חברת הנפט שמצליחה לשרוד

למשקיעים בעלי לב חזק: חברה עם מאזן מושלם שמושפעת מתנודתיות מחיר הנפט

אחת החברות המעניינות ברשימת המעקב שלי היא Vaalco Energy (סימול: EGY), מפיקת נפט עצמאית קטנה יחסית, המפעילה כמה שדות נפט במדינות האפריקאיות אנגולה וגבון. נוסף לכך, יש לחברה פעילות בשדות נפט בטקסס, באלבמה ובלואיזיאנה. ואלקו מתאפיינת בשיעורי צמיחה מרשימים ובקופת מזומנים דשנה, המאפשרת לה לממן בכוחות עצמה את כל פעילותה ואת צורכי הצמיחה שלה.

מי שיציץ בדוחות הרווח וההפסד של החברה בעשור האחרון יבחין בצמיחה מדהימה - מהכנסות של כ-2 מיליון דולרים ב-2001 להכנסות של כ-140 מיליון דולרים ב-2010. 2009 הייתה שנה בעייתית, אבל מלבדה שמרה החברה על רווח נקי חיובי לאורך כל העשור הקודם. ברבעון המדווח האחרון, השני של 2011, ההכנסות כבר טיפסו ל-58 מיליון דולרים ולרווח נקי (מדולל) למניה של 20 סנטים. חלק מהגידול ברווחים בהחלט נבע מעליית מחירי הנפט, אבל גם מהעובדה שוואלקו הגדילה את תפוקת הנפט שלה בכ-11% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

בעקבות זאת, האנליסטים המעטים שמסקרים את החברה העלו את תחזיותיהם, וכעת הם מעריכים רווח שנתי למניה של 91 סנטים ב-2011 ו-1.02 דולרים ב-2012. מכפיל הרווח הממוצע בענף נע סביב 10, כך שמכפיל רווח של 5 שבו נסחרת היום ואלקו נראה נמוך בהשוואה לחברות אחרות במגזר, במיוחד לאור הצמיחה הגבוהה שלה. במילים אחרות, בשביל להיסחר במכפיל 10, מחיר המניה צריך לטפס ל-10-9 דולרים לפחות.

אם אני מבצע הערכת שווי מפורטת יותר, באמצעות היוון תזרימי המזומנים של החברה, אפילו תוך הנחת שיעור צמיחה מתון של 7%-6% בשנים הקרובות, המשך השקעות משמעותיות ברכוש קבוע והיוון בשיעור גבוה של 15%, ביכולתי להעריך ששווי המניה צריך להיות לפחות 9-8 דולרים. יותר מזה, משום מה ואלקו אינה מדווחת על כל הפחת שביכולתה לקזז בעקבות השקעותיה הרבות ברכוש קבוע. אם היא תעשה זאת באופן יעיל יותר, המניה שווה אפילו יותר, לפחות 11 דולרים.

גם מבחינה פיננסית מצבה של החברה מעולה. במאזן שלה תמצאו 114 מיליון דולרים במזומן וציוד קידוח בשווי 170 מיליון דולרים, כנגד 40 מיליון דולרים התחייבויות בלבד. קופת המזומנים הזו מאפשרת לחברה להמשיך לרכוש שדות נפט נוספים, כפי שעשתה לאחרונה ברכישת שטח גדול בצפון ארצות הברית.

החזקתי במניית ואלקו לאורך רוב שנת 2010, והיא תרמה תשואה נדיבה לתיק שלי. לאחרונה, הירידות בשוק והחששות מהאטה עולמית שתוביל לירידה בצריכת הנפט ובמחירו, העניקו לה שוב מחיר מעניין מאוד. אני באופן אישי ממש לא חסיד של אלמנטים טכניים, ובכל זאת נראה שלמחיר המניה יש מחזוריות מסוימת. מאז 2005 יורד מחירה לסביבות 4 דולרים, עולה ל-8-7 דולרים, וחוזר חלילה. אורכו של כל מחזור שונה מקודמו ולכן לא ניתן לתזמן אותו, אבל זאת עובדה מעניינת.

התנודתיות הרבה במחירי הנפט בשנה האחרונה צפויה להמשיך לטלטל את המניה בעתיד הקרוב, ולכן היא לא תתאים למשקיעים עם אופק קצר טווח. עם זאת, מדובר בחברה בעלת מאזן מושלם וצמיחה חזקה ועקבית לאורך השנים, הנסחרת במחיר אטרקטיבי, ולכן היא יכולה להיות אפשרות השקעה מעניינת למשקיעים שיוכלו לסבול את התנודתיות הזו.

גילוי נאות: אין לראות באמור לעיל המלצה לפעולה בניירות הערך המוזכרים או בניירות ערך אחרים. הכותב אינו מחזיק באף אחת מהמניות המדוברות, ומנהל בלוג בכתובת www.bursa4u.com