עד כמה נחוש מחזיק אג"ח טאו?

כמה קרובה האפשרות שבן-דב יתעורר לחרם צרכנים על פרטנר, בגלל רצונו לשמוט חובות

חודשיים בדיוק אחרי שאילן בן דב הנחית על מחזיקי האג"ח של חברת ההשקעות טאו הצעה להסדר חוב אגרסיבי, כבר לא נשמעות מכיוונו הטענות כי "זהו הסדר הוגן", "אין תספורת" ו"אצלי לא מפסידים", ושאנשים מתקשרים ואומרים לו "אילן הגבר, כל הכבוד".

הערכת השווי שהזמין בן דב בעצמו אצל פירמת פאהן קנה יועצים, ואשר פורסמה בשבוע שעבר, חשפה את האמת המרה: ההצעה למחזיקי האג"ח מגלמת בתוכה ויתור על חוב בשיעור של מעל 50%, כנראה בסביבות ה-80%.

בן דב מתעלם באלגנטיות מכך שמניות השליטה בחברת סאני, הנכס אותו ביקש להזרים לתוך טאו במסגרת הסדר החוב, צנחו מאז יולי ב-51%, מהעובדה ששווי נכס הבסיס של סאני - חברת הסלולר פרטנר - התרסק, ומכך שהחברה שביניהן, סקיילקס, הודיעה רשמית כי כנראה תזדקק בעתיד למימון חיצוני כדי לעמוד בהתחייבויותיה.

מבחינתו, ההצעה המקורית תקפה ועומדת כאילו לא אירע דבר. את הצעד המתבקש של להביא כסף מהבית - כפי שנהגו לבייב, תשובה ויולי עופר ז"ל, כדי להשלים חלק מהפער שנוצר - בן דב לא מתכוון לנקוט.

בן דב סבור כנראה כי הוא יכול להמשיך ולתעתע במחזיקי האג"ח, להתעמת איתם, לאיים עליהם בתביעות אישיות ולא לשפר את הצעתו, כי כמו שפאהן קנה הציגו בשבוע שעבר - החלופה הרבה יותר גרועה. במקרה של פירוק יקבלו מחזיקי אג"ח טאו רק 2% מכל שקל התחייבות - מחיקה קטלנית של 98% מהערך המתואם של החוב.

שני צעדים לדוגמא

האם בן דב צודק? על פניו נראה שכן. טאו היא קופסה ריקה, פירוקה לא יגרום נזק לאימפריה שבנה בן דב, המתמקדת בסקיילקס השולטת בפרטנר ובפעילות סמסונג.

נכון, הוא יפסיד מוניטין ואג"ח שערכו הנקוב 105 מיליון שקל, אבל נראה שמבחינתו זה מחיר סביר לשלם כדי להיפטר מחוב של 318 מיליון שקל למחזיקי אג"ח טאו מקרב הציבור.

עכשיו הכל תלוי בנחישותם של מחזיקי האג"ח. מה אפשר לעשות? הנה שני צעדים לדוגמה: לקחת את טאו לפירוק ולמנות מפרק שגם יחקור בהזדמנות זו את עסקאות בעלי העניין בין טאו לבן דב.

למשל, מדוע בחרה טאו מכל ההשקעות בעולם לרכוש ב-100 מיליון שקל דווקא מניות סאני של בן דב. אפשרות שנייה, וזה תלוי במוסדיים - להבהיר לבן דב שביום בו הוא ירצה להיפגש שוב עם שוק ההון (סקיילקס תזדקק להון נוסף, כבר אמרנו), הם לא יגיעו לפגישה איתו.

ועוד עניין - בעידן בו חבורת צעירים מקפלת את מנכ"ל שופרסל וכופה עליו הוזלת מחירים, כאשר יו"ר תנובה זהבית כהן מנסה לרצות סטודנטים כדי שלא יחרימו את מוצרי החברה, בעיצומה של תקופה בה מאות אלפים מוחים בעד צדק חברתי - בעידן שכזה, האם יתעורר בוקר אחד בן דב לחרם צרכני אקטיבי ויעיל על פרטנר, בגלל ניסיונו לשמוט את חובותיה של טאו?