"בסופו של דבר אנשים יבינו את הערך האמיתי של גיוון"

בכירי חברת המכשור הרפואי, המפתחת גלולות מצלמה למערכת העיכול, מציינים עשור להנפקתה, ומסבירים למה התשואה מאז היא רק מינורית ואיך הם מתכוונים לעקוף את החולשה בשוק האמריקני

בתחילת ספטמבר 2001, גיוון אימג'ינג הייתה חברת סטארט-אפ ישראלית מבטיחה שנמצאת בשלבים האחרונים לקראת הנפקה ראשונית בנאסד"ק. אירועי ה-11 בספטמבר שהרעידו את שוקי ההון העולמיים קטעו את החלום, אך לזמן קצר בלבד. באוקטובר 2001 גיוון הפכה לחברה ציבורית, ועשתה היסטוריה כשהפכה לחברה הראשונה שהונפקה בוול-סטריט לאחר ה-11 בספטמבר. בקרוב תציין גיוון עשור להנפקתה, ובנאסד"ק הזמינו את בכירי החברה בשבוע שעבר לנעול את המסחר, כחלק מטקסי הזיכרון שנערכו בניו יורק. השבוע האחרון היה חיובי גם למניית גיוון, שעלתה בכ-15% אחרי שירדה ב-36% מאמצע יולי. שווי השוק של החברה בנאסד"ק ובת"א הוא 496 מיליון דולר.

גיוון פיתחה גלולת-מצלמה שמיועדת לאבחון מערכת העיכול. הגלולה הראשונה נועדה למעי הדק (PillCam SB), ומאז פותחו גלולות למעי הגס (Colon) והוושט (ESO), ונוספו מוצרים משלימים בעזרת רכישות. הפתרון של גיוון מאפשר לחולה לבלוע גלולה במקום לעבור טיפול פולשני.

מקור הטכנולוגיה של גיוון הוא ברפאל - שם פיתחו טיל בעל יכולת לפגוע בדיוק במטרה. גיוון הוקמה במסגרת חברת RDC של רפאל, שפועלת להסבת הידע מהעולם הצבאי לאזרחי ומחזיקה עד היום ב-8.8% מגיוון. RDC מוחזקת בבעלות שווה על-ידי רפאל ואלרון. במקביל, אלרון מחזיקה ישירות ב-22.4% מגיוון, ובעלת השליטה באלרון, דסק"ש שבשליטת נוחי דנקנר, מחזיקה בעוד 15.6%.

"הסטטיסטיקה מדברת בעד עצמה: ב-2001 גיוון מכרה ב-4.7 מיליון דולר, ונכון ל-2011 התחזית שלנו היא למכירות של 165-173 מיליון דולר. אז הפסדנו, והיום אנחנו מרוויחים", אומר מנכ"ל החברה, חומי שמיר, בראיון ל"גלובס". שמיר, שהיה סגן נשיא בכיר בקודאק, הצטרף לגיוון ב-2006 כשהחליף את גבריאל מירון, ממייסדי החברה.

"ב-2001 היה לנו רק מוצר אחד, PillCam SB, והיום יש לנו שרשרת מוצרים ופייפליין טכנולוגי מדהים שיעזור לנו להגדיל את החברה בצורה ניכרת", מוסיף שמיר. "לקח לגיוון קרוב לתשע שנים למכור את הגלולה המיליון שלה, והיום אני מניח שנגיע ל-2 מיליון תוך פחות מארבע שנים. כל זה נותן לנו בסיס לחברה מאוד מצליחה. בעוד חמש שנים אני בטוח שנהיה יותר גדולים בהכנסות, במספר העובדים, ברווחיות ובמספר המוצרים".

בשיא, גיוון נסחרה בשווי של כ-1.2 מיליארד דולר, אבל מי שקנה מניה בהנפקה ומחזיק אותה עד היום השיג תשואה של כ-36%, שזה יפה אבל לא מאוד מרשים ביחס לתקופה של 10 שנים.

שמיר: "אני מאמין שבסופו של דבר אנשים יבינו את הערך האמיתי של גיוון. אישור FDA (רשות המזון והתרופות של ארה"ב, ש.ח.ו.) לשיווק גלולת ה-Colon למעי הגס ייתן לנו תנופה בנושא. בעבר המכפילים היו אדירים - מכפילי חלום, וזה ההבדל בין חברת חלום לחברה שמביאה תוצאות".

