עיצרו את העולם, בר רפאלי ואסתי גינזבורג מצייצות בטוויטר

פעם כדי להיות סקופר בעולם כתבי הרכילות, היית צריך להיות החבר הכי טוב של בר רפאלי ולעקוב אחרי כל צעדיה ■ היום מספיק להיות חבר שלה בפייסבוק ולעקוב אחרי הציוצים שלה

בחודש מארס האחרון נפל דבר בקרב כתבי החברה המקומיים, כפי שנהוג לכנותם. דוגמנית-סלבריטאית העל הנחשקת בר רפאלי התחמשה בחשבון טוויטר והחלה לצייץ ברשת בתדירות ממוצעת של כמה פעמים ביום. אם תשאלו היום את חברי התא, רובם המכריע יסכים שביום שהופיעו 140 התווים הראשונים ההם מבית רפאלי, נפל דבר בעיתונות הרכילות בארץ.

מי שנודעו כעכברי ביבים ששוקדים על קשרים אסורים עם מקורבים עלומים כדי להשיג מידע דיסקרטי, משנים לחלוטין את אופי עבודתם. בעידן שבו כולם יודעים הכול וכל אחד הוא כלי תקשורת בעצמו, האחיזה במידע עוברת לידיו של הסלב, והוא זה שמווסת את עוצמותיה. כתב הרכילות חייב לשכלל את מאמציו ולנסות לגלות מה קורה בין טוויט לסטטוס וצ'ק-אין, בין הפרטי עלק לפרטי באמת.

השימוש ההולך וגובר של סלבריטאים, סוכנים מטעמם, ובהדרגה גם קונצרנים מסחריים בעמודים-חשבונות פרטיים ברשתות החברתיות כדי לקדם אינטרסים קרייריסטיים-כלכליים, כבר נפוץ בעולם ובעיקר בארה"ב. לא בכדי, הבשורה הגיעה לכאן ממי שהיא סמי-סלבריטאית גם בקנה-מידה עולמי.

בראיון קצר שהעניקה במאי האחרון לאתר ynet, אחרי שכבר אישרה כי מדובר מבחינתה בהתמכרות, אמרה רפאלי כי הדבר נובע מתוך "הרצון לשתף". לדבריה, "היו המון פניות לסוכנות המייצגת אותי בחו"ל מאנשים שרצו לדעת עליי יותר, וחשבתי, למה לא בעצם. זה לא גוזל ממני הרבה זמן. רק כמה שניות כמה פעמים ביום, לספר מה אני עושה ומדי פעם לצרף איזו תמונה. חשבתי שאולי זה יוריד ממני את הלחץ של הפפראצי, כי את אף אחד כבר לא יעניין להסתכל בתמונה מטושטשת שלי מרחוק, כשיש תמונה טובה שלי מקרוב ומחייכת למצלמה".

איפה בר ואיפה אסי

"אין ספק כי השיקול העיקרי של אמנים בפתיחת חשבונות הפייסבוק והטוויטר שלהם לתקשורת הוא להשיג שליטה על החשיפה שלהם", טוען ערן סויסה, כתב התרבות והחברה של "ישראל היום", שסיקר עד לאחרונה את התחום ב"מעריב" ושימש סגן עורך מוסף "רייטינג".

לדבריו, "בר רפאלי (שסויסה הוא אחד מחבריה הקרובים - ט"פ), שאין עוררין על האטרקטיביות והכוח התקשורתי שלה, הייתה מועמדת מתבקשת להתחיל את הטרנד. לפניה ידענו שכתבי חברה בחו"ל משיגים ידיעות דרך חשבונות טוויטר של סלבריטאים כמו ליידי גאגא, וכשג'סטין ביבר הופיע בארץ כתבים מקומיים עקבו אחרי הטוויטר שלו והוציאו תגובות משם, אבל סלבס בארץ לא הכירו את זה. בר נחשפה לטוויטר בחו"ל, כמוה נועה תשבי, ידוענית פעילה המשתמשת בטוויטר לקידום האג'נדה הפוליטית שלה - גיוס תמיכה בינלאומית בישראל".

