הדוח שבדרך: מצלמות המהירות ישנו את תרבות הנסיעה?

בנובמבר הקרוב יתחילו לפעול מצלמות המהירות החדשות ועשרות אלפי נהגים נורמטיביים, יתחילו לקבל קנסות אדירים ושלילות - רק אז תתעורר תשומת הלב הציבורית, חבל שזה יהיה מאוחר מדי

השבוע נתקלנו בראשונה במצלמות המהירות החדשות שצצות על כבישי ישראל. נזכיר, כי מדובר בשלב הראשון של פרויקט שיציב בשנים הקרובות מאות מצלמות מהירות ורמזור דיגיטליות, עם הספקים מרשימים של הפקת דוחות וקנסות. המצלמות הראשונות יתחילו לפעול מבצעית בנובמבר.

בשנה שעברה הצהיר המשרד לביטחון פנים, האחראי על הפרויקט, כי "מצלמות המהירות לא יהיו מכונת גבייה בשירות האוצר", והן יוצבו רק במוקדי סיכון שבהם "הן יתרמו אפקטיבית לשינוי תרבות הנהיגה ויביאו לירידה משמעותית במספר תאונות הדרכים והנפגעים".

אלא ששתי המצלמות שבהן נתקלנו באקראי, הוצבו בצורה מתריסה על כביש החוף מדרום לצפון, האחת לפני צומת גבעת אולגה והשנייה קצת אחרי צומת קיסריה. זהו אחד הכבישים הטובים והבטוחים יותר במדינה, ושתי המצלמות הוצבו בו בצורה שנועדה להביא למקסימום את אפקטיביות הפקת הדוחות: האחת מוסתרת מנהגים מתקרבים על-ידי עיקול בכביש והשנייה על-ידי גשר.

20 דקות, 6 בלימות פתע

עצרנו לצד הדרך כדי לצפות בהתנהגות הנהגים וגילינו שהן אכן משנות את תרבות הנהיגה בקטע הכביש, אבל בדרך הגרועה ביותר. ב-20 דקות חזינו לפחות בשש בלימות פתע של נהגים שהמצלמות נגלו לעיניהם מאוחר מדי, ובאחד המקרים מכונית מסחרית אף נאלצה לרדת לשולי הכביש. אפשר להניח שבלילה (המצלמות הללו יפעלו 24 שעות ביממה) רמת הסיכון לנהגים תעלה פלאים.

גם מצלמות הרמזור החדשות, שמוצבות כיום בהרבה צמתים, ישמשו לא רק ללכידת עברייני-אור-אדום, אלא גם להפקת דוחות מהירות לנהגים שנכנסים לצומת. גם זה תחום דוחות "עשיר" במיוחד.

והציבור? הוא - כך נראה - עייף, מותש וחסר מוטיבציה. בנובמבר הקרוב, כשעשרות אלפי נהגים נורמטיביים - כאלה שנוסעים 120 קמ"ש בכביש החוף, למשל, ותראו לנו מי שלא - יתחילו לקבל קנסות אדירים ושלילות, רק אז תתעורר תשומת הלב הציבורית, חבל שזה יהיה מאוחר מדי.