מקווים לעבור את משוכת ה-FDA

בעל המניות הגדול בגיוון הוא כאמור נוחי דנקנר, שלאורך השנים גורמים בסביבתו דיברו על אמונתו בכך שגיוון תגיע למכירות של למעלה ממיליארד דולר. ב-2007, בראיון ל"גלובס", שמיר עצמו דיבר על סכומים צנועים יותר כשאמר: "אני מציע לבדוק אם נגיע לרמת הכנסות של 250 מיליון דולר בתוך שלוש שנים. אם באמת נמכור ב-250-300 מיליון דולר בשנים הקרובות, אפשר לראות שיש לנו פוטנציאל". גם זה בינתיים לא התממש.

"זה לא קרה משתי סיבות", מסביר שמיר. "הראשונה היא המצב בשוק. זה כנראה מה שגרם גם למחיר המניה לרדת. כל חברות ה-Healthcare בארה"ב סובלות מאוד, לא רק אנחנו. בנוסף, ציפינו אז שנוכל לקבל אישור FDA לגלולת ה-Colon 1 ולא הצלחנו. היום אנחנו מביאים ל-FDA מוצר יותר טוב. המנדט שלי הוא לבנות את גיוון. יש לנו עובדים עם מוטיבציה גבוהה, שרואים את החזון והעתיד. אנחנו בונים חברה וחושבים שנגיע לתוצאות, גם אם יש רבעון אחד פחות טוב או יותר טוב. כמו שהגענו ממכירות של 4 מיליון דולר ל-170 מיליון דולר, אני מאמין שנגיע גם ל-300 ו-400 מיליון".

כששמיר מדבר על מוצר טוב יותר שמוגש ל-FDA, הוא מתייחס לגלולת הדור הבא של ה-Colon לאבחון המעי הגס. גלולת הדור הראשון לא אושרה לשיווק בארה"ב, וכעת החברה עורכת ניסויים קליניים בגלולת הדור הבא, במטרה להשיג אישור FDA. המכירות בעתיד לא תלויות רק באישורים רגולטוריים, אלא גם בהכללת הגלולות במסגרת החזר ביטוחי שיוזיל את העלויות לפציינטים. אם וכאשר גיוון תעבור את המשוכות האלה, ייפתח בפניה שוק גדול בהרבה מזה בו היא פועלת עכשיו.

היום, רוב המכירות של גיוון הן מגלולת ה-SB, ששמיר מגדיר "הלחם והחמאה שלנו". לדבריו, נתח השוק בתחום זה הוא מעל 95% וזה גם החלק הכי רווחי בגיוון. לעומת זאת, ישנה ירידה במכירת תחנות עבודה לרופאים. סמנכ"ל הכספים, יובל ינאי, מרגיע: "הירידה חסרת משמעות כי ההכנסות נמוכות מאוד. המודל שלנו תומך בהורדה משמעותית של מחיר התחנה, או אפילו נתינה של התחנה ללא תמורה עבור התחייבות לקנות גלולות".

מסמנים את סין כשוק השני בגודלו

- חוץ מ-Colon, מהם מנועי הצמיחה הנוספים של גיוון?

שמיר: "ה-Colon 2 יתחיל להשפיע בעוד מספר שנים. החברה צומחת בעזרת רכישות שלא דיללו את בעלי המניות, אלא מומנו בכסף שאנחנו מייצרים מפעילות. היום 60% מהמכירות שלנו הן מחוץ לארה"ב. בארה"ב אנחנו לא גדלים בגלל המצב. יש היום פחות אנשים שהולכים לרופאים, ואנחנו מקווים שנחזור לצמוח כשהכלכלה תתאושש. קיבלנו מה-FDA אישור לשימוש בגלולה גם לאבחון מחלת קרוהן, וזה יכול לעזור לנו. זו לא תהיה קפיצה דרמטית שתכפיל את המכירות תוך יום, אך כמו שבנינו אבן אחרי אבן את ה-SB, נגיע לתוצאות גם שם".

- דיברתם בעבר על סין כיעד לצמיחה.

"יש לנו סוכן חדש בסין שעושה עבודה טובה, ורואים את התוצאות. זה שוק שאנחנו מאמינים בו ורוצים להתרכז בו, והמטרה היא שסין תהיה המדינה השנייה בהיקף המכירות שלנו אחרי ארה"ב, אבל עוד מוקדם לדעת".

בשלוש השנים האחרונות גיוון ביצעה שתי רכישות: של קו המוצרים Bravo לאבחון צרבת כרונית מחברת מדטרוניק ב-20 מיליון דולר, ורכישת Sierra שפעילה בתחום בדיקות האבחון למערכת העיכול העליונה, ב-35 מיליון דולר. הרכישות עזרו לגיוון לצמוח למרות החולשה בארה"ב - השוק המרכזי שלה, ברבעונים האחרונים.

