אחרי נאומו של אבו מאזן: פלסטינים יצאו לרחובות לחגוג

המוני פלסטינים יצאו לרחובות העיר, שהתמלאו בדגלי אש"ף, ובחגיגות שנערכו בחוצות הניפו את המספר 194 ■ מוקדם יותר - פלסטיני נהרג מאש צה"ל במרכז השומרון

בזמן שהמהלך החד-צדדי של אבו מאזן החל לקרום עור וגידים בניו יורק, לבשה רמאללה אווירת חג של ממש. המוני פלסטינים יצאו לרחובות העיר, שהתמלאו בדגלי אש"ף, ובחגיגות שנערכו בחוצות הניפו את המספר 194 - שייצג את חברותה של פלסטין באו"ם - אם הבקשה שהניחה הנהגת הרשות ייצלח.

בדרכים המובילות לעיר נתלו כרזות ענק ועליהן הכיתוב: "האו"ם - צועדים יחד אל עצמאותה של מדינת פלסטין - מספר 194". בתוך רחובות וסמטאות רמאללה עיטרו את קירות הבתים ואת חלונות הראווה של החנויות תמונותיהם של יו"ר הרשות, אבו מאזן, ובכירי ההנהגה הפלסטינית.

גם הכעס שהצטבר ברחוב הפלסטיני, בעקבות נאום התמיכה בישראל שנשא נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, קיבל ביטוי בשטח. כרזות ועליהן מאזניים ובהן נראית יד אמריקנית שוקלת את ישראל כ"שווה" יותר מול הפלסטינים ניתלו במקומות רבים, וכן מספרי ההרוגים הפלסטינים בעימותים עם ישראל מאז קום המדינה.

בכיכר מנארה שבלב רמאללה ניצב בגאון כיסא העץ האדיר, המתנשא לגובה שישה מטרים, שהוצב שם כמה שמייצג את מושבו של נציג המדינה הפלסטינית העתידית בעצרת הכללית של האו"ם. מעליו מתנוסס דגל אש"ף שעליו נכתב: "זכותה של פלסטין להתקבל כחברה מלאה באו"ם". סמוך לשם, הורגשה אווירת חג וצעירים רבים שלבשו מדי צבא רקדו שם, לצד נשים לבושות בשמלות רקומות. סבאח אבו בכר, יועצת ניהול בת 30, הלכה היום עם חבריה לעבודה לחגוג עם יתר תושבי רמאללה. "היוזמה לגשת לאו"ם נהדרת", היא סיפר הבהתלהבות. "עכשיו אנו אלה שקובעים את סדר היום, לא הישראלים".

כוננות מוגברת

אחר הצהריים התרחשה תקרית אש קטלנית בכפר קוסרא שבמרכז השומרון. גבר בן 35 נורה למוות מאש חיה של צה"ל. הוא נפגע בצווארו ופונה לבית חולים בשכם, שם מת מפצעיו. לפי טענות הפלסטינים, החל העימות בכפר, שהפך בתקופה האחרונה לזירת חיכוך עיקרית בין מתנחלים לבין תושבי האזור הערבים, כשמתנחלים הקימו במקום מבנה ארעי. למקום, שבו רק לפני שבוע הוצת מסגד, הגיעו פלסטינים ובמקום החל עימות שבמהלכו ניסו חיילים לפזר את המתפרעים באמצעים לפיזור הפגנות - ומשאלה לא הועילו - פתחו באש חיה.

מדובר צה"ל נמסר כי "נעשה שימוש באמצעים לפיזור הפגנות וכן בוצע ירי אש חיה, שכתוצאה ממנה נפגעו שלושה מתפרעים ואדם נוסף נהרג. האירוע כולו הועבר לתחקיר משותף של צה"ל ושל כוחות הביטחון הפלסטינים".

הרוחות הסוערות בניו-יורק מקבלות ביטוי ניכר גם בשטח. לקראת הנאומים המדיניים במועצת הביטחון של האו"ם וקריאתו של יו"ר הרשות, אבו מאזן, לנציגי מדינות העולם להצביע בעד הכרה במדינה פלסטינית עצמאית - נערכו כוחות הביטחון בכוננות חסרת תקדים ברחבי הארץ וביהודה ושומרון.

במערכת הביטחון חששו מפני התפרצויות אלימות בתום נאומו של אבו מאזן ותפילות יום השישי במסגדים. בשל כך, נפרסו 22 אלף שוטרים במוקדי העימותים הצפויים, וצה"ל הכריז על עוצר יציאות מלא.

נכון לשעות אחר הצהריים, נרשמו בשטח עימותים מתונים ביחס לתרחיש שאליו נערכו במערכת הביטחון. התפרעויות בכפרים נבי סלאח, נעלין ובלעין הסתיימו עוד בצהריים, ומשם עבר מוקד המהומות המרכזי למחסום קלנדיה שבין רמאללה לבין חלקה הצפוני של ירושלים. הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, סייר באזור יחד עם אלוף פיקוד המרכז וקיבל ממנו סקירה על ההתרחשויות בשטח.

במקום שהו בין עשרות ל-100 פלסטינים שהתקרבו מדי פעם למחסום ויידו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות צה"ל ומשמר הגבול. אלה השיבו באמצעים לפיזור הפגנות כדי להרחיקם בחזרה לרמאללה. בזירה נרשמו כמה נפגעים קל מכדורי גומי ומגז מדמיע.

במקביל, חששו במערכת הביטחון מפני ניסיונות של מתנחלים קיצוניים לנצל את המועד המתוח כדי לבצע פעולות "תג מחיר". לכן, נדרשו צה"ל והמשטרה לפעול בכמה מוקדים כדי לסכל ניסיונות לנקמה וכדי לשמר את השקט היחסי ששורר בשטח כעת.

בשעות הבוקר סיירו בירושלים השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' ומפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו, במטרה לפקח על הכנות הכוחות לקראת אפשרות של הפרות סדר. "השעות הללו הן המתוחות ביותר", אמר אהרונוביץ', שסיפר כי לא התקבלו התרעות על כוונות של ארגונים או בודדים להפר את הסדר.