המחליף

האסונות האחרונים והחקירות בחשד לשחיתות הביאו למינוי מנהל חדש לאגף הפיקוח והבטיחות במינהל הגז ■ ומי נבחר? קצין משטרה בדימוס שהסתבך בפרשת פריניאן

השנתיים האחרונות היו לא פשוטות עבור אגף הפיקוח והבטיחות במינהל הגז במשרד התשתיות: ביוני 2009 נעצרו ראש האגף והממונה על החקירות דאז בחשד לשחיתות בפעילות האכיפה, ומאז הם מושעים מתפקידיהם; מנהלי מרחבים ופקחים אחרים נחקרו גם הם בחשדות לשחיתות; וגם שר התשתיות לשעבר, בנימין (פואד) בן-אליעזר, התבקש למסור עדות בפרשה. בשנתיים האחרונות פרסם G כתבות אחדות שעסקו בנושא.

החשדות הכבדים שהתעוררו במשטרה לא הפתיעו את מי שמכיר את התחום: פעילות האכיפה בענף הגז מפגישה בין פקחים בעלי משכורות נמוכות למדי לבין בעלי חברות המגלגלים מיליונים, והטענות לשיקולים זרים באגף הפיקוח נשמעו זה שנים - מצד החברות וגם מצד הפקחים עצמם ביחס לקולגות שלהם. כיוון שזהו תחום שבו רשלנות גרמה לא פעם למוות (רק לאחרונה נהרגו 4 בפיצוץ גז בנתניה, שלפי החשד נגרם בשל רשלנות), ברור שמדובר במצב רגיש במיוחד.

המעצרים בקיץ 2009 גרמו לזעזוע במשרד התשתיות, והיוו הזדמנות מצוינת לפתיחת דף חדש ולמינוי ראש אגף פיקוח חדש שיבצע בו מהפכה וניקוי אורוות כולל. על הרקע הזה, מעניין לבחון את שיקול-הדעת של ראשי המשרד: לפני חודשים אחדים מונה לתפקיד, בינתיים על תקן ממלא מקום, סגן-ניצב בדימוס גבי דהן - לשעבר קצין המודיעין במחוז הדרום במשטרה. דהן ספג ביקורת חריפה ביותר במסגרת דוח ועדת זיילר שחקרה את פרשת האחים פריניאן, בגין הכנת מסמך שגוי ומטעה שסייע למסמס את הטיפול בתיק חקירת רצח. כעת מונה דהן לתפקיד האחראי על החקירות שמנהלת מדינת ישראל נגד עברייני גז.

הכתבה האחרונה שפורסמה בנושא ב- G
 הכתבה האחרונה שפורסמה בנושא ב- G

"טעויות והתעלמות מעובדות"

תזכורת: ב-2005 מינתה הממשלה ועדה בראשות השופט בדימוס ורדי זיילר, שקיבלה סמכויות של ועדת חקירה ממלכתית, במטרה לבדוק את טיפול המשטרה בכמה אירועים וחקירות הנוגעים לאחים עודד, שרון ויגאל פריניאן. בלב העניין ניצבה חקירת רציחתו ב-1999 של פנחס בוחבוט, עבריין בולט מאזור אשקלון. הוועדה מצאה כי התיק מוסמס לאורך שנים, וחשדות כבדים נגד האחים פריניאן לא נחקרו כיאות. הוועדה חשדה כי הסיבה לכך הייתה קשרים פסולים בין האחים לבין קצין המשטרה הבכיר יורם לוי וקצין נוסף (יצוין כי תיק מח"ש נגד לוי נסגר מחוסר אשמה, החלטה שוועדת זיילר הייתה חלוקה לגביה).

הטיפול בתיק בוחבוט הועבר בין יחידות שונות במשטרה, ובשלב מסוים רוכז בימ"ר דרום. צחי בן-אור, שוטר לשעבר שנעצר בחשד למעשי שוד, סיפר במשטרה כי היה אחד הרוצחים ושפעל בשליחות האחים פריניאן, וניהל מגעים לחתימה על הסכם עד מדינה. כמו כן הביע בן-אור נכונות להעיד על קשרים פסולים בין האחים לקצין משטרה בכיר. החשד במשטרה היה שהמדובר בלוי. ואז, בבספטמבר 2003 מונה לוי למפקד הימ"ר. קצין ביחידה, שחשש כי לוי ייחשף למגעים שנוהלו עם בן-אור, ניסה להסתיר ממנו את תיק ההפעלה שלו - אולם לוי מצא אותו ודיווח למפקד המחוז דאז, משה קראדי (לימים המפכ"ל). קראדי הטיל על גבי דהן ועל אלי ממן, קצין אגף החקירות במחוז, לבחון את התיק.

