"מכרו את המדינה לעשירים בכסף קטן; התודעה היא כסף"

לעו"ד אברהם ברדוגו, ממייסדי "הפנתרים השחורים", יש דברי תוכחה נוקבים על מדינת ישראל, ש"יונקת את לשד אזרחיה ומותירה אותם בלי זכות קיום" ■ "ליבי נכמר על הדור הצעיר. אוכלים חרא ועוד חרא, והשלטון מעמיס עליך סיפורי מעשיות. בעיניי זו לא מחאה - זו זעקת כאב"

"ב-1977 היה מהפך, ניתוח של השיטה הכלכלית. הניתוח הצליח, החולה מת. מכרנו את המדינה לעשירים בכסף קטן. עכשיו הכלכלה פורחת, אבל מבחינת הפער אנחנו מדינת עולם שלישי. צריך להגיד: חוזרים אחורה ל-1977, לשיטה הסוציאליסטית: להלאים את מפעלי ים המלח, את בתי הזיקוק, להחזיר אותם למדינה. צריך לומר: קחו ממי שיש לו".

כך אומר בראיון ל"גלובס" עו"ד אברהם ברדוגו, ממייסדי "הפנתרים השחורים", בעל שני משרדי עורכי דין שעוסקים בפלילים ובמקרקעין.

- מה אתה היית עושה?

ברדוגו: "זה מה שהייתי עושה: א. מטיל מס חברות של 49%. יברחו? שיברחו.

"ב. כל שכר עבודה מעבר ל-30 או 50 אלף לא ייחשב כהוצאה מוכרת למס, זו הוצאה שבאה מהרווח.

"ג. ביטול מע"מ.

"ד. העלאת שכר המינימום, או מס הכנסה שלילי והשלמת שכר ל-6,000 שקל בחודש.

"ה. חינוך חינם, לרבות חיזוק בבתי-הספר, שיעורי עזר - הכול על חשבון המדינה.

"ו. החזרת שירותי הבריאות לידי המדינה.

"ז. מוציא חוק שכל מבנה ריק שנתיים-שלוש, תחול עליו ארנונה גדולה פי עשרה - או שיושכר, חובת השכרה. כמה מבני ציבור כאלה עומדים ריקים?

"יש קפיטליזם לא חזירי?"

מחאה משמחת, ההתעוררות מביאה משב רוח מרענן, אומר ברדוגו. "אבל אם אין תודעה פוליטית - אין לה סיכוי. המאה הקודמת היתה מאד פוליטית, אידיאולוגית, בשמאל היה מאבק, קיבוצים התפלגו, משפחות - היום התודעה היחידה היא כסף.

"מדברים על קפיטליזם חזירי - יש קפיטליזם לא חזירי? שורש הקפיטליזם הוא צבירה כמה שיותר, הכסף הוא העיקר, ההון הוא אלוהים. לכן, כשקמה מחאה כנגד מדינה קפיטליסטית שיונקת את לשד עצמותיהם של אזרחיה ומותירה אותם בלי זכות קיום - לומר שכל זה רק בגלל קפיטליזם חזירי, זו נאיביות.

"כל זמן שהם לא ישתחררו מהתקווה המטופשת שאפשר לייצג את כולם, לא ייצא מזה כלום. פירוק האוהלים הוא טעות חייהם, כי הם יישכחו. אבל אלה שהרימו את המחאה כואב להם בכיס, לא בבטן, הם לא רעבים.

"תזכור את לנין: לפרולטריון אין מה להפסיד. ומדינת ישראל השכילה, בתחילת הדרך, לתת לאנשים, כדי שלכל אדם יהיה מה להפסיד.

"ליבי נכמר על הדור הצעיר. אוכלים חרא ועוד חרא, והשלטון מעמיס עליך סיפורי מעשיות. בעיניי זו לא מחאה - זו זעקת כאב".

מריחואנה רפואית

"'המנהל' הוא כינוי בפקודת הסמים למנהל משרד הבריאות שיכול לאשר שימוש בסמים", אומר ברדוגו. "אני חושב שמריחואנה זה סיפור חוזר של האספירין - נחשב למזיק בעוד שהוא אחד מצמחי הפלא של הרפואה הטבעית.

"כל עניין אישור המריחואנה בישראל זו עבודה שלי. עשיתי המון בג"צים: על אברהם כלב, חולה בניוון שרירים, שאמר שמריחואנה עוזרת לו, אמרו שהוא מבלבל את המוח. היתה ועדה של משרד הבריאות שבה לא ישב אדם אחד שמבין בסמים, ולא אישרו לאף אחד. הלכנו לעליון: 'יש לו איידס, יש לו סרטן שהגיע למוח, לאיש כזה לא נותנים הקלה?'. נתנו לו אישור, והוא חי עוד 7 שנים.

"מאותו רגע התחילו לתת לכל חולי הסרטן והאיידס. אומרים שזה מזיק? אלכוהול מזיק יותר. צריך ללמד ילד מגיל צעיר מאד על כל הסמים ואת כל הנזקים - לו ילדים היו נוסעים למכון גמילה במקום להשתולל בלילות עם אלכוהול, היו לנו פחות שיכורים".

"לא אוהב את המקצוע"

"אני לא אוהב את המקצוע הזה - זה לא אינטלקטואלי, זה ידע וחריצות", טוען ברדוגו. "פעם עורכי דין היו מצטטים מספר האגדה, משלי קרילוב - היום יבש, הכול כסף, כמו המדינה. אין שום רגש.

"בשוק המשפטי, במיוחד הפלילי, אם אתה לא מופיע - אתה הולך ונעלם. פעם הייתי עורך דין מפורסם. אתמול הופעתי במשפט בתל-אביב. הסתכלו עליי בעיניים פעורות, כמו מוצג דינוזאורי".

הראיון המלא עם עו"ד אברהם ברדוגו - במהדורה המודפסת של "גלובס הערב".