שוויץ מעלה רף המינימום להלימות הון עבור בנקים במדינה

עם זאת, השלוחות הישראליות שומרות על הלימות הון גבוהה ותקנה הזו אינה משפיעה כרגע

רשות הפיקוח על הבנקים בשוויץ (FINMA) הורתה לבנקים הפועלים במדינה להגדיל את הלימות ההון שלהם וקבעה רף מינימלי חדש להון הנדרש. ההוראה שנכנסה לתוקף ב-1 ביולי חלה גם על שלוחות הבנקים הישראליים בשוויץ - פועלים שוויץ, לאומי שוויץ, פיבי שוויץ (בבעלות הבינלאומי), ו-UMB שוויץ (בבעלות מזרחי טפחות).

עד עתה עמדה הלימות ההון המינימלית על 8%. כעת סווגו הבנקים לחמש קטגוריות לפי גודל, כאשר מכל קטגוריה נדרשת הלימות הון שונה הנעה בין 10.5% ל-14.4%. הפועלים ולאומי נופלים לקטגוריה 4 - בנק עם מאזן שבין מיליארד פרנק"ש ל-15 מיליארד פרנק"ש ועם נכסים מנוהלים בטווח שבין 2 ל-20 מיליארד פרנק"ש. בנקים בקטגוריה זו נדרשים לעמוד בהלימות הון של 11.2%, כלומר "שלייקס" של 40% מעל ההלימות הקיימת. בנוסף הודיעה FINMA כי אם בנק יירד לשיעור של 10.5% תהיה "פעולת התערבות מיידית כדי לתפוס שליטה בבנק".

"מעבר לנדרש"

מנתוני בנק הפועלים עולה כי ההון העצמי של השלוחה בשוויץ עומד על 370 מיליון פרנק"ש והלימות הון הראשוני היא 23.03%. מנתוני לאומי עולה כי ההון העצמי עומד על 186 מיליון פרנק"ש. על פי הערכות, הלימות ההון של לאומי היא מעל 20% כך שלשתי השלוחות הגדולות של הבנקים הישראליים בשוויץ אין בעיה לעמוד בהנחיות החדשות. מבנק הפועלים נמסר כי "הלימות ההון הכולל של השלוחה בשוויץ עומדת על 23.03%, כלומר הרבה מעבר ליחס הנדרש". "הלימות הון הליבה של לאומי שוויץ גבוהה בהרבה גם מהדרישה החדשה", נמסר מלאומי. מדיסקונט נמסר כי "יחס הלימות ההון של דיסקונט שוויץ עומד על 28.9%. לפיכך אין להנחיה החדשה כל השפעה".

ירחיב את הפעילות

פועלים שוויץ הוא זרוע הבנקאות הפרטית הגלובלית של בנק הפועלים (BHI). הבנק סיים את המחצית הראשונה של 2011 ברווח של 8 מיליון פרנק"ש בהשוואה ל-22 מיליון פרנק"ש אשתקד. עם זאת, בשנת 2010 רשם הבנק הכנסה חד פעמית של 12 מיליון פרנק"ש בגין איגרות חוב שהופחתו בעבר.

לאומי שוויץ סיים את המחצית הראשונה של 2011 ברווח של 3.3 מיליון פרנק"ש בהשוואה ל-4.2 מיליון פרנק"ש אשתקד. הבנק נמצא בשלבי רכישת בנק ספדיה תמורת 177 מיליון פרנק"ש, ולאחריה יכפיל את פעילותו.