לדברי סויסה, "הטוויטר של בר עשה מהפכה, כי אין כתב חברה כיום שיגיד לא להזדמנות לפרסם עוד אייטם עליה. זה היה ממש צפוי שכמה שבועות אחרי כן תתחיל נהירה של סלבריטאים מקומיים נוספים לפתוח חשבונות טוויטר, בנוסף לכמויות גדולות של מידע אישי מפורט, כולל צילומים שהופיע בעמודי הפייסבוק שלהם".

"אין ספק כי חשבון הטוויטר של בר רפאלי היה נקודת המפנה", מאשרת הדר טורוביץ', סגנית עורך אתר וואלה! האחראית על תחומי התרבות והבידור באתר. לדבריה, "לפניה מי שלא היה פריק של אינטרנט כמעט לא ידע מה זה טוויטר ואיך להשתמש בו, ובניגוד לארצות הברית, בארץ זה לא ממש תפס. ודאי הרבה פחות מפייסבוק".

טורוביץ' סבורה כי העובדה שרוב הציבור הישראלי עדיין לא חשוף לטוויטר, הופכת את הציטוט ממנו בכלי המדיה האחרים ללגיטימי וחושפני לא פחות ממידע שהגיע בדרכים אחרות.

"גם כיום רובם המכריע של הגולשים לא עוקב אחרי סלבריטאים ישירות דרך חשבונות הטוויטר שלהם, לכן המידע שהם קוראים בידיעות הלקוחות מתוך חשבונות כאלה חדש עבורם", היא אומרת. "זה מעניק הצדקה לשימוש בטוויטר כמקור, כל עוד הכתבים מקפידים לציין מהיכן השיגו את המידע. זה לא שונה מלהיות קשב העוקב אחרי התקשורת העולמית ומדווח על האירועים הבולטים".

גם בעבור סויסה, הסקירה של הרשת החברתית הפכה לכלי מרכזי בעבודתו. "אם עד לפני שנה הייתי מציץ פעם בשבוע בעמוד הפייסבוק של רותם סלע", הוא אומר, "כיום בדיקה יומיומית של העמודים והחשבונות של אסי עזר, אגם רודברג, נועה תשבי, אסתי גינזבורג ועוד רבים היא חלק בלתי נפרד משגרת העבודה. אתה לא יכול להרשות לעצמך לא לעשות את זה, כי כל הקולגות עובדים בצורה דומה.

"מה שכן, אף סלב מקומי לא זכה לחשיפה תקשורתית דומה לזו של בר רפאלי בזכות הטוויטר והפייסבוק, לא משנה כמה הם מנסים. אסי עזר, לדוגמה, מצייץ בתדירות גבוהה אפילו יותר, ועדיין זה לא מזכה אותו ולו בחלק מהחשיפה שמקבל הטוויטר של בר".

"אוכלים מכף ידה"

סימפטום ביטוי היתר של סלבריטאי ארצנו לא משנה רק את עבודת העיתונאים, אלא גם את עבודת הסוכנים שלהם. אלה, מצאו דרך חדשה להשפיע על האופן שבו נתפס מיוצגם ורבים מהם מתפעלים בעבורו את הטוויטר או את עמוד הפייסבוק.

"זה עולם חדש שכולנו עדיין בודקים את גבולותיו במטרה לגלות מה עובד עבורנו ומתי נחצים גבולות שלא לצורך", מודה אסף דרעי, בין היתר גם מנהלה האישי של היוצרת קרן פלס שעושה בימים אלה צעדים בטוחים אל עולם הסלבריטאות הצהבהבה. פלס החליטה לאחרונה לפתוח עמוד פייסבוק פרוץ ומאוורר כמקור מידע שוטף למעריציה וכמובן גם לכתבי הרכילות.

בין השאר, העלתה פלס לפייסבוק תמונות שלה מעבירה את חפציה לדירה משותפת עם בן-זוגה הנוכחי, האטרקטיבי בזכות עצמו, נעם טור. כמו כן, נכללים תצלומים שבהם היא נראית בדירת הפאר של איש העסקים גומא אגיאר בעיר העתיקה בירושלים ואפילו תצלום מעודן בשירותים. כל אלה זכו כמעט מיידית לסיקור נרחב בתוכנית "ערב טוב" של גיא פינס.