"אלה היו רכישות מאוד מוצלחות במחירים סבירים ביותר", אומר שמיר. "החברות גדלו מאז שרכשנו אותן ביותר מ-20% כל שנה, ושיפרנו בהן משמעותית את הרווח, גם בזכות העברת הייצור לישראל. להפוך לחברה שמתחילה לעשות רכישות זה חלק מתהליך ההתבגרות של חברה. היו לנו הרבה הצעות אחרות שהחלטנו לא לקנות, וזה גם מעיד על בגרות".

- בתקופה האחרונה יש מימושים בחברות של אי.די.בי: מכתשים אגן ופאנדטק נמכרות, חלק ממניות סלקום הופצו בשוק. יש סיכוי שגיוון היא הבאה בתור לעמוד על המדף?

"אני לא רוצה להיכנס לזה, תשאלי את בעלי המניות. אני רק יכול לומר שאני יודע שנוחי מאמין מאוד בעתיד הגדול של גיוון, ושיש לו סבלנות".

"אין קיצורי דרך בתחום המכשור הרפואי"

גיוון היא אחת מחברות המכשור הרפואי הבולטות והמוצלחות בישראל, וכזו שעשתה את כל הדרך משלב הפיתוח, דרך האישור הרגולטורי ועד למכירות ולצמיחה. "אחרי 13 שנים שגיוון קיימת, הגענו להישג שמעט חברות אחרות הגיעו אליו", אומר סמנכ"ל הכספים יובל ינאי. "גיוון הופכת להיות מהותית בממדים ישראליים. יצרנו משהו חדש, פרקטיקה חדשה בתחום הגסטרואנטרולוגיה. היום החברה הולכת קדימה. היא כבר עברה את המשוכות בדרך וגם את תקרת הזכוכית של החברות הישראליות, שחלקן נסגרו או נמכרו".

- מה ההמלצה שלכם ליזמים או חברות צעירות בתחום המכשור הרפואי?

שמיר: "זו לא דרך קלה לבנות חברה, לכן מרבית החברות נמכרות או נסגרות. אין קיצורי דרך. אם בונים חברת מכשור רפואי, זה צעד אחרי צעד.

היום יש שלוש חברות מישראל בתחום שמוכרות ביותר מ-150 מיליון דולר - סינרון, לומניס וגיוון. ההיי-טק הישראלי לא הצליח לבנות חברות מכשור רפואי, ואני חושב שהסיבה היא שזה שוק מאוד מסובך. זה לא שאתה מביא טכנולוגיה לשוק ומתחיל למכור. היום, לקבל אישור FDA לשיווק המוצר זה סיפור שלוקח הרבה כסף ושנים. אחרי זה צריך גם לשכנע את הרופאים להשתמש במוצר, ונוסף על כך לשכנע גם את חברות הביטוח, שהן בעצם הלקוח הסופי בארה"ב. כשמשכנעים רופא או פציינט להשתמש במוצר זה בסדר, אבל אם הממשלה לא מכסה, אני לא מקבל כסף".

שמיר שם דגש גם על נושא האיכות. "אנחנו מתעסקים בחיי אדם. טעות הכי קטנה יכולה להביא לכך שה-FDA יפסיק לנו מיידית את הייצור. אנחנו משקיעים המון אנשים ומשאבים באבטחת איכות, ובתור ישראלים זו משמעת אדירה שלא תמיד רגילים אליה".

גלולה אל העתיד

איך ייראה דור העתיד של הגלולות של גיוון אימג'ינג? התיאור אולי עשוי להישמע כמו מדע בדיוני, אבל עד לפני שני עשורים אף אחד גם לא חשב שתהיה אפשרות לבלוע גלולה שתצלם את מערכת העיכול מבפנים. בגיוון עובדים על פיתוח גלולות שאפשר יהיה לשלוט בהן מבחוץ. אם הגלולות הקיימות הן פסיביות, ומונעות רק על-ידי שרירי הגוף, המטרה היא שבעתיד הרופא יוכל לשלוט על הגלולה שהחולה בולע, ולבצע פעולות יזומות כמו לשחרר חומרים בהתאם לנחיצות, ואולי אף לבצע פעולה בתוך הגוף לצורך ביופסיה.

"אנחנו עובדים על זה, אבל לא מדברים על זה יותר מדי", אומר שמיר. "אנחנו בונים טכנולוגיות שיוכלו לשנות את העולם בתחום הזה ויש לנו שיתופי פעולה עם סטארט-אפים בישראל בתחום", הוא מגלה, אך לא מוכן לפרט מעבר לכך.

מניית גיוון עלתה ב 36 אחוזים מאז הנפקתה
 מניית גיוון עלתה ב 36 אחוזים מאז הנפקתה