יו"ר רשות ני"ע שמואל האוזר מזהיר מגל של הסדרי חוב

(עדכון) - יו"ר רשות ני"ע: "הבעיות באירופה וארה"ב יזלגו לישראל ואנחנו חייבים להיערך לכך. ייתכן מצב שיותר ויותר חברות לא יעמדו בהתחייבויות שלהם"

אתר "גלובס" ממשיך להעביר בשידור חי את ועידת אקונומיקס של לשכת המסחר ת"א והמרכז בשיתוף "גלובס". בצהריים החל פאנל בנושא השירותים הפיננסיים שמציעים הגופים בישראל, תחת הכותרת: "האם נשבר האיזון בין הגנת הציבור לעודף רגולציה?".

בפאנל נושאים דברים יו"ר רשות ני"ע שמואל האוזר; גילעד אלטשולר, בעלי בית ההשקעות אלטשולר שחם; דוד ברוך, מנכ"ל אקסלנס; רונן טוב, מנכ"ל פסגות בית השקעות; צבי סטפק, יו"ר מיטב; ושמואל פרנקל, יו"ר אפסילון.

"במצב הנוכחי ונוכח המשבר והשלכותיו יש חשיבות גדולה לגישה פרו-אקטיבית וזו הגישה שלאורה נלך בשנים הקרובות", אמר האוזר. "הגישה הזו מעודדת את כל הגופים תחת אחריותינו לפעולה".

האוזר התייחס לרפורמה בחיתום ואמר שהיא "ייבשה" את שוק החיתום והיום רואים בעיקר מפיצים: "כמעט ואין תשקיפים ואנחנו לא יכולים להרשות לתופעה הזו להתקיים כי הם שומרי סף חשובים מאוד. גיבשנו שורה של המלצות חשובות ובתקופה הקרובה נפרסם אותן. אנחנו שוקלים להורות על חתם לכל תשקיף".

האוזר תקף גם נאמני אג"ח "שלא מבצעים את עבודתם כראוי", מבלי לנקוב בשמות, על רקע גל הסדרי החוב בשוק: "לנאמן תפקיד חשוב בפיקוח על יכולת המנפיק לעמוד בהתחייבויותיו. אני סבור שעל הנאמן להיות אקטיבי ולא לחכות לבעלי האג"ח שיפעלו".

האוזר התייחס גם לתפקידן של סוכנויות הדירוג ואמר כי רשות ני"ע תקדם חקיקה שתסדיר את פעילות סוכנויות דירוג האשראי בישראל ולהכפיף אותה לפיקוח הרשות לניירות ערך".

בהתייחסו למשבר בשווקים הזהיר האוזר מגל של הסדרי חוב או חדלות פירעון: "גם אם המצב בישראל יהיה טוב, הבעיות באירופה וארה"ב יזלגו לישראל ואנחנו חייבים להיערך לכך. ייתכן מצב שיותר ויותר חברות לא יעמדו בהתחייבויות שלהם, וכולנו, כולל החברות, צריכים להיערך לכך. אנחנו לא רואים היום בעיה שתאיים על התפקוד של המערכות אבל צריכים להיערך לכך שהמשבר בעולם יגרום לבעיות קשות הרבה יותר".

"המשכו של משבר 2008"

בפאנל העוסק ברגולציה בשוק ההון בוועידה אמר גלעד אלטשולר כי "הפאניקה של הציבור שאנחנו רואים אותה בהחלט קצת מוצדקת. יש כאן איזשהו חור שחור שאף אחד לא יודע מה הגודל שלו. למעשה, אולי כל המערכות שהכרנו אותם עד היום יהיו שונות לגמרי בעתיד. אם בנקים באירופה יתמוטטו בהחלט תהיה לכך השפעה גם בארץ אבל כל הסיכויים הם שהמערכות הפוליטיות בעולם יצליחו לפתור את זה".

שמואל פרנקל, יו"ר ומנכ"ל אפסילון, אמר כי קשה קצת לנתח מה הולך לקרות. "לדעתי השוק נמצא בתגובת יתר, עברנו ממצב של חמדנות למצב של פחד, זורקים היום אגרות חוב של חברות טובות שזורקים אותן כאילו אין מחר ואז רואים את בעלי העניין נכנסים וקונים את האגרות שלהם. בעלי השליטה רואים שהחברות נמצאות במצב טוב והכל מתפקד כמו שצריך אז הם נכנסים וקונים. השוק האמריקני הוא החשוב מאוד ואם הוא יתאושש בחודשים הקרובים נראה את ההתאוששות גם כאן".

דוד ברוך, מנכ"ל אקסלנס, אמר כי "הציבור היום לא נוהג בפאניקה. הגענו למשבר הזה בוגרים ומוכנים הרבה יותר. אנחנו לא יודעים מה יקרה, צריך לשמור על צניעות. האתגר הוא ניהול נכון של סיכונים. התעשייה כולה עשתה קפיצת מדרגה מאוד משמעותית בשנים האחרונות".

רונן טוב, מנכ"ל פסגות: "בתי ההשקעות שיש להם זרוע פעילות לטווח ארוך יציבים יותר. אנחנו נעשה התאמות, נתייעל, אנחנו לא הגענו עדיין למצב שנראה פיטורים יותר מהמצב השוטף והרגיל אבל אי אפשר לדעת מה ילד יום".

טל רז, מנכ"ל כלל פיננסים, אמר כי "אנחנו רואים למעשה את המשכו של משבר 2008, פשוט החובות עברו למדינות. אנחנו חושבים שנכון היום להזיז כספים יותר לשוק האמריקני, וגם לאסיה, לשוק הסיני. יש את האיש החולה של העולם וכיום זאת אירופה. אנחנו בעיצומו של המשבר, נראה סיוע של המדינות החזקות יותר כמו ארצות הברית וסין למדינות החלשות. תהיה התאמה בתחום ההשקעות בין ההוצאות להכנסות, כל השוק הזה יחווה את זה".