המלצות חייק נחשפות: מה ממליצים לשר כחלון?

הוועדה הציגה השבוע לשר כחלון את טיוטת הדוח: ממליצה לבטל ההפרדה המבנית והפיקוח על מחירי בזק

ועדת חייק, שמונתה על-ידי שר התקשורת לבחינת ההסדרה בשוק התקשורת, הציגה השבוע את טיוטת הדוח שלה ואת עיקרי ההמלצות בפני שר התקשורת, משה כחלון. לאחר קצת יותר משנה, השלימה הוועדה את עבודתה והיא נמצאת בשלבי הגהה אחרונים.

ל"גלובס" נודע כי הדוח צפוי לכלול למעלה ממאה עמודים של סקירות וניתוחים של השוק שמהם הגיעו חברי הוועדה למסקנה כי המטרה העיקרית של ההסדרה בענף צריכה להיות עידוד של תחרות חזקה, שתוביל להורדת מחירים חדה ומהירה.

המלצתה המרכזית של הוועדה היא ליישם שוק סיטונאי על בסיס מודל תמחור זמני Retail Minus (המחיר לצרכן הסופי בהפחתה של אחוז מסוים, שאותו תקבע הוועדה על בסיס המקובל בעולם). לאחר מכן, לכשתושלם עבודתה של חברת הייעוץ שבוחנת את תעריפי חברת בזק, ייקבע התמחור על בסיס מודל Cost Plus (עלות בתוספת רווח סביר לבזק).

הכוונה במושג "שוק סיטונאי", היא שבזק והוט יוכלו למכור שירותי תשתיות למפעילים קטנים במחירי הנחה, כשבהמשך יוכלו המפעילים האחרים להציע ללקוחות הסופיים שירותי טלפוניה ואינטרנט הנשענים על תשתיות בזק והוט. השוק הסיטונאי הוא מונח שטבעה ב-2008 ועדת גרונאו כדרך לעודד את התחרות בשוק הנייח.

שאלה פתוחה

במקביל, ועם כינונו של השוק, תבוטל ההפרדה המבנית החלה על בזק, ויבוטל גם הפיקוח על המחירים שלה. אם כי נקודה זו לא הוצגה עדיין בפני השר, וייתכן שהשאלה מתי ואיך יבוטל הפיקוח לחלוטין תישאר פתוחה, אך ההערכות הן שהתהליך יהיה במקביל.

השוק הסיטונאי יושת על בזק ועל הוט גם יחד, על מנת ליצור שוק תחרותי ביניהן ולהפסיק את ההתייחסות להוט כאל חברה בעלת תשתית נכה ומוגבלת מבחינה טכנולוגית. בעניין הזה הוט מפעילה לחץ כבד על השר כחלון כדי שיימנע מהחלת השוק הסיטונאי עליה. בוועדה כאמור דוחים זאת בכל תוקף.

עיקרי הדוח שהוצג לכחלון אמורים, לדעת חברי הוועדה, לייצר תחרות בשוק התקשורת הנייחת במהירות מרבית ובעוצמה חזקה. לדעת הוועדה, השגת המטרה הזו באופן מהיר ומיידי, מומלץ לחייב את בזק ואת הוט בשוק סיטונאי שמבוסס על המחיר הנמוך ביותר שבו החברות מוכרות שירותים למפעילים, וממנו לגזור הנחה בשיעור של 30%-20% ולקבוע מחיר על בסיס זה.

בוועדה מאמינים שמבנה השוק של היום אינו תחרותי דיו, ושהרגולציה שחלה בו מיושנת ואינה תורמת לתחרות.

ל"גלובס" נודע שכחלון שוקל לפרסם את הדוח עוד לפני החגים, אך הדבר תלוי כמובן בסיום העבודה של הוועדה, שכאמור נמצאת בשלבים סופיים. בסופו של התהליך יקומו בארץ ארבע קבוצות תקשורת במטרה לחולל ביניהן תחרות כוללת בכל תחומי התקשורת.