חוששים ממעקב אחרי הסמארטפון שלכם? יש פתרונות

בשבוע שעבר נעצרו 22 חוקרים פרטיים בחשד להפצה והתקנה של תוכנות ציתות לסמארטפונים ■ הפרשה אמורה לעורר חשש בקרב כל מי שבסמארטפון שלו יש מידע רגיש

בשבוע שעבר נעצרו 22 חוקרים פרטיים שחשודים בהפצה ובהתקנה של תוכנות ציתות לסמארטפונים. הפרשה פורסמה אתמול (ב'), אך בית המשפט הטיל צו איסור פרסום על פרטי החשודים.

לטענת המשטרה, העצורים עסקו בהפצה והתקנה של תוכנות ציתות ופרסמו את המוצרים באינטרנט. התוכנות האמורות מאפשרות לקבל מידע על כל שיחות הטלפון וכן בנוגע להודעות SMS.

החוקרים מעריכים כי מחירו של "ריגול" כזה נע סביב כמה אלפי שקלים. הפרשה הזו אמורה לעורר חשש בקרב כל מי שבסמארטפון שלו נמצא מידע רגיש. מי שחשש עד כה מגניבה אפשרית של המכשיר, אמור להיות מוטרד מכך שהאנשים שקרובים אליו יוכלו לעקוב אחריו בקלות מדאיגה.

"כאשר אתה קונה סמארטפון ומקבל חבילת גלישה בסיסית, קשה לדעת אם מישהו גונב ממך נתונים ללא מעקב חכם אחרי תנודות חריגות", אומר גבריאל מזרחי, סמנכ"ל טכנולוגיות בחברת האבטחה קומטאץ'. "כדי להתגונן מפריצה והתקנת תוכנות ריגול על הסמארטפון צריך לשים לב לתנועות חריגות בכמות הודעות ה-SMS ובשימוש בדאטה", הוא מוסיף.

תוכנות הריגול עושות שימוש בהודעות ה-SMS סמויות ובנתוני דאטה, כדי ללמוד על הפעילות שמבצע הבעלים החוקי של הטלפון.

איך מתמודדים עם חשד כזה? מזרחי ממליץ לכל מי שהמכשיר שלו לא היה ברשותו, למשל בתיקון, לאפס אותו למצב התחלתי. "זה מהלך פשוט", הוא מרגיע, "ואין מה לדאוג מאובדן מידע, שכן רוב הסמארטפונים יבצעו סינכרון מיידי, יחזירו את המידע האישי למכשיר וישאירו את אפליקציות הריגול בחוץ".

למזרחי יש טיפ נוסף למי שחושש ממעקב: להתקין ווידג'ט (מיני יישום) שמאפשר לעקוב אחרי תנועות חריגות, שאותן גורמות תוכנות ריגול שמותקנת על הטלפון.

30 דולר לשנה

אופציה נוספת היא להתקין בטלפון תוכנת הגנה אקטיבית. חברת פאוור תקשורת, שמשווקת בארץ את מוצרי קספרסקי, מציעה את התוכנה קספרסקי מובייל סקיורטי (KMS).

התוכנה מנטרת את כל התוכנות שמותקנות בטלפון ומשתמשות במשאבים שלו. מדובר בזיהוי של פעולות שלא מופיעות על המסך, אולם מנסות להשפיע על המכשיר. תוכנה כזו יודעת לגלות מתי אפליקציה במכשיר מנסה לקרוא הודעות או לשדר מידע החוצה.

השימוש בתוכנה עולה 30 דולר בשנה, ובפאוור תקשורת מעריכים כי הפרשה החדשה תהפוך אותו לנפוץ יותר בקרב הציבור הרחב. "בארגונים תמיד הייתה מודעות לבעיה הזו", אומר נעם פרוימוביץ, מנכ"ל פאוור תקשורת, "אבל זו הפעם הראשונה שבה הטלפונים הפרטיים חשופים. זה עשה בום ואנשים הבינו שזה קיים".