבר בין ראשון לציון לתל-אביב דרך בת-ים, תאפשר הגעה מהירה ויעילה למרכז העסקי הגדול במדינה - כך שלפחות על הנייר היא אמורה להקל על מצוקת מחירי הדיור בתל-אביב.

‏בתחום המחיר, לעומת זאת, צפויה אכזבה: הרכבת הגישה לאישורו של משרד התחבורה בקשה לגבות תעריף לנסיעה הזהה לתעריף מהתחנה הקיימת בראשון לציון כיום - תחנת ראשונים. מדובר במחיר של 15 שקל, הגבוה פי 2.3 ממחיר הנסיעה המקבילה באוטובוס בין ראשל"צ לת"א, שעומדת על 6.4 שקלים בלבד.

‏‏‏בכך, מעוקר היתרון השיווקי הגדול של הקו הזה מתוכן: אם הוא נועד לייצר חלופה יעילה ומהירה לנוסעים לעבודה בתל-אביב, הרי שמחיר הנסיעה, גם במונחי כרטיס חופשי-חודשי, גבוה מתקרת החזר הנסיעות לעובדים. יתרה מכך, מאז הרפורמה בתחבורה ציבורית בגוש דן, מתאפשר לנוסעים המחזיקים בכרטיס רב-קו בו מוטענות שתי נסיעות לפחות ליהנות ממעבר חופשי בן 90 דקות גם לנסיעות המשך - פריבילגיה שלא קיימת לנוסעי הרכבת.

‏גם אם מלכתחילה תעריפי הנסיעה ברכבות יקרים מתעריפי האוטובוסים, מקוממת העובדה שמחיר הנסיעה לא נגזר בהכרח ממרחק הנסיעה. בין תחנת משה דיין, שתיפתח בעוד פחות משבועיים, לתחנת רכבת מרכז מפרידים 17 ק"מ. לעומתם, בין בית השמש לתחנת מלחה בירושלים (הסמוכה לגן טכנולוגי) מפרידים 30 ק"מ אך מחיר הנסיעה נמוך פי שתיים (7.5 שקלים). גם משך הנסיעה ארוך יותר במקרה זה, מה שגוזר עלויות תפעול גבוהות יותר.

‏‏ממשרד התחבורה נמסר כי "מחירי הנסיעה ברכבת נקבעים על ידי ועדת האגרות הבין-משרדית של משרדי האוצר והתחבורה. משרד התחבורה מעוניין להוזיל את התעריפים בין ראשון לציון לתל-אביב, אולם השוואת התעריפים למחירי האוטובוסים הזולים במיוחד הנהוגים בגוש דן, משמעותה תוספת של עשרות מיליוני שקלים לסובסידיה הממשלתית של הרכבת".

ממשרד האוצר נמסר כי "המחיר שנקבע לרכבת בראשון לציון תואם את הנהוג ברכבת עבור נסיעות מערים בטבעת החיצונית של גוש דן (ראשל"צ, מודיעין, כפר-סבא) ומשקף מחיר נסיעה מסובסד. הפחתת התעריף עבור קו זה בלבד תייצר עיוותים ביחס לתעריפים בקווי הרכבת האחרים ותחייב הפחתת תעריפים רוחבית שעלותה נאמדת בעשרות מיליוני שקלים".

מרכבת ישראל לא נמסרה תגובה.