"העסקתי נשים בהריון שלא שוות כלום כי אין ברירה"

אבי כץ: מייסד קרן "הגשמה" וחבר נשיאות לשכת המסחר ת"א והמרכז, בוועידה לחיזוק המגזר העסקי בישראל: בנקודה מסויימת החלטתי שאני לא רוצה יותר לעשות כלום למען העובדים ואחרי זה החלטתי שאני לא מעסיק יותר עובדים"

בפאנל העוסק על זכויות עובדים ומעסיקים בוועידת ECONOMIX.IL לחיזוק המגזר העסקי של לשכת המסחר ת"א והמרכז בשיתוף "גלובס", השתתפו אבי כץ, מייסד קרן "הגשמה" וחבר נשיאות לשכת המסחר ת"א והמרכז, סולי סקאל הבעלים של קבוצת סקאל, עו"ד נחום פיינברג, מומחה לדיני עבודה ורו"ח איריס שטרק, שותפה מנהלת בשטרק את שטרק.

סולי סקאל אמר בפאנל: "אני מחזיק עסקים, אני לוקח סיכון ומחזיק בעובדים, הם הנכס הכי יקר, אני אוהב אותם ואני רוצה שהם ירוויחו טוב מאוד - אבל כשבאים אליי ואומרים לי שאנחנו נגיד לך איך לנהל את העסק, העסק כבר לא שלך. אם אנחנו חייבים להגיע להסכם קיבוצי עם העובדים בכל מחיר אז הפכו אותנו לעבריינים עוד לפני שהתחלנו לעבוד".

אבי כץ: "בנקודה מסויימת החלטתי שאני לא רוצה יותר לעשות כלום למען העובדים ואחרי זה החלטתי שאני לא מעסיק יותר עובדים. העסקתי עובדים גרועים מאוד, כמו נשים בהריון שלא שוות כלום למשך שנה וחצי ואין לך ברירה אלא להעסיק אותם. יושבים האדונים חיים כץ ונחמן שי והגברת שלי יחימוביץ' ומנסים לחוקק חוק שיסביר לעובדים, שהם כמו משפחה שלי, כמה רע להם. זו הייתה הנקודה שבה חשבתי שהעולם השתגע".

איריס שטרק: "מי שמאמינה שהעסקת נשים זה פוטנציאל הצמיחה הגדול ביותר, אני מוכנה לעשות הרבה מאוד להעסיק נשים ולתמוך בזה, יש תמיכה רחבה מאוד בעבודת נשים בארץ".

נחום פיינברג: "אנו משלמים מחיר בכדי להעסיק נשים או נכים או אחרים וזה בסדר. החקיקה הסוציאל דמוקרטית ממשיכה להלום במעסיקים ואין מי שיעמוד מולה. אם איזה נער רוצה לעבוד בפיצריה בלילה בחופש הגדול זו עבירה פלילית, צריך לתקן את זה ולתת קצת מרווח נשימה למעסיקים".

איריס שטרק: "אי אפשר להתעלם מהעובדה שיש היום לא מעט מעסיקים שמתעלמים מהחוק ולא נותנים לעובדים שלהם את הזכויות שמגיעות להם. אבל צריך להתייחס גם לקוד האתי, היום העובדים גם לא נותנים מספיק ועוסקים במהלך העבודה בהרבה מאוד דברים אחרים".

סולי סקאל הוסיף, כי "צריך להבין שעסק שמתנהג טוב עם העובדים גם העובדים יתנו תפוקה. לי חשוב מה העובד נותן לי, יש לי תוכנה שבודקת כמה העובדים מוכרים ונותנים לעסק. בעצם העובדים הם שותפים שלנו. כל שנה יש לי הנחתות מהרבה מאוד כיוונים ואני תלוי מאוד בעובדים, הם החיילים שלי. צריך לטפח אותם ולראות איך מתגמלים אותם טוב יותר".

לדברי אבי כץ, "ממררים את החיים למעסיקים אבל בסוף לא יוצא כלום. צריך לקחת חוקים חשובים ולהפסיק לחוקק חוקים פופוליסטים וסתמיים שלא תורמים לא לעובדים וגם לא למעסיקים".

איריס שטרק: "המגזר הציבורי נמצא במקום של חוסר יעילות עצום שפוגע גם במגזר העסקי. ההסתדרות והמדינה צריכים להוביל שינוי בהתייחסות לעבודה, שינוי שיביא אנשים מעולים למגזר הציבורי. המגזר הזה חייב לעבור שינוי דרסטי. המנהלים שם לא ממש יכולים לנהל, צריכה להיות גמישות שמאפשרת למעסיקים לנהל ביחד עם תגמול הוגן".

בשלב הזה התייחסו המשתתפים בפאנל לנושא המחאה החברתית בישראל. לדברי נחום פיינברג, "המחאה הזו משפיעה במישרין על ארגוני העובדים. שומעים כל יום 'אנחנו רוצים צדק חברתי', אבל יש גבול למה שהמעסיקים יכולים לשלם".

שטרק אמרה, כי "הפתרונות למחאה החברתית לא צריכים להגיע מהמעסיקים. צריך לטפל בזה באמצעות המסים. מדובר על מיסוי גבוה יותר על ההון, על בעלי הכנסות גבוהות וכמובן נושא הדיור והגדלת התחרותיות במשק".

אבי כץ: "האווירה היום שלילית לגבי המעסיקים כי יש אווירה מצד העובדים של 'מגיע לי'. את החוקים מחוקקים בשביל העובדים הלא טובים, כי העובדים הטובים ממילא מקבלים ומתוגמלים".

שטרק: "יש לנו הרבה מאוד צעירים שלא יכולים להתמודד. הם כן רוצים לחיות בכבוד, ולעבוד, ויש כאן מצוקה אמיתית שאסור להתעלם ממנה. נדמה לי שחסר לנו מאוד הובלה אמיתית של השינויים, מנהיגות - וייתכן שהיא לא רק שתיזום חוקים חדשים אלא אף תשנה חוקים קודמים".

איריס שטרק: "בעיני המחאה היא באמת סמל לשינוי שמתחולל בחברה ואני מקווה שהיא תתמיד בדרכה ולא ידבק בה רבב". בנקודה זו התערב אוריאל לין ואמר כי לא צריך לעשות משלי יחימוביץ' סמל כי אם למשל עובדי הנמלים ישביתו היום את המשק היא תתמוך בהם. "היא מעולם לא יצאה נגד הוועדים החזקים שלעיתים פוגעים מאוד במשק, יש לה שותפות מלאה עם ההסתדרות הכללית. יש רבים מהם שמרוויחים 40-50 אלף שקל לחודש".

אבי כץ: "צריך להבין שבסוף כל החוקים האלה יפגעו בעובדים כי המעסיקים פשוט יעסיקו פחות עובדים וחבל"