ה"טוויסט" שהפיל את השווקים

אפילו ברננקי כבר לא יכול לסייע, את זה בדיוק הבין השוק אחרי הנאום בסופ"ש שעבר

ביום רביעי בערב הודיע יו"ר הפד, בן ברננקי על התוכנית המוניטרית החדשה שלו. התוכנית תוקשרה כמעט במלואה בשבוע שקדם להודעה, כך שהפתעה גדולה לא הייתה. התוכנית, "Operation twist" , תתמקד בהשטחת עקום התשואות האמריקני, ללא הגדלת מאזן.

הכוונה היא שהפד ימכור 400 מיליארד של אג"ח קצרות ממאזנו, ויתמקד ברכישת אג"ח ארוכות. המטרה בהשטחת עקום התשואות היא שהריביות הקצרות יישארו ללא שינוי, והריביות (תשואות) הארוכות יירדו. על-ידי כך, מקווה ברננקי להוריד את הריביות על הלוואות ארוכות ומשכנתאות ולאושש את הכלכלה.

ההיגיון מאחורי תוכנית שכזו היא להוריד את הריביות על מנת שהאזרחים יוכלו לקחת הלוואות ולרכוש בתים, מכוניות ומוצרי צריכה אחרים. אך בעוד שבעבר (התוכנית נוסתה לראשונה בשנות ה-60) באמת היה צורך להוריד את הריביות הארוכות הגבוהות, הרי שהריביות כיום נמוכות כבר כמעט כשנתיים.

חברות שונות מעניקות הלוואות בריבית נמוכה במיוחד בעבור רכישת כלי רכב או מוצרי צריכה אחרים, וערך הזמן של הכסף כמעט לא קיים. הבעיה היא שהצרכן לא רוצה הלוואה. אין לו צורך להגדיל את הצריכה, בטח שלא על-ידי מינוף, ובטח בתקופה שבה אי-הוודאות כה גבוהה.

האם האזרח שחושש למקום העבודה שלו, ורואה ששוק התעסוקה לא מתאושש, באמת ייקח הלוואות על מנת להגדיל צריכה? זאת, במיוחד לאור שיעור המינוף הגבוה המאפיין את הציבור בארה"ב. האם אזרח מובטל יחליף את הרכב שלו, רק כי הריבית על הלוואה תהיה 1.7% ולא 1.9%? אין סיכוי.

מההיבט הזה, לתוכנית הזו אין כמעט כל ערך כלכלי.

גם ברננקי לא יכול לסייע יותר

זה בדיוק מה שהבין השוק. לפחות אם ברננקי היה מכריז גם על הגדלת מאזן, אז היה ניתן לחשוב כי אנחנו הולכים לתקופה אינפלציונית, והסחורות והמניות היו עולים. אבל ללא ערך כלכלי, וללא ניפוח (מלאכותי) של נכסי הסיכון, כל שנותר הוא לבחון את הניסוח המדויק של הודעת הפד.

בהודעתו ציין ברננקי, כי "ישנם סיכונים משמעותיים לתחזית הצמיחה", וכי "הצמיחה איטית ושוק התעסוקה חלש". הצירוף של תוכנית אנמית, עם הודעה פסימית משהו, הביא את השווקים להבין שאולי לפד אין באמת כלים להתניע את הכלכלה.

מה שראינו בימים חמישי ושישי היה שילוב של התנהגות "קנה בשמועה ומכור בידיעה" "Buy on the rumors sell on the news")), יחד עם הבנה שגם ברננקי לא יכול לסייע יותר. הפסימיות הכלכלית, יחד עם אכזבה צפויה מהודעת הפד, הביאו לאותן הירידות שראינו בשוק המניות, הסחורות והמטבעות. בעצם, האפיק היחיד שעלה הוא זה שאותו קונה הפד. את ההבנה שהפד לא יכול לסייע, לא ניתן לשנות. ייתכן שהתנודתיות הגבוהה בצירוף המאניה-דיפרסיה שמביאה לתנודות של 4% תוך יומי, תמשיך גם בתקופה הקרובה. וייתכן שהודעות חיוביות לגבי אירופה יביאו לתיקון כזה או אחר בשווקים. אך ללא שינוי אמיתי בנתוני המאקרו בעולם, וללא מעבר גלובלי מתוכניות צנע לתוכנית תמיכה פיסקאליות, לא יהיה שינוי אמיתי במגמת ההאטה העולמית.

חיים נתן הוא ראש צוות מאקרו במנורה מבטחים קרנות נאמנות בע"מ