למרות האזהרות: נובל החלה לקדוח בקפריסין

החל הקידוח בבלוק 12 - למרות אזהרות הטורקים ■ הערכת נובל: אם יתגלה גז - ניתן יהיה להשלים את פיתוח המאגר כבר ב-2014

חברת נובל אנרג'י האמריקנית החלה בביצוע הקידוח בבלוק 12 בקפריסין. בתחילת החודש איימה ממשלת טורקיה כי תפעיל את הצי הטורקי נגד קפריסין אם זו תבצע את תוכניותיה לקדוח במקום, ואולם נובל שותפתה של קבוצת דלק במאגרי הגז של ישראל החלה בקידוח כבר היום (ב'), עשרה ימים לפני המועד האחרון שנקבע בהסכם בינה לבין שלטונות קפריסין.

בלוק 12 נמצא מצפון לאזורי הרישיונות הישראלים של נובל-דלק ורציו בהם נמצא מאגר "לוויתן". אבנר ודלק קידוחים מחזיקות בהסכם אופציה ל-15% בזכויות בבלוק 12 כל אחת. מימוש ההסכם מותנה עדיין בקבלת אישור סופי מרשות ניירות ערך בישראל ובאישור שלטונות קפריסין.

הקידוח בבלוק 12 הוא קידוח אקספלורציה שנועד לאמת את ממצאי הסקר התחת מימדי שערכה נובל בשנה שעברה. הממונה על הנפט בקפריסין סולון קסינס אמר בשבוע שעבר ל"גלובס" כי להערכתו יתגלה במקום מאגר גז טבעי שגודלו כגודל מאגר "תמר" לכל הפחות. בראיון ל"גלובס" העלה קסינס את האפשרות שחיל הים הישראלי יגן גם על בלוק 12 המרוחק לדבריו רק 33 קילומטרים מ"לווייתן".

להערכת נובל, אם יתגלה גז במאגר ניתן יהיה להשלים את פיתוחו כבר בשנת 2014, שנה בלבד לאחר תחילת ההזרמה המתוכננת מ"תמר". הקידוח בבלוק 12 מבוצע על-ידי אסדת הקידוח הומר פרינגטון שאמורה להמשיך בסיומו ולהשלים את פיתוח מאגר נועה של ים תטיס. בתחילת 2012 אמורה הפרינגטון לבצע את קידוחי האקספולרציה ברשיונות "שרה" ו"מירה" של הכשרה אנרגיה, מודיעין ושותפים נוספים.