קריסת המניה והמלצות הריכוזיות טירפדו מכירת כלל ביטוח

מתחילת השנה איבדה מניית כלל ביטוח מחצית משוויה, והתרחקה מהמחיר שדרשה אי.די.בי מקרן פרמירה *המלצת ועדת הריכוזיות לביצוע הפרדה בין החזקות ריאליות לפיננסיות הורידה מעל הפרק את האפשרות לבצע המכירה בכמה פעימות

חברת אי.די.בי הודיעה היום (ד') לבורסה על הפסקת המגעים למכירת כלל ביטוח לקרן פרמירה. זאת, שבוע לאחר ש"גלובס" חשף את הקשיים בעסקת המכירה, ויומיים לאחר שוועדת הריכוזיות פרסמה את המלצותיה - המעניקות לאי.די.בי פרק זמן של עד ארבע שנים למכירת חברת הביטוח. על פי ההערכות, ימתין דנקנר להתאוששות שוק המניות, ש"קילף" כמחצית משווי כלל ביטוח מאז תחילת השנה (ירידה שעיקרה נזקף לחודשיים האחרונים), בטרם יחדש את ניסיונות המכירה של החברה.

לפי הדיווח לבורסה נפלה עסקת המכירה ביוזמת אי.די.בי, "בשל היעדר הסכמה על תנאי העסקה, בין היתר בהתחשב במצב הנוכחי של השווקים הפיננסיים בארץ ובעולם, וכן בשים לב לחשש שלוחות הזמנים הנגזרים מתנאי העסקה, כפי שהוצעו על-ידי פרמירה, לא יאפשרו לחברה לעמוד בלוחות הזמנים שיידרשו להפרדה בין החזקות בתאגידים ריאליים להחזקות בגופים פיננסיים, ככל שהמלצות הביניים של הוועדה להגברת התחרותיות במשק בעניין זה יהפכו להוראות מחייבות".

המגעים למכירת כלל ביטוח נולדו בימים אופטימיים יותר, שבהם קולות המשבר של 2008 נראו כבר היסטוריה, ודנקנר רצה שווי חברה של כ-1.9 מיליארד דולר לקבוצת הביטוח השנייה בגודלה בישראל.

כבר אז היה מדובר במחיר הגבוה בעשרות אחוזים משוויה של החברה בבורסה, אך בעקבות המפולת שחלה בחודשים האחרונים הפער רק הלך וגדל. כלל ביטוח נסחרה הבוקר בשווי שוק של 816 מיליון דולר בלבד, הרבה פחות ממחצית מהמחיר שדרש דנקנר בתחילת המו"מ.

"הוועדה הורידה את הלחץ מאי.די.בי"

בין לבין הסכימה אי.די.בי להתפשר על מחיר שנגזר משווי של כ-1.6 מיליארד דולר, והצדדים אף התקרבו לפני כשלושה חודשים לסגירת עסקה. לפי גורמים בשוק, העסקה לא יצאה לפועל בשל עמדת אי.די.בי.

בשוק מעריכים, כי לאחר שוועדת הריכוזיות המליצה השבוע לתת לדנקנר (כמו גם ליצחק תשובה - בעל השליטה בקבוצת דלק שמחזיקה בהפניקס - ולצדיק בינו, המחזיק בפז ובבנק הבינלאומי) פרק זמן של עד ארבע שנים להפרדת החזקותיהם הריאליות מהחזקותיהם בפיננסים, המתווה, הבעייתי ממילא, של מכירת כלל ביטוח לפרמירה בכמה פעימות ירד מהשולחן, והמגעים בין הצדדים הסתיימו.

"ארבע השנים שעליהן ממליצה ועדת הריכוזיות מסייעות לדנקנר ומורידות את הלחץ מאי.די.בי, שכעת יש לה זמן לעשות שופינג נוסף ולהמתין שהמניה של כלל ביטוח תתאושש. הוועדה הורידה את אי.די.בי מהקרס", אמר היום גורם בשוק. גורם אחר הוסיף כי התקופה הנוכחים בשווקים איננה תקופה טובה למכור מניות מסקטור הביטוח - בארץ ובעולם.

לפי מתווה הפעימות שבו דנו הצדדים הייתה אמורה אי.די.בי, המחזיקה ב-55% ממניות כלל ביטוח, למכור בשלב הראשון 10% מהחברה לפרמירה, שתרכוש בפעימה השנייה - שנה לאחר מועד השלמת העסקה - 10% נוספים. השלב השלישי, שהיה אמור להיות לאחר שנה נוספת, כלומר שנתיים ממועד הקלוזינג, כלל רכישת שאר המניות (35%). מימוש הפעימות - במחיר שישקף שווי חברה מוערך של כ-1.6 מיליארד דולר לכלל ביטוח - היה לכאורה אופציה בידי פרמירה.

המגעים למכירת כלל ביטוח נמשכו זמן רב, יותר משנה, עוד קודם שוועדת הריכוזיות קרמה עור וגידים, לאחר שאי.די.בי שכרה את שירותי בנק ההשקעות גולדמן זאקס שימצא עבורה קונים לכלל. גולדמן זאקס הוא שקישר בתחילה בין פרמירה לאי.די.בי. בשלב מוקדם יחסית במהלך המכירה היו גופים נוספים שביררו את האפשרות לרכישת כלל, ובהם חברת הביטוח טלנקס הגרמנית. ואולם, מגעים מתקדמים התקיימו ככל הידוע רק עם פרמירה, שהשקיעה מאמצים רבים בבחינת כלל ביטוח ויצירת תוכנית לניהולה לאחר השלמת הרכישה.

כלל ביטוח, בניהול שי טלמון, הנה קבוצת הביטוח והפיננסים השנייה בגודלה בישראל. החברה עוסקת במגוון תחומי הביטוח, האשראי החוץ-בנקאי, החיסכון לטווח ארוך והשירותים הפיננסיים, ונמנית עם שלישיית מובילי השוק במגוון תחומים: ביטוח כללי, חיסכון לטווח ארוך (הן בביטוחי החיים, בפנסיה ובגמל). החברה מחזיקה בבעלותה בבית ההשקעות כלל פיננסים.