סדקים בקרב הפלסטינים בסוגיית ההצבעה באו"ם

גורמים מדיניים בכירים ל"גלובס": חילוקי דעות בצמרת הפלסטינית לגבי התבונה שבעימות עם ארה"ב וישראל ■ קלינטון: השבוע עודו צעיר; יש עוד כמה ימים למציאת פיתרון ■ הקונגרס בוחש בקדרת או"ם: סנטורים לוחצים על מנהיגי 23 מדינות באפריקה שיתנגדו ליזמה הפלסטינית

סלאם פיאד, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, מתנגד ליזמה הפלסטינית לפנות למועצת הביטחון. הוא חושש מקריסת ההסכמים בין ישראל לרשות, שמהווים משענת חשובה לכלכלת הפלסטינית. כך אמרו אתמול (ב') ל"גלובס" גורמים מדיניים בכירים בניו-יורק.

הגורמים אמרו, כי יש חילוקי דעות בצמרת הפלסטינית לגבי התבונה שבעימות בין הפלסטינים לבין ארה"ב וישראל, לאחר ההתקדמות הרבה שרשמו הפלסטינים בבניית מוסדות שלטון והנחת יסודות לתשתית כלכלית. חשש המתנגדים הוא, שכל ההתקדמות הזו תיפגע, או אפילו תימחק, בהעדר שת"פ עם ישראל ותמיכה חזקה מארה"ב. כזכור, הזהיר אתמול סגן שר-החוץ, דני איילון, כי ישראל תתנער מכל הסכמיה עם הרשות, אם זו אכן תפנה לאו"ם.

נביל עמרו, לשעבר שר הסברה ברשות הפלסטינית, נמנה עם מחנה המתנגדים ליזמה, אך את ההתנגדות מוביל פיאד, בעל תואר דוקטור לכלכלה ולשעבר בכיר בבנק העולמי ובקרן המטבע. הגורמים המדיניים ציינו שהרקע של פיאד מאפשר לו להבין את המשמעות הכלכלית של קריסת ההסכמים עם ישראל. פיאד פועל מאחורי הקלעים, אך ייתכן שהוא יצליח לשכנע את נשיא הרשות, מחמוד עבאס, לקבל הצעת פשרה שביסודה תקופת צינון בת שישה חודשים לפני הפניה הפלסטינית למועצת הביטחון. לא ידוע האם פיאד הזכיר את התנגדותו ליזמה הפלסטינית בפגישתו עם שר הביטחון, אהוד ברק, ביום א'.

מחמוד עבאס עצמו אמר אתמול, כי "העם הפלסטיני והנהגתו יעברו תקופה קשה מאוד לאחר הפניה למועצת הביטחון". הוא הודה, שמופעל עליו "לחץ עצום" כדי לזנוח את היזמה. מכל מקום, בפגישה עם מזכ"ל או"ם, באן קי-מון, אמר עבאס כי הוא נחוש בדעתו לממש את התכנית. בראיון לערוץ פוקס ניוז הוא הביע נכונות להיפגש עם ראש הממשלה, בנימיין נתניהו, בניו-יורק, בעקבות הזמנה פומבית שהשמיע נתניהו.

אייב פוקסמן, מנהל הליגה נגד השמצה, מאשש את דברי הגורמים המדיניים על המחלוקת בהנהגה הפלסטינית. בבלוג שלו ב"האפינגטון פוסט", כתב אתמול פוקסמן: "בעוד שמחמוד עבאס נערך לפנות לאו"ם, במאמץ להשיג הכרה בינלאומית במדינה פלסטינית... יש כמה אישים פלסטיניים שמתנגדים בתקיפות לתרגיל כזה בהעדר מו"מ עם ישראל על פתרון קבע לסכסוך".

"למרבה ההפתעה, כמה מהטיעונים החזקים ביותר נגד התכנית הפלסטינית משמיעים הפלסטינים בעצמם", כותב פוקסמן. "מקהלה של מנהיגים פלסטיניים בולטים ותומכיהם יוצאים בנחישות נגד אסטרטגיה שנשענת על צעד חד-צדדי, בלי לפתור תחילה את הנושאים התלויים ועומדים בסכסוך באמצעות הסכם הדדי עם ישראל".

פוקסמן מציין, כי קולות המתנגדים טובעים בבליל הקולות של הפלסטינים שתומכים בפניה לאו"ם. גם הוא אומר, כמו המקורות המדיניים, שפיאד הוא הדמות הבולטת ביותר בקרב מותחי הביקורת הפלסטיניים. פיאד טען בעבר כי יזמה חד-צדדית של פניה לאו"ם בלי להגיע להסכמים עם ישראל בנושאי הליבה, כלומר גבולות, ביטחון והתנחלויות, לא תביא לפלסטינים שום דבר שאפילו דומה למדינה או לעצמאות. בראיון לערוץ טלויזיה ישראלי, בסוף 2010, אמר פיאד: "אנו לא מבקשים מדינת מיקי מאוס; אנו לא מחפשים איזושהי צורה של שלטון עצמי; אנו רוצים מדינה פלסטינית ריבונית שבה יוכל העם הפלסטיני לחיות כעם חופשי".

