כך עשה פרופ' צבירן אקזיט של 22 מ' שקל ממכירת חברה

צבירן ימכור לפילת את חברת צבירן ייעוץ וסקרים, המספקת שירותי מידע וייעוץ בנושא שכר עובדים, בעיקר ללקוחות מתחום ההיי-טק ■ מנכ"ל פילת: "צבירן הוא מותג, הסקרים שהחברה מבצעת מאוד אטרקטיביים"

חברות כוח האדם הנסחרות בבורסה ממשיכות להרחיב את אחיזתן בתחום ההיי-טק, והנהנה התורן מכך הוא פרופסור משה צבירן. היום (א') הודיעה חברת פילת טכנולוגיות, כי חתמה על הסכם לרכישת חברת צבירן ייעוץ וסקרים שבבעלות הפרופסור צבירן. בעקבות המכירה, צפוי צבירן לגרוף לכיסו סכום עתק של יותר מ-22 מיליון שקל.

צבירן ייעוץ מספקת שירותי מידע וייעוץ בכל הנוגע לתגמול עובדים. עיקר לקוחותיה הם מתחום ההיי-טק, וכן מענפי מוצרי הצריכה והפארמה, ענפי פעילות בהם חשיבות גדולה לנתוני השכר, שהם אחת מההוצאות העיקריות שלהן.

צבירן החל בפעילות הייעוץ והסקרים בענף ההיי-טק ב-1984, והשיק את "מדד צבירן" בתחום הטכנולוגיה וההיי-טק. כיום החברה שלו מעניקה שירותים ליותר מ-400 חברות בארץ ובחו"ל.

פילת תשלם לפרופ' צבירן 8.5 מיליון שקל עבור מניותיו בצבירן ייעוץ, סכום שרובו הגדול מיוחס למוניטין שצברה החברה הנרכשת. אך את עיקר התמורה יקבל פרופ' צבירן בדיבידנדים - בסך 12 מיליון שקל - שיועברו לידיו ערב השלמת העסקה, וסכום נוסף של 1.2 מיליון שקל שישולמו לו בשלוש השנים הקרובות.

וזה לא הכל: פרופסור צבירן, המשנה לדיקן בפקולטה לניהול בביה"ס למוסמכים על שם רקנאטי באוניברסיטת ת"א, אמנם נפרד מהחזקותיו בחברה שיסד לפני 27 שנה, אולם ימשיך לספק לפילת, באמצעות חברה בבעלותו, שירותי ייעוץ מקצועי עד סוף 2014, תמורת שכר רבעוני של 40 אלף שקל.

באקזיט הנוכחי מצטרף צבירן מצטרף לפול צוקר, מייסדת חברת הגיוס וההשמה הפרטית נישה, המתמחה אף היא בתחום ההיי-טק, שהשלימה בחודש מאי את מכירת השליטה בחברה שלה לדנאל הבורסאית תמורת עד 11 מיליון שקל - כ-8 מיליון שקל מהם כבר בכיסה.

הודעת פילת על הרכישה חושפת כי הרווח של צבירן ייעוץ ב-2010 עלה ב-6% לכ-2.9 מיליון שקל, למרות שהכנסותיה ירדו ב-5% ל-3.9 מיליון שקל. ההכנסות פרופורמה של החברה הנרכשת, אשר משקפות את תוצאותיה בנטרול הדיבידנד למוכר, מלמדות על רווח של 1.4 מיליון שקל אשתקד.

בשנתיים האחרונות הפסיק פרופ' צבירן לנהל את החברה, וכיום הוא מתמקד בנושא של תגמול בכירים. במסגרת זו הוא מספק ייעוץ לדירקטוריונים ולהנהלות, ומספק נתונים השוואתיים לנושאי משרה, בנושא בניית חבילות תגמול והתאמתן לחברות בהתאם לפרמטרים הכלכליים והעסקיים שלהן. מי שמנהלת את החברה בפועל היא מיכל מילוא. גיל שלי, המחזיק ב-7.3% ממניות פילת, צפוי להתמנות למנכ"ל צבירן ייעוץ כדי לתמוך בפיתוח מוצרים חדשים, ומי שתמשיך להוביל את פעילותה תהיה מילוא.

עד כה סיפקה פילת שירותים מתחרים לאלה של צבירן, והרכישה תאפשר לה להחזיק במאגר נתונים גדול יותר, בעיקר בתחום ההיי-טק. בפילת ציינו כי לאחר הרכישה החברה מתכננת להרחיב את פעילותה של צבירן ייעוץ בתחום סקרי השכר, לפתח סקרים נוספים ולהרחיב את בסיס הלקוחות והפרויקטים של צבירן. פילת טכנולוגיות עוסקת בשירותי יעוץ בתחום משאבי אנוש, מיון והשמת כוח אדם, ובפיתוח ושיווק תוכנות מחשבים.

"כמו מחירון לוי יצחק"

"בנינו חברה שהתחילה כמשפחתית, וחיפשנו שותף גדול שיעזור לקחת את החברה לשלב הבא בחייה וכדי לקפוץ מדרגה קדימה", אמר היום צבירן. "הגענו לחברה שיודעת להעריך את הפעילות כי כבר הייתה פעילות בתחום. פילת הבינה שאנחנו יכולים להעצים אותה מבחינת מתודולוגיות והצוות, והם יכולים להעצים אותנו. צבירן לא תיטמע בפילת, אלא תמשיך לעבוד בנפרד, רק לא תחת אותה בעלות".

גדי לוטן, מנכ"ל פילת טכנולוגיות, אמר כי "צבירן הוא מותג. כמו שיש מחירון לוי יצחק ברכב, יש את מדד צבירן. חשבנו שאם אנחנו רוצים להתפתח בתחום יהיה נכון להיות הכי חזקים וגדולים בו. חיבור עם צבירן ייעוץ גם יחסוך עלויות תפעול. לצבירן יש את שני הסקרים הכי גדולים, בתחום ההייטק והחברות הציבוריות, והם סקרים מאוד אטרקטיביים".

את מחצית השנה סיכמה פילת עם הכנסות של 26.3 מיליון שקל, והפסד של כ-600 אלף שקל. יו"ר פילת הוא יצחק מנחם, לשעבר יו"ר ההתאחדות לכדורגל. מחזיק המניות הגדול ביותר בחברה הוא בית ההשקעות הדס ארזים. קרן סקיי מחזיקה בכ-14% נוספים. שווי החברה הוא כ-28 מיליון שקל, אחרי שמנייתה ירדה ב-19% מתחילת השנה.

חברת צבירן

שנת הקמה: 1984

מייסד: פרופסור משה צבירן

תחום פעילות: ביצוע סקרים ומתן שירותי ייעוץ בתחום השכר וההטבות

מספר לקוחות: 400

התוצאות הכספיות של צבירן / צלם: איל יצהר
 התוצאות הכספיות של צבירן / צלם: איל יצהר