חוזה של 40 מיליון דולר לסולל-סימנס בספרד

סולל זכתה בהזמנה לבניית שדה סולארי בקטלוניה עבור החברה הספרדית ‏Termosolar Borges‏ ■ המנכ"ל אבי ברנמילר בראיון בלעדי ל"גלובס": "העסקה נולדה לאחר מאמץ של 3 שנים"

‎‎חוזה חדש לסולל-סימנס בספרד בהיקף של כ-40 מיליון דולר. חטיבת האנרגיה בסימנס, שסולל היא יחידה עסקית שכפופה לה, דיווחה היום שסולל זכתה בהזמנה לבניית שדה סולארי בקטלוניה. סולל תבצע את העבודה עבור החברה הספרדית ‏Termosolar Borges‏.

אבי ברנמילר, מנכ"ל סולל, אומר היום בראיון בלעדי ל"גלובס" שהעסקה החדשה נולדה לאחר מאמץ של שלוש שנים. "התחלנו לבנות את הפרויקט הראשון שלנו בספרד ב-2008", אומר ברנמילר, "היום הוא בשלבי הרצה סופיים והוא אמור להתחבר לרשת החשמל הספרדית באוקטובר. זו תחנת כוח שמשלבת טכנולוגיה דו-דלקית, ולכן אפשר להפעיל אותה בזמן שהשמש לא זורחת".

הפרויקט החדש, שמכונה אבנטיה, יתוכנן ויבוצע במלואו בידי סימנס, לרבות בניית המראות והקולטים הסולריים. השדה ייבנה בבורגס בלנקס, שממוקמת לא רחוק מברצלונה ויספק 22.5 מגה וואט. השדה יעבוד במודל היברדי, שישלב בין אנרגיה סולרית לבין אנרגיה המופקת מביומסה.

השדה, שאמור להתחיל לפעול בסוף 2012, יספק אנרגיה ל-30 אלף בתי אב. החוזה הנוכחי בספרד מצטרף לשני חוזים אחרים שסולל-סימנס זכתה בהם לאחרונה בהיקף של כ-150 מיליון דולר, גם הם בספרד.

בתחילת החודש הודיעה חטיבת האנרגיה של סימנס על מכירה של שדה תרמו-סולרי לייצור חשמל בהיקף של 50 מגה-ואט בחבל אנדלוסיה שבדרום ספרד. תחנת הכוח שתקום באזור זה צפויה להתחיל לפעול בסוף 2013.

בחודש יולי סולל סימנס זכתה בחוזה לאספקת שדה תרמו סולרי בהיקף של 50 מגה וואט בעיר בדחוס שבמחוז אסקטרמדורה בספרד, עבור חברת ‏Termosolar Olivenza‏.

ברנמילר דיבר היום על ההצלחה העסקית בספרד, שמתמודדת עם משבר כלכלי. "השדה החדש הוא אמנם קטן יותר", הוא אומר, "אבל מה שיפה זה שהוא מופעל באמצעות אנרגיה סולרית או ביומסה. למרות שספרד במצב כלכלי לא פשוט, הממשלה ממשיכה לחפש פתרונות לאספקת אנרגיה חלופית".

סימנס כולה מפעילה בספרד שדות שמייצרים 122.5 מגה ואט, כאשר ההכנסות של חטיבת האנרגיה של סימנס העולמית הסתכמו ב-2010 ב-28 מיליארד אירו.

‎‎התקדמות גם בישראל

סולל הישראלית נרכשה על-ידי סימנס, לפני כשנתיים, תמורת 418 מיליון דולר. אבי ברנמילר, מנכ"ל סולל, העריך במועד הרכישה שלסולל יהיה קשה לצמוח בתור חברה עצמאית והחוזים החדשים בספרד מוכיחים את צדקתו.

ברנמילר הבטיח בעת הרכישה להגדיל את פעילות סולל במאות אחוזים תוך שלוש שנים, אולם גם הוא כנראה לא ידע שהיעד הזה יושג מוקדם יותר. ב-2009, לפני הרכישה, רשמה סולל הכנסות שנתיות בהיקף של כ-200 מיליון דולר.

הצמיחה המואצת של החברה הפכה אותה ליעד לרכישה - שיכון ובינוי הישראלית הציעה לרכוש אותה תמורות 275 מיליון דולר וגם תאגיד ההנדסה הצרפתי אלסטום וחברת האנרגיה הצרפתית ‏Areva‏ בדקו את האפשרות.

עושה רושם ששני הצדדים בעסקה מרוצים. שיתוף הפעולה מאפשר לסולל להציע ללקוחותיה הקיימים יותר מ-70% מהציוד והטכנולוגיה הנדרשים להקמת תחנה סולארית, הודות לחיבור עם סימנס.

האם סולל תמשיך להתרחב גם בישראל? ברנמילר מאמין שכן. "אנחנו גדלים ומעסיקים יותר אנשים בתחום המו"פ", הוא מספר, "יש לנו מפעל בבית שמש, ומאחר ואנחנו יחידה עצמאית, יש לנו גם חטיבות של מכירות ושיווק. אנחנו מעסיקים את כל השרשרת ולא רק אחוז קטן מהאוכלוסייה. הקמת שדה חדש מצריכה בין 2,000 ל-2,500 משרות חדשות, שבאופן טבעי מוצעות באזור הקמת השדה. זה יכול לקרות גם כאן". ‏‎