"כמעט כל המידע שקרן מעלה לעמוד הפייסבוק שלה עובר דרכי", מאשר דרעי. "העניין העיקרי היה יצירת קשר הדוק יותר עם המעריצים, ואין מה לעשות - הדרך הטובה ביותר להשיג את זה היא לשתף אותם במה שעובר עליך. אני לא אומר שאין לה קווים אדומים. ברור שהרבה דברים היא תשמור לעצמה, אבל לפי שעה התחושה היא שזה יתרון כפול.

"הקהל אוהב את זה, והתקשורת מעדיפה לקחת תמונות באיכות טובה שהיא עצמה בחרה מאשר לשלוח צלמי פפראצי, שבהרבה מקרים יפרסמו תמונות שיגרמו לה נזק. כשהיא ונעם החליטו לעבור לגור יחד, היה להם ברור שצלמי פפראצי ינסו לתעד את זה. קרן הקדימה אותם והעלתה לפייסבוק תמונות של המעבר, שגם היא וגם נעם היו שלמים איתן, וכולם יצאו מרוצים".

סוכן אחר, בכיר מאוד בתעשייה, שומט את תחושת "הטבעיות" מתחת לרגלי הסלבס החולקים. לדבריו, אין פה אלא עבודת מיתוג ושיווק מיומנת של הפרסונות המדוברות. "צריך להיות נאיבי מאוד כדי להאמין שמה שאנחנו קוראים ורואים בפייסבוק ובטוויטר הוא מהותו האמיתית של אדם", הוא אומר, "כל אחד מאיתנו משתמש במדיה הזו כדי להציג תמונה אידילית של עצמו, ועל אחת כמה וכמה סלבריטאים שהדימוי שלהם הוא מרכז עולמם".

לדבריו, מהלך הטוויטר של בר רפאלי הוא "דוגמה קלאסית לדרך שבה סלבריטאית על שינתה דימוי מקצה לקצה בן-לילה. עד שבר רפאלי פתחה חשבון טוויטר היא ניהלה יחסי אהבה-שנאה עם כתבי הרכילות וצלמי הפפראצי. היא הייתה תמיד הבלתי מושגת, מסתירה את הפנים ובורחת, וכדי להשיג ממנה ציטוט של שורה היה צריך לעבור סוללה של יח"צנים.

"פתאום היא מספקת בכל שעה דיווחים עדכניים מה היא עושה, איך היא מרגישה, איפה ועם מי היא נמצאת והכול בתוספת תמונות עם חיוכים באיכות גבוהה, המגיעות בתוך שעות לכל מדורי הרכילות. היא הבינה שהטכנולוגיה החדשה משרתת את צרכיה. עובדה שהעיתונאים אוכלים מכף ידה".

אותו סוכן סקפטי לגבי התועלת של השיטה החדשה לאורך זמן, "היא מצאה דרך לכופף את המערכת. האם זה עושה לכתבים עבודה קלה יותר? אין ספק. האם זה תהליך חיובי? רבים בתעשייה מאמינים שזה יחזור אל הכתבים ואל הסלבריטאים גם יחד בבומרנג.

"כבר עכשיו נדמה שרמת הידיעות במדורי הרכילות מידרדרת, כי במקום לצאת לשטח ולחפש ידיעות בלעדיות ונשכניות עיתונאים הפכו לעדר צייתן המגיש אוכל מוכן. בכנות? גם לחובבים מושבעים של רכילות משעמם לקרוא את זה. בר רפאלי סבלה ממילא מחשיפת יתר, ועכשיו ממדי ההתייחסות אליה כבר מגוחכים. הטוויטר אולי איפשר לה יותר שליטה, אבל אם היא תמשיך לצייץ בקצב כזה אפילו היא תימאס".

אופס, אלף חברים

ועדיין, יש ידוענים הטוענים שפלישת התקשורת לרשתות החברתיות אינה תורמת להם ואף מקוממת אותם. השחקנית יובל שרף פרסמה לאחרונה בסטטוס הפייסבוק שלה עדכון על פריצה לדירה המשותפת לה ולבן-זוגה הזמר שלומי שבן. בתוך שעות הפך דבר הפריצה לאייטם נחשק במדורי הרכילות. שרף, מצדה, מצהירה שהפרסומים הסבו לה נזק.

