פרשת "רשות המסים 2": 6 שנות מאסר לדוד ואנונו שהורשע בשוחד

ואנונו, לשעבר בכיר ברשות ברשות המסים, הורשע בלקיחת שוחד מנישומים תמורת סיוע בבעיות מס ■ השופט: "ואנונו פעל כפרי רקוב מתוך משרד ממשלתי שאמור לשמש סמל לסדר ויושרה"

‎‎בית המשפט המחוזי בתל-אביב גזר היום (ד') עונש חמור של 6 שנות מאסר בפועל, שנת מאסר על-תנאי וקנס של 750 אלף שקל על דוד ואנונו, לשעבר ראש היחידה הארצית למודיעין שטח וחקירות ברשות המסים, שהורשע בשבוע שעבר בלקיחת שוחד במאות אלפי שקלים מנישומים בתמורה לסיוע בבעיות המס שלהם.

ואנונו יתחיל לרצות את תקופת המאסר ב-1 בנובמבר, וינוכו ממנה כ-5 חודשים שבהם ישב במעצר.

‏לדברי השופט דוד רוזן, "ואנונו פעל כפרי רקוב שכולו מוסס מתוככי משרד ממשלתי, שאמור לשמש סמל ומקדש לסדר ויושרה. בפעילותו המושחתת העכיר ואנונו את סביבתו לאורך חודשים רבים והכתים את שמו הטוב של משרד ממשלתי חשוב, בעל תפקיד שאין בלתו בקיום אושיות המדינה, הכול בכל מתוך רדיפת בצע כסף. ראוי ל‎‎בית המשפט לגזור על הנאשם עונש שיהא בו להרתיע עבריינים אחרים כמותו".

השופט ציין כי ואנונו מילא את אחד התפקידים הבכירים ברשות המסים ופעל בתפקידו הרם כ"אחרון העבריינים".

"רשות המסים היא משרד ממשלתי שגובה כספים ונטל מהכנסתם של אזרחים במדינה, הכנסה הנובעת מעבודה שהיא לעתים קשה ומייגעת. מעשיו של ואנונו קשים ובזויים. הוא עבר עבירות שהן מהחמורות עלי ספר החוקים", כתב השופט.

‏השופט הוסיף ותיאר את התנהלותו של ואנונו: "ואנונו פגש את 'לקוחותיו' בבתי-קפה ובמסעדות, לעתים בחשיכה, לעתים במקומות ריקים מאדם, כמו מגרש חניה של קפה ברמת-אביב ביום סגריר, בשעת חצות... הוא השתמש בתפקידו הרם ברשות המסים כדי לנצל אזרחים שנזקקו למשרד הממשלתי בו עבד. האזרחים, שבמצוקתם בחנו את ההצעה ה'נוחה' שהייתה אמורה לחסוך מהם סכומי כסף משמעותיים, הונעו על-ידי ואנונו וחבר מרעיו".

‏את גזר הדין סיכם השופט באמירה כי ואנונו פגע במעשיו באמון הציבור בשלטון, שהוא בסיס תקינות התנהלותם של המוסדות והגופים הציבוריים. "ואנונו פגע באמון הציבור במערכת השלטונית, ויש במעשיו כדי לקעקע את אמון הציבור במנהיגיו ואת ביטחונו בטוהר שיקוליהם", כתב.

מירמה והעלמת מס

בשבוע שעבר הרשיע ‎‎בית המשפט את ואנונו ב-4 עבירות של קבלת שוחד, ובעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, העלמת מס במירמה ושיבוש מהלכי משפט.

ואנונו הורשע כי לקח שוחד בהיקף של כ-300 אלף שקל מיוחאי יעיש, אמרגנו של הזמר קובי פרץ, ובניסיון לקיחת שוחד גם מהזמר בעצמו, שסירב לשלם. כמו כן, הורשע בלקיחת שוחד, בכך שדרש טובת הנאה ממנכ"ל מפלגת קדימה, משה שחורי, ומרעייתו, דליה.

עם זאת, ‎‎בית המשפט זיכה את ואנונו מאישומים הקשורים לחלק מהפרשות בתיק נגדו, בהם סחיטה באיומים של איש העסקים קובי מימון וקידום ענייניהם של חנוך מילוא, לשעבר ממלא-מקום ראש העיר פתח-תקווה, ושל איש העסקים אודי ראובן.

‏פרשת ואנונו, שזכתה לכינוי "פרשת רשות המסים 2", "התפוצצה" בפברואר האחרון, וכתב האישום הוגש במארס.

לפי כתב האישום, בתחילת 2007 קשר ואנונו קשר עם איש העסקים רן הדר ז"ל לביצועה של תוכנית עבריינית, לפיה הדר יפנה נישומים לטיפולו של ואנונו תמורת קבלת שוחד, שאותו יחלקו ביניהם. כמו כן, ביקש ואנונו מיואל מוגמי, יועצו של שחורי, להפנות אליו נישומים עם בעיות מס לטיפולו בעבור שוחד.

‎‎כספים וטובות הנאה

לפי כתב האישום, בתחילת 2008 נפגשו ואנונו והדר עם יוחאי יעיש בבית-קפה והציעו לו לסגור את תיק המס של קובי פרץ בתמורה לשוחד בסך 50 אלף שקל, ואולם הזמר סירב להצעה.

בהמשך איימו ואנונו והדר על יעיש עצמו כי בדיקת תיקו ברשות המסים מעלה כי גם הוא מסובך וחב כספים רבים. השניים סיכמו עם יעיש כי יעביר, באמצעות מוגמי, 200 אלף שקל עבור טיפולו של ואנונו בתיק המס שלו, ובהמשך לקח ואנונו מיעיש 100 אלף שקל נוספים.

‏בנוסף, לפי כתב האישום, במארס 2008 נחקרה עו"ד דליה שחורי באזהרה ברשות המסים, לאחר שנחשדה בביצוע עבירה של הכללת חשבונית פיקטיבית בפנקסי החשבונות. בעקבות החקירה חששה עו"ד שחורי מפני איבוד רישיון עריכת הדין. מוגמי קישר בין משה שחורי לבין ואנונו, שהסכים לסייע לדליה שחורי בתמורה למינויו של הדר לאחראי על אבטחת מחשבים בקדימה. ואולם, בסופו של דבר לא יצאה התוכנית לפועל, והדר נפטר באוקטובר 2009.

בקיץ 2008 ניסה ואנונו לסייע לשחורי במציאת מקום עבודה לבנו, נמרוד, ברשות המסים, ואכן ב-2010 מונה הבן לתפקיד גובה ביחידת האכיפה ברשות.

‏את הכרעת דינו ביסס השופט דוד רוזן על עדותו של יעיש, עד המדינה בפרשה, אותה כינה "אמינה, למרות המורכבות שבה". מנגד, דחה ‎‎בית המשפט את גירסתו של ואנונו, וכתב לגביה כי "מדובר בעד שגירסתו הינה ולא כלום".

‏התובעת במשפט היא עו"ד אסתי שלאין מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה); ואנונו יוצג בידי עו"ד ליאור אפשטיין. ‏‎‎‏