מנכ"ל משרד הבריאות ביוזמה לבחינת שכר הרופאים

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן הביע כבר התנגדות נחרצת לרעיון ■ ביה"ד לעבודה דחה היום את הדרישה להוציא צו זמני נגד ההסכם עם הרופאים

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, ביטל ברגע האחרון את נסיעתו לוועידת האו"ם בניו יורק שתעסוק בתחום הבריאות, על רקע ההתקוממות של רופאים ומנהלים בבתי החולים במרכז הארץ כנגד ההסכם שנחתם לאחרונה בין המדינה להסתדרות הרפואית.

ביטול נסיעתו של גמזו צפוי להאיץ את היוזמה שלו להקמת ועדה שתבחן את תנאי ההעסקה של הרופאים, למרות ההסכם החתום, כפי שנחשף בשבוע שעבר ב"גלובס". סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, הביע התנגדות חד-משמעית להקמה של ועדה כזאת, אולם ליצמן עצמו נמצא כעת בוועידת האו"ם.

גורמים במערכת הבריאות הביעו חשש כי גמזו ינסה לעקוף את ליצמן באמצעות התערבות ישירה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כאשר אחת האפשרויות היא שמספר מנהלי בתי חולים ממרכז הארץ יפגשו עם נתניהו ויסבירו לו את עמדתם בעניין.

גמזו, שנפגש אתמול (ד') עם מספר מנהלי בתי חולים, מדבר על ההתנגדות להסכם שנחתם במונחים של אסון המתרגש על מערכת הבריאות, ועל כן יש לאמץ לגישתו כל פתרון שירגיע את הרופאים במרכז. בסביבתו של ליצמן הבהירו כי גמזו, ובאותה מידה גם נתניהו, "לא יעזו" לערוך פגישה כזאת בזמן היעדרותו של ליצמן.

ליצמן סבור כי ועדה פירושה פתיחה של הסכם חתום, ולכך משמעות חסרת תקדים על יחסי העבודה וההסכמים הקיבוציים בכל המגזר הציבורי. עם זאת, ליצמן הודה שאינו פוסל "מודלים כאלה ואחרים" שישפרו את תנאי העבודה של הרופאים.

דפס בעד ועדה

רוח גבית ליוזמת הוועדה מגיעה היום ממנכ"ל שירותי בריאות כללית, אלי דפס, שאחראי בעצמו על 14 בתי חולים ציבוריים שבבעלות הקופה. במכתב ששלח לליצמן הוא כותב: "לאור המשבר הפוקד את מערכת הבריאות בעת הזו, ראיתי לנכון להציע כי תמנה ועדה ציבורית אד-הוק לבחינת מצבה של מערכת הבריאות, אשר תמליץ על פתרונות עדכניים להיחלצות מהמשבר". עם זאת, דפס לא מדבר על ועדה שתעסוק בתוספות שכר לרופאים, אלא שתבחן את תנאי האשפוז, את המחסור בכוח אדם רפואי (ולא בהכרח של רופאים), ותמצא דרכים נוספות לסייע למצוקת המתמחים, לא בהכרח כלכלי.

"לשון מזלזלת"

בית הדין האזורי לעבודה בת"א דחה היום את הדרישה של ועדי הרופאים בבתי החולים איכילוב, מאיר, רמב"ם ואברבנל, להוציא צו זמני שימנע את כניסתו לתוקף של ההסכם שנחתם בין ההסתדרות הרפואית למדינה. השופט מיכאל שפיצר קבע דיון נוסף רק ל-6 בנובמבר, זאת לאחר שלא מצא ראיה של ממש בטענה כי ההסתדרות הרפואית ייצגה את הרופאים באופן "בלתי הולם", המחייב הוצאת צו דחוף בעניין.

העותרים טענו כי חברי מזכירות הארגון חתמו על ההסכם לאחר שראו מצגת עם עיקרי ההסכם, ולא את ההסכם עצמו. השופט מתח ביקורת על באת-כוחם של העותרים, עו"ד סיגל פעיל ממשרדו של אריאל שמר, בשל "הלשון הצינית והמזלזלת בה בחרו המתנגדים להסכם לנסח את בקשה". השופט ציין כי התרשם שההסכם "מאוד מקיף".

עוד הוא העיר כי לא ייתכן שכל קבוצת עובדים תבקש לבדל את עצמה מהארגון היציג שלה. הדיון לווה בצעקות רבות מצד רופאים מהמרכז, בהם גם בכירים. גורמים במקום טענו כי מעולם לא ראו רופאים שמתנהגים בצורה בוטה, שהזכירה לעתים התנהגות במגרשי כדורגל.

בתוך כך, ל"גלובס" נודע כי המתמחים מהמרכז מתכננים מספר "צעדים אגרסיביים" החל מהשבוע הבא, לאחר שנעלמו מסדר היום הציבורי. את המתמחים מלווה יועץ התקשורת רונן צור, שידוע בקו אגרסיבי.