"הרבה פרטים בידיעות שפורסמו לא היו מדויקים", היא טוענת, "כתבתי שתי שורות על מה שקרה, ושום כתב לא פנה אליי או אל שלומי להשלמת המידע. כתבו שזה מה שהופיע בעמוד הפייסבוק שלי והסתפקו בזה. לו לפחות היו משתמשים במה שכתבתי כבסיס, ועל סמך זה מתקשרים לברר עוד עובדות ואז כותבים את הסיפור המלא - מילא, אבל אף אחד לא עשה את זה".

- כאשר את מגלה שפרצו לך לבית וגנבו חפצים אישיים, מדוע הדבר הראשון שאת עושה זה לעדכן בפייסבוק?

"בסיטואציות כאלה אתה נסער וכועס, וצריך להוציא קיטור, ולכתוב סטטוס בפייסבוק זה כמו לצעוק מהחלון שכל העולם ישמע. וכן, ידעתי שעיתונאים יקראו את זה, אבל לא חשבתי שכל-כך מהר זה יתפרסם בכל מדורי הרכילות, ובטח לא בדרך שבה זה נעשה.

"אני מודה שבעקבות התקרית הזו הפכתי זהירה בהרבה בשימוש בעמוד הפייסבוק שלי, שגם ככה אני לא פעילה בו באינטנסיביות גדולה. פעם אישרתי אוטומטית כל מי שביקש חברות, ויום אחד קלטתי שיש לי אלף חברים בפייסבוק, כולל עיתונאים. לו היה לי זמן וכוח להתעסק בזה הייתי פותחת עמוד חדש, מסננת בקפידה כמה מקורבים וחוסמת את כל השאר, כי הסיטואציה העכשווית די מבאסת.

"אני ושלומי מתחתנים בקרוב, וברור לי שלא אעלה לפייסבוק תמונות מהחופה. אני רוצה שקרובים וחברים יוכלו לראות את זה, ומצד שני, זה אירוע אישי שאנחנו לא מעוניינים להפוך לפומבי, וברור לי שהתקשורת תשתמש בתמונות האלה".

גם הזמר אפרים שמיר זכה לצלצול השכמה צורם בסוגיית מה ראוי ומה רצוי לא לפרסם בעמוד הפייסבוק הפרטי, כאשר השתלח בנובמבר האחרון בחריפות בשיריו של הקולגה שלמה ארצי. מה שהפך לרגע למגה סערה ובכללה גם סטטוס תגובה של בן ארצי.

"בראיון לעיתונאי לא הייתי אומר את הדברים מחשש שהם יוצאו מהקשרם", מודה שמיר כעת, "אבל בעמוד הפייסבוק שלי אני אחראי לניסוח. הדברים באים לידי ביטוי בשפה שלי, כמו שאני רוצה לומר, ולכן חשבתי שזו הבעת דעה לגיטימית. האם חשבתי שזה יעורר סערה גדולה כל-כך? לא, ואני אכן זהיר יותר כיום בהתבטאויות שלי, למרות שהפייסבוק היה ונשאר בעיניי כלי שימושי לפנות דרכו לאנשים ולחלוק איתם את ראיית העולם שלי".

"סלב שלא רוצה שיעקבו אחריו ברשתות החברתיות יכול בקלות למנוע את זה", טוען בתגובה ערן סויסה, "אתה לא חייב לפתוח חשבון טוויטר, ועמוד פייסבוק אפשר לחסום או לעבור לשם בדוי שרק החברים שלך מכירים. ליאור אשכנזי מפעיל עמוד פייסבוק בשם בדוי, ולמיטב ידיעתי שום כתב עוד לא איתר פרטים אישיים עליו בדרך הזו.

"אסי עזר היה חבר בפייסבוק של רוב העיתונאים בארץ, עד שלאחרונה החליט למחוק את כולם. מצד שני, הוא כל היום בטוויטר, ואם הוא שולח עדכון למישהו אחר בפייסבוק שהוא גם חבר שלי, אני אראה את זה. כך, לדוגמה, גילינו ששירי מימון עורכת מסיבת אירוסים".

- ידוע שסלבריטאים משתמשים ברשתות החברתיות לקידום מידע על עצמם. למה התקשורת משתפת פעולה? האם בקרוב כתבי חברה פשוט יחכו שאמנים וסוכנים יעשו את העבודה עבורם?

