סמנכ"ל במשרד הבריאות: "ביטוחי הבריאות זו הונאה"

יואל ליפשיץ, תקף את ביטוחי הבריאות: "יש כפל תשלום אבל אין כפל שירות וכפל פיצויים" ■ מנכ"ל כלל בריאות, הגיב: "הציבור לא מטומטם - הוא קונה ביטוחי בריאות מתוך צורך"

כנס הבריאות והסיעוד של "עדיף" שנערך היום (ב'), היווה זירה למפגש בין ענף הביטוח לבין גורם ממשלתי. יואל ליפשיץ, סמנכ"ל במשרד הבריאות, תקף בחריפות את ביטוחי הבריאות, הבאים כרובד בריאות שלישי (פרטי) מעל לשב"ן של קופ"ח וסל הבריאות הממלכתי, ואמר כי "יש כפל תשלום אבל אין כפל שירות וכפל פיצויים בביטוחי הבריאות ובשב"ן. מכירת כפל ביטוחי במודע היא הונאת המבוטחים. מי שאשם בזה זה כולנו - משרד הבריאות, האוצר וחברות הביטוח. לפעמים יש בפוליסות אלו תנאים שכמעט אף פעם לא מתממשים".

ראובן קפלן, מנכ"ל כלל בריאות, הגיב לדבריו של ליפשיץ: "הציבור לא מטומטם והוא קונה ביטוחי בריאות מתוך צורך. לפי מה שיואל אומר הייתי צריך לראות אצלי שיעור הפסד של 0% אבל המצב לא כך ויש לנו תביעות מהמבוטחים. הפוליסות נותנות כיסוי ולא שטויות".

לי דגן, המשנה לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, נשאה אף היא דברים בכנס והתייחסה לתחום הביטוחים הסיעודיים בישראל: "אופן תמחור הביטוח הסיעודי במתכונת הקיימת לא מבטיח את זמינות הביטוח לטווח ארוך (...) אנו רוצים שהכיסוי בפוליסות הביטוח הסיעודי והתמחור שלהן יהיה לכל החיים, ושכל הפוליסות הסיעודיות - לפרט וקבוצתיות - יכללו ערכי סילוק (סכום שייצבר לטובת המבוטח גם אם הפסיק את הפוליסה, ר'ש')", אמרה.

"אנשים קונים ביטוחים סיעודיים כדי שלא יפלו על ילדיהם כשיהיו סיעודיים לעת זקנה, ואת זה עלינו להבטיח למי שרוכש ביטוח סיעודי", אמרה דגן שפירטה כי היקף הפרמיות שמשלם הציבור בישראל עבור ביטוח סיעודי עומד על כ-2 מיליארד שקל לשנה.

ביטוח לכל החיים

"נרצה שהביטוח הסיעודי לביטוח לפרט או לביטוח קבוצתי יהיה לכל החיים - לא לתקופות כיסוי של 3, 5 או 8 שנים כפי שקיים כיום, אלא שהפוליסה תספק כיסוי לחולה הסיעודי לכל אורך חייו כסיעודי, ושכל הפוליסות הסיעודיות יכללו ערכי סילוק", אמרה דגן לגבי כוונות האוצר להסדרת הענף והוסיפה כי "לגבי הפרמיה יהיו שני סוגים: פרמיה קבועה או פרמיה 'מוגדלת' שמשמעה פרמיה משתנה העולה בשיעור מוגבל של עד 3% מדי שנה, שתתקבע בגיל 65 (כך שהפרמיה תתייקר בסך הכול עד פי 3)". כלומר, מ-2012 אסור יהיה למכור ביטוחים סיעודיים לפרט בפרמיה משתנה. היא הוסיפה כי "לביטוחי הסיעוד הקבוצתיים יש מקום כנראה במודל של פרט בניהול קבוצתי".