ערבים-ישראלים: פוטרנו ממחסני כמעט חינם על רקע מוצאנו

הלשכה לסיוע משפטי בירושלים של משרד המשפטים הגישה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב תביעה בשם 13 ערבים-ישראלים ■ דורשים פיצוי כולל בסכום של 590 א' ש'

הלשכה לסיוע משפטי בירושלים של משרד המשפטים הגישה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב תביעה בשם 13 ערבים-ישראלים נגד רשת המזון "מחסני כמעט חינם", בטענה כי כולם פוטרו, באופן קולקטיבי, על רקע היותם ערבים. התובעים, דורשים פיצוי כולל בסכום של 590 אלף שקל בשל הפרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. התביעה הוגשה באמצעות עו"ד תמיר בלנק.

לדברי עו"ד לימור גולדנברג- חדד, סגנית ראש הלשכה לסיוע משפטי בירושלים, "מדובר בתביעה שעניינה פגיעה ביסודות העמוקים והעדינים ביותר של החברה בישראל, אפליה חמורה, המנוגדת לחוק ולכללי הצדק. הפיטורים הקולקטיביים שנקטה רשת 'מחסני כמעט חינם' כנגד 19 עובדיה הערבים, באופן מפתיע בליל שבת, מעלה חשש לאפלייתם בשל היותם בני הלאום הערבי".

לפי טענות התביעה, 19 עובדים ערבים של סניף הרשת כמעט חינם במודיעין, פוטרו יחד, בהפתעה, ללא התראה מוקדמת וללא עילה ממשית ברורה, רק בשל היותם בני הלאום הערבי. הפיטורים נעשו בערב שבת, לפני כחצי שנה, לאחר השעה 22:00 בלילה. העובדים הערבים של הסניף הוזמנו לבית קפה בשכונת בית-חנינא בירושלים, שם נמסרו להם מכתבי הפיטורים. עילת הפיטורים בכל מכתבי הפיטורים היתה זהה לכולם: "אי התאמה למערכת והתנהגות שאינה הולמת".

לטענת הלשכה לסיוע משפטי, התובעים הופתעו מפיטוריהם, שנעשו ללא התראה מוקדמת, ללא שימוע, מבלי שהוסברו להם הטענות הכלליות שהופנו נגדם, ומבלי שניתנה להם הזדמנות להגיב עליהם. עובדים אלה עבדו בתפקידים שונים ובמחלקות שונות בסניף, והקשר היחיד ביניהם הוא היותם בני הלאום הערבי.

התובעים טוענים כי סבלו במהלך העבודה, ובייחוד עובר לסיומה, מיחס פוגעני מצד מנהלי הרשת ועובדיה, על רקע היותם ערבים. כמו כן, נטען כי העובדים אף גילו בדיעבד כי כחודש לפני הפיטורים, התבקשו העובדים היהודים בסניף, לחתום על מכתב תלונה להנהלת הרשת, לפיו העובדים הערבים בסניף מהווים סכנה ביטחונית. עוד נטען בכתב התביעה כי מנהל הסניף הצהיר, עם כניסה לתפקידו, כי אינו מעוניין להעסיק ערבים בסניף, גם לא בתפקיד עובדי ניקיון.

לאחר הפיטורים התערבה נציבות שיווין הזדמנויות בעבודה במשרד התמ"ת, ובסיועה הוגשה לבית הדין האזורי לעבודה בת"א בקשה למתן צו זמני המורה על ביטול הפיטורים. בעקבות הליך זה, הוחלט כי רשת "מחסני כמעט חינם" תערוך שימוע הוגן לכל אחד מן העובדים, ובנוכחות נציג אובייקטיבי מטעם הנציבות. השימועים התקיימו ב-1 במאי, ואולם התובעים טוענים בתביעתם כי כנגד חלקם הועלו טענות שווא בדבר היותם סיכון ביטחוני, התנהגות לא ראויה ותפקוד בלתי הולם בעבודה, וכן טענות כלליות, כגון אי קבלת הייררכיה, אי הפנמה של כללי הארגון, נטילת דברי מאפה ללא רשות, התססה של העובדים בסניף והטלת מורא על הנהלת הסניף. לאחר השימועים הנ"ל פוטרו כל העובדים בשנית. הרשת הנתבעת טרם הגישה כתב הגנה.