ארה"ב פועלת במרץ

יחד עם זאת, אמר פיאד השבוע, אולי במאמץ להדגיש אחדות דעים במחנה הפלסטיני: "אנו מצפים שהשבוע הזה יניב תוצאה שנוכל להשתמש בה כדי לאשש את המטרה שלנו ולקרב אותנו אל הפגישה שלנו עם החירות".

בין המסמכים של הרשות הפלסטינית שהודלפו לאל ג'זירה השנה היו תזכירים רבים שטוענים, כי הכרזה על מדינה פלסטינית מחוץ למסגרת הסכם עם ישראל תחליש את הדרישות הפלסטיניות הוותיקות לגבי גבולות, זכות השיבה, התנחלויות וירושלים. פעילים פלסטיניים אחרים טענו, כי הכרזה חד-צדדית על מדינה "תנשל פליטים פלסטיניים שחיים מחוץ לגבולות הרשות הפלסטינית".

בינתיים נמשכים המאמצים הקדחתניים של ארה"ב לשכנע את הרשות לא לפנות למועצת הביטחון. בכירים אמריקניים מוסיפים לומר, שמבחינת ארה"ב המלחמה הזו אינה אבודה. השבוע עודו צעיר ועדיין נותרו כמה ימים להשגת פשרה, אמרה אמש שרת-החוץ האמריקנית, הילארי קלינטון.

"אנו מוסיפים לקדם את המסר, שהדרך היחידה לפיתרון של שתי מדינות היא באמצעות מו"מ", אמרה קלינטון לכתבים במרכז או"ם, כתום פגישה עם שר החוץ היפני, קויצ'ירו גנבה. "לא משנה מה יקרה או לא יקרה השבוע, שום דבר לא יניב את התוצאה שכל אחד מצפה לה". היא הגדירה את המאמצים האמריקניים כ"אינטנסיביים במידה קיצונית".

בן רודס, דובר המועצה לביטחון לאומי, אמר אמש בניו-יורק, כי ארה"ב ושותפותיה מוסיפות לקיים מגעים עם הפלסטינים "בכל הרמות", אך ציין שאין כל מועד לפגישה בין נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לבין עבאס. אובמה מתוכנן להיפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מחר (ד'), בשעות הערב לפי שעון ישראל. רודס אף אמר, כי הבית הלבן טרם החליט כיצד להגיב על יזמה של הקונגרס לקצץ את הסיוע לפלסטינים אם יפנו לאו"ם.

השבוע החל הקונגרס לבחוש בקדירת הפלסטינים והאו"ם ביתר שאת. שני סנטורים בכירים הזהירו אתמול, במכתב ל-23 ראשי מדינות באפריקה, לא לתמוך ביזמה החד-צדדית של הפלסטינים באו"ם. שני הסנטורים הם כריס קונס, יו"ר ועדת המשנה לאפריקה בוועדת יחסי החוץ של הסנט, דמוקרט, והרפובליקן הבכיר בוועדה, ג'וני אייזקסאון. במכתב לראשי המדינות כותבים השניים, כי הצהרה חד-צדדית של על מדינה פלסטינית מנוגדת לאינטרסים של העם הפלסטיני.

וקבוצה של 14 סנטורים קראו אתמול לאובמה לנצל את נאומו באו"ם כדי להדגיש מחדש את תמיכתה של ארה"ב בישראל הן בזירה הטורקית והן בזירה הפלסטינית. "העולם צריך לשמוע בצורה חד-משמעית מפיך, שישראל ידידתנו, בעלת בריתנו ושותפה אסטטרטגית אינה לבדה כשהיא מתייצבת נוכח האיומים האלה", כותבים המחוקקים. מדובר בסנטורים משתי המפלגות, בכללם הכוכב העולה של המפלגה הרפובליקנית, מארקו רוביו, וסנטור ג'וזף ליברמן, עצמאי. הם כתבו, בין השאר, כי טורקיה מאמצת עתה מדיניות עויינת, אם לא תוקפנית, כלפי ישראל.

קלינטון נפגשה אתמול עם שר החוץ הטורקי, אחמט דאוואטולו, וקראה לו לפוגג את המתיחות בין אנקרה לירושלים. פקיד בכיר אמר אמש, כי וושינגטון מודאגת מהרעת היחסים בין ישראל לטורקיה מפני שהסכסוך עם הפלסטינים עלול להצית התלקחות ביניהן.