בדיוק מה שאתם מחפשים: מניות טכנולוגיה חסינות למפולת?

מפולת 2011 עושה עד כה חסד עם מניות ההיי-טק, שמפגינות ביצועים עודפים על יתר המגזרים ■"המניות האלה מאפשרות להוריד את ההשפעות של מצרים, טורקיה, הפלסטינאים והמחאה"

המפולת הנוכחית בשוק המניות שריסקה את ניירות הערך שהנפיקו חברות ההחזקה של הטייקונים, וסחפה את מניות הבנקים, חיפושי הגז והנדל"ן, מתבררת כלא יותר ממשב רוח קל עבור סקטור הטכנולוגיה המקומי. מתחילת השנה רק שמונה מתוך מאה המניות הגדולות בתל אביב השיגו תשואה חיובית, וחמש מתוכן הגיעו מתחום הטכנולוגיה.

גם בחודש האחרון, בו נפל ת"א 100 בכ-9%, שלוש המניות שהצליחו להתחמק מהמגמה, ולרשום את העליות הגדולות ביותר בו, הן חברות היי-טק.

מדד מניות הטכנולוגיה, בלו-טק 50, שהושק באפריל השנה, אמנם איבד מאז השקתו קרוב ל-20%, אך בהשוואה לירידות של 30%-40% במדדי הנדל"ן, הפיננסים או הנפט והגז בתקופה זו, עדיין מצבו טוב בהרבה.

האם המשקיעים בתל אביב גילו מחדש את מניות הטכנולוגיה, או רואים בהן פתאום מניות דפנסיביות המתאימות לתקופה קשה? שני אנליסטים שמכסים את התחום מנסים להסביר.

"באופן כללי אפשר לומר שמניות הטכנולוגיה שנסחרות בת"א לא חשופות למחאה החברתית באופן מוחלט, והן גם פחות קשורות למצב המדיני", אומר ערן יעקובי, סמנכ"ל המחקר בדש ברוקראז'. "כל מדד תל אביב 100 לא נראה טוב, בטח עם המצב הכלכלי הקיים בארה"ב ובאירופה ועם ההשפעות מכיוון מצרים, טורקיה, הפלסטינאים והמחאה. אבל במניות הטכנולוגיה אפשר להוריד את ההשפעות של המדינות השכנות ושל המחאה - ונשארים רק עם ההשפעה מהעולם. רוב המניות דואליות, ולמעשה הן מתנהגות כמו מניות אמריקניות".

"כל חברה והסיפור שלה"

רמי רוזן, מנהל מחלקת מחקר Sell Side ואנליסט תקשורת וטכנולוגיה בהראל פיננסים, לא מסתכל על כל מניות הסקטור כמקשה אחת. "יש כמה ניירות חזקים יחסית לשאר, אבל כל חברה עם הסיפור שלה. לדוגמה, לסרגון היו כמה הודעות יפות ואיזיצ'יפ מושפעת מהרכישה של Netlogic על-ידי ברודקום. יש חברות טובות כמו נייס, שהיא חברה מאוד חזקה. נייס נכנסת לשלב הירידות במצב מעולה, עם המון מזומן, מאזן חזק ואפס חובות. ויש עוד חברות עסקיות טובות, אך לכל חברה יש את המאפיינים שלה. קשה להגדיר מדוע מניות הטכנולוגיה מתפקדות טוב יותר כקבוצה".

רוזן מציין גם את נס טכנולוגיות שממתינה להשלמת הרכישה בידי CIVC, ואת פאנדטק, שהמשקיעים בה מחכים לעדכונים לגבי סוגיית המיזוג עם S1. "לנס יש היום שווי 'קבוע', בפאנדטק אמנם ממתינים להחלטה אבל היא חברה חזקה בלי קשר", אומר רוזן.

- הפוטנציאל למיזוגים ורכישות משפיע על מניות הסקטור?

