האיש שיכין את ההתנתקות הבאה

מספר שאלות שלא הוצבו מעולם למנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י)

הבחירה בבנצי ליברמן למנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), מציבה שאלות שלא הוצבו מעולם מול הנושא בתפקיד, חלקן בהפוך על הפוך.

מבחינת הכישורים האישיים, אין שום שאלה. ליברמן, תושב פדואל, היה מזכ"ל מועצת יש"ע וראש המועצה האזורית שומרון, ותיפקד שם בהצלחה. יש לו ניסיון מעשי בשוק הפרטי כעו"ד נדל"ן (בין השאר היה יועץ לחברת קרדן), והוא מכיר היטב את מצוקות היזמים. זה חשוב.

ליברמן כראש תנופה במשרד רה"מ, הצליח לסיים בהצלחה את הסאגה הכואבת של שיקום המפונים מעזה, ובמהלך הטיפול הפך למומחה גדול בסבך הצנרת הביורוקרטית של משרדי הממשלה. זה יסייע לו.

מבחינת המזג האישי ואופן הניהול, מדובר בביצועיסט ממוקד מטרה שמציע פתרונות יצירתיים, וגם משכיל להשרות סביבו אווירה נעימה. זו גישה שמביאה הישגים.

תהליך מסובך

ליברמן עומד מול תהליך ארגוני מסובך מאין כמוהו, שידרוש חלק ניכר ממשאביו. לצד הציפיה ליישום מהיר של הרפורמה, ליברמן יעמוד מול הלחצים של אריאל אטיאס: לשווק-לשווק-לשווק קרקעות, להעצמת צד ההיצע. אבל ראש הממשלה הודה שהשנתיים האחרונות רוקנו את מלאי הקרקעות הזמינות, ושב-2012 רמ"י תעמוד מול "תחתית החבית" במלאי הקרקעות הזמינות.

ספק אם אפשר לעמוד בהצלחה מרבית בשתי המשימות הללו. מה שיכול "לסייע" לליברמן הוא הקיפאון היחסי בשוק הנדל"ן, שיתבטא בביקוש נמוך יחסית במכרזי הקרקע של רמ"י במהלך החודשים הקרובים, וכנראה גם במהלך 2012.

בלי ימי חסד, ליברמן יתייצב מול המלצות ועדת הדיור של טרכטנברג, כמי שאמור ליישם אותן. כאן העניין מסתבך עם מה שהוגדר כ"דיל" בין נתניהו לאטיאס: שר השיכון יתמוך במינוי ליברמן, כפי שרוצה נתניהו. כנגד זה, בהמלצות הצפויות של טרכטנברג בעניין ההטבות בקרקע, ובעיקר במסגרת פרויקטים של מחיר למשתכן, נתניהו יתנגד להכנסת קריטריון סף של עדיפות למי שמוכיח כושר השתכרות. כך יישמר היתרון המובהק שיש כרגע לחרדים, משום שהקריטריון הקובע כיום הוא מספר הילדים במשפחה.

ליברמן יצטרך ליישם הטבות בקרקע שינבעו מוועדת טרכטנברג. גם אם יחזיק בעמדה שהוא רק מיישם מדיניות שהוכתבה לו על-ידי הממשלה, למשל במחיר למשתכן עם יתרון מובנה לחרדים, הוא ייאלץ להתמודד עם הטענות של המחאה.

הזיהוי הפוליטי המובהק של ליברמן יגרום לכך שהחלטותיו ומעשיו ייבחנו בשבע עיניים, למרות שבעצם אין לרמ"י השפעה ישירה על בנייה בשטחים. זה לא רע. שישמור על עמדה ממלכתית.

והרי ההפוך על הפוך: ועדת החקירה למחדלי הפינוי מעזה הנחתה את המדינה לבצע מהלכים מעשיים של היערכות לפינוי עתידי של אוכלוסייה בהיקף גדול. ההנחיה היא לרמ"י ולמערכת התכנון. האיש שחלק מתפקידו יהיה לבצע את ההיערכות הזו הוא אדם עם ניסיון מעשי מפינוי עזה, אבל נפשית, ספק אם יוכל לקחת חלק בפינוי דומה ביו"ש.

בכל מקרה, לטובת מחירי הדירות בישראל, צריך לאחל הצלחה לבנצי ליברמן.