"לצערי כבר יש מקרים כאלה, אבל רוב כלי התקשורת מודעים לסכנה ומקפידים לא לעשות לעצמם חיים קלים מדי. צריך להתייחס לסיטואציה שנוצרה כאל כלי עזר חדש, אבל בשום אופן לא כתחליף לעבודת שטח. אם ענבל גבריאלי מצייצת בטוויטר שהיא מגיעה לנתב"ג לטוס לעונת הסלבס של 'הישרדות', ברור שנשלח צלם כי זה מעניין. מגוחך לוותר על אייטם טוב רק כי הוא הגיע מטוויטר או פייסבוק. אבל זה בשום אופן לא יבוא על חשבון עבודת השטח או השאיפה לחשוף סיפורים שסלבריטאים רוצים להסתיר. זו הייתה ונשארה המהות האמתית של המקצוע".

"הטענה שכל סלב שיצייץ ברשת יזכה באייטם רחוקה מהמציאות", מסכימה הדר טורוביץ' מוואלה. "הסחרור של החודשים האחרונים יקבל פרופורציות ויהפוך בסופו של דבר למה שיועד להיות מלכתחילה - עוד מקור מידע. וכן, כבר היו סלבריטאים שחשבו שכל ציוץ שלהם הוא אייטם מובטח וגילו בדרך הקשה שטעו.

"הייתה לפני כמה שבועות דוגמנית מוכרת, לא מהליגה הלאומית, שצייצה בטוויטר משפט מאוד לא מחמיא על קולגה שבהחלט שייכת לליגה הזו. החלטנו להתעלם, ובתוך זמן קצר כבר התקשרה אלינו הסוכנת שלה לשאול אם ראינו ולמה עדיין לא פרסמנו את זה".

המצייצים המובילים

כל הסלבריטאים הישראלים גם יחד לא מגרדים את כמות העוקבים של ליידי גאגא

גם אם תופעת הטוויטר לא זכתה בארץ לתהודה כמו בשאר העולם, כמה מידועני ארצנו בהחלט מנסים להשיב את הכבוד הלאומי ומצייצים בתדירות גבוהה בניסיון לזכות בתשומת לב תקשורתית בהתאם. בר רפאלי, מתחזקת שני חשבונות טוויטר. BarRefaeli, שבו צייצה עד כה יותר מ-1,100 פעם, ואחריו עוקבים קרוב ל-53 אלף איש, ועמוד המעריצים LoveBarRefaeli, שבו נרשמו כבר יותר מ-2,100 ציוצים ואחריו עוקבים 3,700 איש.

בטוויטר של נועה תשבי, noatishbi, נרשמו עד כה יותר מ-2,200 ציוצים ואחריו עוקבים יותר מ-9,000 איש. הרחק מאחור מדשדשת הדוגמנית אסתי גינזבורג עם שני חשבונות עיקריים: esti_ginzburg, שבו נרשמו 69 ציוצים ו-3700 עוקבים, ו-estiginzburg, שבו נרשמו 20 ציוצים ו-2,700 עוקבים. רן שריג צייץ עד כה קרוב ל-550 פעם בחשבונו Ransarig, שאחריו עוקבים כ-3,700 איש, בעיקר הגיגים על מהות החיים ועדכונים על תוכניתו המשותפת עם דנה ספקטור בערוץ 24.

טוען להוט בהרבה לתואר אלוף הטוויטר המקומי הבלתי מעורער הוא אסי עזר, שבחשבון assiazar שלו נרשמו עד כה לא פחות מ-4,600 ציוצים ואחריו עוקבים קרוב ל-16,500 איש. הוא מנהל מאבק צמוד על התואר עם דנה ספקטור, שצייצה עד כה כ-4,700 פעם בחשבונה danaspec, שאחריו עוקבים כ-4,300 איש.

ורק להשוואה מול השוק העולמי: בטוויטר של ליידי גאגא, ladygaga, נרשמו יותר מאלף ציוצים ו-13 מיליון עוקבים. ג'סטין ביבר הוא ככל הנראה המצייץ האובססיבי מכולם, עם 10,500 ציוצים בחשבונו justinbieber ויותר מ-12.2 מיליון עוקבים.