יעקובי: "ה'גוגלים' עדיין רוכשים חברות ישראליות קטנות ועוד לא ראינו רכישות של חברות גדולות, פרט לפאנדטק. יש היום פחות עסקאות של קרנות הון סיכון כי יותר קשה להן. זאת תקופה טובה לחברות שמצוידות במזומן, ויכולות ולחלץ חברות אחרות עם טכנולוגיות משלימות, וכך לנצל הזדמנויות בשוק. נייס, לדוגמה, יכולה לצאת מהמשבר עם רכישה שתשפר עוד יותר את המיצוב שלה בענף".

רוזן: "בתקופות שבהן הצמיחה יורדת, חברות מנסות מטבע הדברים לצמוח על-ידי מיזוגים ורכישות. זו דרך ראויה לעשות שימוש במזומן כדי לצמוח. אבל צריך לשים לב שלאחר שנקבע המחיר בין הרוכשת לנרכשת, עובר זמן עד שהכסף עובר לבנק.

"בעולם כמו של היום, לפעמים המחיר שנקבע בהתחלה לא יהיה המחיר בשלב הסופי. ההפרשים בין מחיר המניה למחיר העסקה מבטאים הרבה פעמים חששות שהעסקה לא תיסגר בתנאים הראשוניים, והפער הזה היום יותר גדול מאשר בתקופות יותר נורמליות בשוק".

- ואיך משפיעה ההתחזקות של הדולר בשבועות האחרונים?

יעקובי: "במשבר הקודם הדולר התרסק והרווחיות של חברות הטכנולוגיה עדיין הייתה לא רעה בכלל. הדולר שמתחזק משחק עכשיו לטובתן. אם ניקח לדוגמה כלל אצבע ש-30% מההוצאות של חברות הטכנולוגיה הן שקליות, אז אין ספק שהדולר העולה עשוי לשפר את הרווחיות, בהנחה שאין ירידה דרסטית במכירות".

רוזן: "בחברות יצואניות שעיקר ההכנסות שלהן דולריות, יש עכשיו מנוף הפוך - סוף-סוף נהנים שם מהדולר. בכל מקרה, זה משהו שהוא נקודתי, ובהסתכלות לטווח ארוך הוא די מנוטרל".

- איזה מניית טכנולוגיה יכולה להיות מעניינת היום להשקעה?

רוזן: "בגדול, חברות שיש להן הרבה מזומנים, והן צומחות בצורה סולידית וקבועה, כך שבהיבט הזה הן מנותקות מהסיכון שבסקטור הטכנולוגיה - זה מה שמשקיעים מחפשים היום. יש לא מעט חברות מעניינות בתחום הטכנולוגיה בת"א. נייס חברה מאוד מעניינת שנסחרת במחיר טוב יחסית למכפילים ההיסטוריים שלה. סרגון נמצאת בסיטואציה מעניינת שיכולה להתפתח לכיוונים חיוביים, ופאנדטק - גם אם העסקה תיפול, היא עדיין במחיר טוב מאוד לדעתי".

יעקובי: "בגדול, בחברות בתחום מחשוב הענן וחברות שעוסקות במכירות און-ליין יש השקעות רבות ויציבות בביקושים. נייס היא בוודאות חברה טובה, ומאוד מעניינת במחירים האלה.

"חברת לייבפרסון מסייעת להגדיל מכירות דרך אתרי אינטרנט, וארגונים מעוניינים היום לשפר יעילות ולהשיג החזר השקעה מהיר כך שהיא יכולה לשרת אותם לא רע בכלל. בטאואר יש הנהלה מצוינת שמנצלת תקופות משבר ועובדת מצוין. אם הנושא של הדילול כתוצאה משטרי ההון יטופל, זה עשוי לחזק אותה מאוד".

מה עשו מניות הטכנולוגיה הגדולות במפולת האחרונה
 מה עשו מניות הטכנולוגיה הגדולות במפולת האחרונה