הצצה נדירה לאופי של אוליגרך מסתורי

ברוס באק, יו"ר צ'לסי, חושף בספר חדש פרטים על עסקת רכישת צ'לסי על-ידי רומן אברמוביץ', על ההתעניינות לפני זה דווקא בטוטנהאם, ועל ההתפתחות האישית של האוליגרך

ברוס באק, יו"ר צ'לסי, מספק הצצה נדירה לדמותו המסתורית של רומן אברמוביץ', הבעלים של המועדון האנגלי. בין היתר, הוא מתאר אותו הוא כ"חנון כדורגל שבעבר כמעט ולא הבין דבר בענף", ומספר על הנאיביות הגדולה של האוליגרך - שלא צפה לקבל חשיפה תקשורתית כל כך עצומה ברחבי הממלכה לאחר שרכש את הקבוצה הלונדונית ב-2003.

בראיון לספר חדש על הכדורגל האנגלי שמפרסם העיתונאי איאן רידלי, "There's a Golden Sky", שחלקים ממנו מתפרסמים ב"דיילי טלגרף", חושף באק כי אברמוביץ' הוא אדם ביישן וצנוע. הוא גם טוען כי התשוקה והאהבה של האוליגרך לצ'לסי עדיין חזקים ביותר. "וגם הידע שלו על כדורגל גדל משמעותית. ואני לא מדבר על מה שקורה במגה-סטור של צ'לסי, אלא על העובדה שכיום קשה למצוא כדורגלן באירופה שהוא לא מסוגל לדקלם סטטיסטיקות עליו".

באק, אחד מהאנשים הקרובים ביותר לאברמוביץ' בעולם הכדורגל, טוען שהאוליגרך הגיע לכל משחק של צ'לסי כשרכש אותה ב-2003, אבל מאז הוריד מעט את הקצב, בעיקר לאחר לידת הילד השישי שלו ב-2009. "אבל הוא לא מפספס באמת אף משחק של הקבוצה - בכל מקום שהוא נמצא בעולם הוא רואה אותה".

וודקה? קוקה-קולה!

באק מספר על הפגישה הראשונה שלו עם אברמוביץ', ב-2003, עוד לפני שאיש העסקים ידע לדבר אנגלית. "תמיד הוא היה נחמד, היה מציע לשתות תה. כשהיינו אצלו בבית, הוא תמיד היה דורש שנאכל משהו. הוא בכלל לא קר כמו שלפעמים אנשים טוענים, יש לו אופי מאד חם. אבל בוא נגיד שבפגישות הראשונות איתו לא סיפרנו אחד לשני בדיחות מלוכלכות".

אחרי שסיפר ליועציו ש"לא יהיה אכפת לי לקנות קבוצת כדורגל", אברמוביץ' מינה את בנק ההשקעות USB וורבורג כדי שיכתוב לו דו"ח מקיף באיזה מועדון להשקיע. "נכתב שם שקניית מנצ'סטר יונייטד תהיה עסקה יקרה, ושהאוהדים שלה ישתגעו אם יקנה אותה משקיע זר (כמו שאכן קרה בסופו של דבר ב-2005, כשהקבוצה עברה למשפחת גלייזר האמריקנית - ש"ב). אסטון וילה היתה מוצעת למכירה באותו זמן, אבל היא קבוצה מבירמינגהאם, עיר שהאפשרויות העסקיות בה מוגבלות.

"טוטנהאם היו ברשימת המומלצות הסופית יחד עם צ'לסי. הם היו מלונדון והיו להם צרות כלכליות, מה שהיה מאפשר לקנות אתם במחיר נוח. היועצים של רומן ניסו לקבוע איתם פגישה, אבל טוטנהאם לא רצו להיפגש עם רומן מסיבה ששמורה איתם. בסופו של דבר נחתמה עסקה עם הבעלים הקודם של צ'לסי, קן בייטס, במלון דורצ'סטר במרכז לונדון. ולא על בקבוק וודקה כמו שכולם אוהבים לספר, אלא דווקא על קוקה-קולה".

רומן הנאיבי

באק מודה ש"הכסף של אברמוביץ' שינה את הכדורגל לנצח", והוביל לטרנד חדש באנגליה: בעלים זרים ששופכים סכומים עצומים על הענף - בדומה לחבר'ה מאבו-דאבי שמשקיעים כרגע במנצ'סטר סיטי. "אנחנו התחלנו את כל הטירוף הזה, אז אין לנו מה להתלונן עכשיו כשגם בקבוצות אחרות עושים את זה. זה עולם חופשי".

לסיום, באק מספר על ההפתעה העצומה של אברמוביץ' בהתעניינות התקשורתית המאסיבית שהוא עורר מאז רכש את צ'לסי. "אמרנו לו, 'אוקיי, אתה תקנה את צ'לסי, וזה יהיה סיפור שיקבל כותרות לא רעות במשך שבועיים, ואז תוכל לחזור לרוסיה לחיים הפרטיים שלך'. רומן אדם ששומר בקנאות על הפרטיות שלו. הוא לא רכש קבוצה בשביל לקבל חשיפה. בפועל, התקשורת עד היום חופרת בחייו האישיים, וכל זה לא היה קורה בלי צ'לסי".