התיק, לפי הראיות שליקטה הוועדה, נמסר לשניים כשהוא "מפורק וחסר סדר, ולא ברור אם הכיל את כל החומר שהיה בו מלכתחילה". במארס 2004 הגישו דהן וממן לקראדי סיכום שבו המליצו כי סמכות מקצועית חיצונית ובכירה יותר "תבדוק את תהליכי העבודה" שבוצעו בנדון, אולם לא קראו לחידוש חקירת הרצח. את הסיכום הנ"ל תקף דוח זיילר בחריפות יוצאת דופן: "אין בסיכום שלהם ובמסקנות שנכללו בו ולו מילה אחת על כך שהרוצחים ידועים, שהם מסתובבים חופשי, ושיש ראיות ולפחות למעלה מקצה חוט שעשוי להוביל להשלמה מוצלחת של החקירה, זאת נוסף על אי-דיוקים של ממש בעובדות שצוינו... מדובר בסיכום-לא סיכום, שאינו משקף את תוכן תיק ההפעלה, שיש בו טעויות רבות והתעלמות מעובדות יסוד, ושמטרתו האחת היא לגרום את העברת התיק ממקומו הנכון". הדוח הוסיף כי המסמך שהכינו דהן וממן הנו "חלקי, לא מדויק ומטעה, ש'הכשיר' את סילוק תיק ההפעלה מהימ"ר, מבלי לציין שיש בו חומר ראיות משמעותי בפרשת הרצח".

לוועדה, צוין, "לא ניתן הסבר לסיוע שנתנה המערכת המשטרתית ללוי לסלק את התיק מהימ"ר, זאת כשיש בו ראיות חשובות לעבודת המשטרה".

בעקבות הסיכום התיק אכן הוצא מהימ"ר. "סילוק כל הראיות" נגד האחים פריניאן מהימ"ר, קבעה הוועדה, הוא הפגם הגדול ביותר בחקירת רצח בוחבוט. הוועדה שאלה אם מדובר בצירוף מקרים או שהתקיימה "הידברות" בנושא בין לוי לבין דהן וממן - וענתה שהשאלה "נשארת פתוחה, וכל אחד יסיק את מסקנתו מן הנתונים".

מקרה זה, נכתב בדוח, הוא אחד משורת מקרים ש"נטעו בנו חשד כבד לקיום מארג קשרים בין שוטרים... המנוצלים למטרות לא ראויות או פסולות".

אין המלצות אישיות

הוועדה ציינה כי לא מצאה אינדיקציה שתחשיד את דהן בהפעלת שיקולים זרים, ולכן לא גיבשה נגדו המלצות אישיות. "חלקו של כל נושא תפקיד ניתן לחילוץ מתוך הדוח", נכתב, "ויהיה על הרשויות המתאימות להחליט אם ובאילו אמצעים ראוי לפעול נגד המעורבים במחדלים".

יצוין כי לאחר פרסום הדוח הוסיף דהן לשרת במשטרה, עד שפרש מסיבות שאינן קשורות לפרשה.

ממשרד התשתיות נמסר כי המינוי בוצע בהתאם לכללי נציבות שירות המדינה. "דהן נמצא מתאים, בין היתר בשל ניסיונו הרב בניהול צוותים, חקירות וטיפול בעבריינות. כישוריו מוכיחים עצמם מדי יום בעבודתו השוטפת מול גורמים עברייניים בתחום הגז".

דהן מסר בתגובה: "המלצתי לקראדי למנות קצין חיצוני ובכיר יותר לבדיקת התיק, כי לא היה סביר שנחקור את מפקד המחוז שמעלינו. לא שמרתי על התחת של מישהו, אני ולוי היינו ניצים. זיילר לא קיבל את המלצתנו כי הייתה לו קונספירציה. המשטרה דחתה את טענותיו ואמרה שהוא לא מבין כיצד עובד הארגון, ולכן לא נפתח נגדנו שום הליך. לא ניתן להרשיע אדם ללא משפט, וברור שבכל משפט בעניין הייתי יוצא חלק ונקי".